ניצולי שואה הפגינו נגד מינוי אפי איתם: "מזכיר לי דברים שאמרו עליי כשהייתי ילדה"

עשרות ניצולי שואה הפגינו מול משרדו של השר זאב אלקין, שמקדם את מינויו של השר לשעבר ליו"ר יד ושם, במחאה נגד אמירות גזעניות כביכול של איתם: "מביך וממלא אותי בבושה שמישהו בכלל חשב עליו כמתאים לעמדה הזו"

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 24/11/20 16:48 ח בכסלו התשפא

ניצולי שואה הפגינו נגד מינוי אפי איתם: "מזכיר לי דברים שאמרו עליי כשהייתי ילדה"
ההפגנה מול משרדו של אלקין, צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

המחאה נגד מינוי השר ויו"ר המפד"ל לשעבר, אפי איתם, ליו"ר יד ושם, נמשכת. עשרות ניצולי שואה הפגינו היום (ג') מול משרדו של השר להשכלה גבוהה, זאב אלקין, שמקדם את מינויו של איתם לתפקיד, ומחו על מה שהם מכנים דעותיו הגזעניות של אפי איתם.

מינוי של אפי איתם ליו"ר 'יד ושם' אושר בוועדה מקצועית, ויעלה לממשלה בקרוב

המפגינים, חלקם בגילאי 80 ו-90, הגיעו למקום מלווים בילדיהם או בנכדיהם, ואחזו שלטים נגד גזענות. לטענתם, אפי איתם התבטא בעת שכיהן כפוליטיקאי מספר פעמים נגד ערביי ישראל והפלשתינים, ואף אמר כי יש לבצע טרנספר בערביי יהודה ושומרון.

אברהם רוט, ניצול שואה מהולנד בן 92, אמר ל'מעריב' כי המינוי של איתם יפגע בלגיטימיות של ארגון יד ושם. לדבריו, "אתה לא יכול להגיד שלערבים אין זכות הצבעה, או לומר שיש לסלק את הערבים מיהודה ושומרון". הוא הוסיף כי "יו''ר יד ושם צריך להיות מישהו שמקובל על כל היהודים והלא-יהודיים ביחד.
אנחנו רוצים שהעולם ילמד מהשואה, אבל איך הם יכולים לעשות זאת כשיו''ר ארגון יד ושם מזוהה עם אמירות כאלו?"


(אפי איתם, באדיבות תנועת 'חזון')

ניצולת שואה נוספת, אווה מוריס בת ה-92, אמרה ל'מעריב': "מטרת יד ושם היא להראות מה יכול לקרות אם בני אדם מאמצים רעיונות שטניים. אמירותיו של איתם נגד ערבי ישראל ונגד הפלסטינים, מזכירות לי כיצד דיברו עלינו כשהייתי ילדה". 

היא הוסיפה כי "זה מביך אותי וממלא אותי בבושה שמישהו בכלל חשב עליו כמתאים לעמדה הזו".

בעקבות המחאה הוציא אלקין הודעה בה נאמר כי הוא מוסיף לגבות את מועמדותו של איתם לתפקיד יו"ר יד ושם, ואמר כי ישנם ניצולי שואה שדווקא תומכים במינוי.

מחאה מתמשכת נגד מינוי איתם לכנסת

כזכור, הרצון של השר זאב אלקין - שזכה לתמיכת ראש הממשלה נתניהו - למנות את איתם ליו"ר 'יד ושם' עורר סערה ומחאה ציבורית. יו"ר האופוזיציה לפיד פנה במכתב לנתניהו וקרא לו להימנע מהמינוי, מכיוון שבתקופת כהונתו של איתם כמח"ט גבעתי בתחילת שנות ה-90, התנהלו שני משפטים נגד לוחמי החטיבה באשמת התעללות בפלסטינים. בנוסף, עלו טענות נגד איתם כי הוא עצמו הכה פלסטינים. ראוי לציין כי איתם לא הועמד לדין אך ננזף בידי הרמטכ"ל.

בתגובה לדבריו של לפיד טען ח"כ בצלאל סמוטריץ' כי לפיד מונע משנאת דתיים: "לפיד חוזר לשנאת הדתיים שלו ופוסל את אפי איתם". לפיד השיב כי לא הזכיר את העובדה שאיתם חובש כיפה.

לפיד לא היה היחיד שהתנגד למינוי. גורם בכיר במערכת הפוליטית צוטט לאחר הפרסום על מועמדותו של איתם ב-ynet, והעביר ביקורת נוקבת על בחירת נתניהו באיתם: "ראש הממשלה מכניס את יד ושם לקמפיין הבחירות שהוא מנהל". הגורם הוסיף: "זה שימוש ציני ומכוער של נתניהו באחד המוסדות הממלכתיים והקדושים בישראל. יד ושם הוא קונצנזוס, לא סניף של הליכוד".

"תמיד בחרו לעמוד בראש המוסד החשוב הזה דמות ממלכתית. נתניהו מצפצף על כל הנורמות גם במקום שהוא סמל עבור העם היהודי כולו, רק כדי לקרוץ לציונות הדתית ולגרוף שם רווח פוליטי אישי. מדובר בצעד נמוך ולא מכובד אפילו בשבילו", הוסיף הגורם. 

בנוסף, קבוצה של 160 פרופסורים ואנשי אקדמיה, רובם חוקרי שואה, חתמו על עצומה נגד המינוי. ההיסטוריונית האמריקאית פרופסור דבורה ליפשטדט, מחותמי העצומה, אמרה כי המינוי של איתם הוא "שערורייה" ו"טעות קולוסאלית". על פי העצומה, "המשימה של 'יד ושם' היא לעודד את החברה האזרחית להתבונן באופן פעיל, לערב ולהתערב בכל מקום בו גזענות ושנאה מאיימות על קבוצות וקהילות דתיות, אתניות או אחרות - נמצאת כעת בסכנה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן