השופט רוזן נגד הפרקליטות והמשטרה: "התנהלות המחייבת תיקון והפקת לקחים"

נציב הביקורת על הפרקליטות קיבל את תלונתה של האזרחית שנעצרה לאחר שקראה לעבר מנדלבליט "פרשת משפטי. בושה", וביקר את התנהלות המשטרה שעצרה אותה במהלך השבת, ואת הסחבת בבדיקת התיק על ידי הפרקליטות במהלך יותר מחצי שנה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 22/11/20 10:45 ו בכסלו התשפא

השופט רוזן נגד הפרקליטות והמשטרה: "התנהלות המחייבת תיקון והפקת לקחים"
"התנהלות המחייבת תיקון והפקת לקחים". הנציב דוד רוזן. , צילום: Yonatan Sindel/Flash90

השופט בדימוס דוד רוזן, נציב הביקורת על הפרקליטות, הודיע הבוקר (א') כי תלונתה של תושבת פתח תקווה שאמרה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט - "פרשת משפטים. בושה", ונעצרה במהלך שבת בעקבות כך, התבררה כמוצדקת. 

המתלוננת, עורכת דין במקצועה, נלקחה כבר באותה השבת לתחנת המשטרה, שם נפתח כנגדה תיק פלילי.  על כך אמר הנציב כי "הובלת אזרחית נורמטיבית בשבת לתחנת משטרה, כשלא עשתה דבר בניגוד לחוק – התנהלות המחייבת תיקון והפקת לקחים".

לאחר מכן הועבר תיק החקירה מהמשטרה לפרקליטות, והטיפול בו נמשך והתעכב במשך חודשים רבים, דבר שגרם לעורכת הדין עינוי דין רב. הפרקליטות טענה כי ההתעכבות נבעה מכשל טכני במערכת, וכי עם חשיפת המקרה בכלי התקשורת, ביקשה פרקליטת המחוז לקבל את התיק מהמשטרה, ומשהובא לפתחה ובאופן מיידי, הורתה על גניזתו בעילה של "היעדר עבירה פלילית".

הנציב קבע כי התלונה באשר לעיכוב הטיפול בתיק בפרקליטות וביחס לזמן שעבר מאז התרחשות המקרה, מוצדקת, בייחוד משום שמדובר בעיכוב לאורך חודשים רבים הנובע מתקלה טכנית. הנציב המליץ למשנה לפרקליט המדינה לבחון את הנושא ואת עבודת אותו ממשק שגרם לפעולה, ולקבוע נהלים מחייבים שיהיה בהם למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד. 

למרות שלא התברר מי הגיש את התלונה נגד עורכת הדין, שהובילה למעצרה ולפתיחת התיק, החליט הנציב כי הוא מקבל את תשובת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שהבהיר כי הוא לא הגיש את התלונה, לא מסר עדות ולא היה מעורב כלל בטיפול באירוע, אשר התבצעו על ידי המשטרה והפרקליטות.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן