הדיון בקבינט הסתיים. נתניהו: "אני וגנץ נחליט מחר" | דרעי: "אנחנו מיותרים פה"

קבינט הקורונה דן במשך שעות בעליה המסתמנת במקדם ההדבקה והאם ומתי השלב השלישי של ההקלות יצא לדרך - אך שוב, נעל את הדיון ללא החלטה. לאחר הסתייגות מצד בכירי משרד הבריאות, ראש הממשלה הודיע כי סגר לילי ירד מהפרק

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/11/20 21:55 כח בחשון התשפא

הדיון בקבינט הסתיים. נתניהו: "אני וגנץ נחליט מחר" | דרעי: "אנחנו מיותרים פה"
דרעי עם נתניהו, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

לאחר שהתפזר ביום חמישי ללא קבלת החלטות, קבינט הקורונה התכנס היום (א') לדון בסגירה מוקדמת של המסחר והחנויות בשעה 19:00, סגר בערים האדומות ועוצר לילי בערים הכתומות. בנוסף, נידונה חזרת כיתות ה'-ו' למוסדות הלימוד, הצעה לה קיים רוב בקבינט. ושוב, כמו ביום חמישי, גם הערב הסתיים הדיון ללא הכרעה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו סגר את הדיון ואמר: "אני וגנץ נתכנס מחר ונחליט". שר הפנים אריה דרעי השיב: "כנראה שהשרים מיותרים. נסמיך את נתניהו וגנץ לקבל החלטה - ושהם יחליטו במקומנו".

במהלך הערב עדכן נתניהו כי הדיון ארוך מפני שמדובר בנושא מורכב: "אנחנו בעיצומו של דיון חשוב ומעמיק בקבינט הקורונה וזה ימשך עוד שעות מפני שהנושא מאוד מורכב. נמשיך לקבל את ההחלטות הנכונות בהסכמה מלאה ככל האפשר כדי לאפשר לפתוח את הכלכלה והחינוך מבלי לסכן את הבריאות של האזרחים. הורדנו את התחלואה לאחת הרמות הנמוכות במערב ואני לא מתכוון לוותר על זה בהינף יד". 

הדיון על מערכת החינוך

בקרב השרים שהשתתפו בדיוני הקבינט, נראה כי יש רוב להחזרת כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב למוסדות הלימוד, וזאת לאור חוות הדעת של המומחים המייעצים לקבינט. אך עדיין לא ברור אם הלימודים בכיתות הללו יתחדשו כבר בשבוע הבא, או רק בשבוע שלאחר מכן.

שר החינוך יואב גלנט טען בדיון, כי במערכת החינוך יש ירידה בתחלואה, למרות הפתיחה החלקית של בתי הספר והגנים, ולכן יש להחזיר מיידית את התלמידים לכיתות ולא להמתין לירידת מקדם ההדבקה ל-0.8. גלנט הציג נתונים שלפיהם חודש אחרי פתיחת גני הילדים, ב-99% מהם לא אובחן אף חולה. כמו כן שבועיים אחרי החזרת תלמידי שכבות א' עד ד' לכיתות, ב-90% מבתי הספר היסודיים אין אפילו חולה אחד.

"חובתנו לקבל היום החלטה על החזרת מערכת החינוך לפעולה באופן מיידי", אמר גלנט. "אם לא נקבל היום החלטה בעניין החינוך - המשמעות היא שהחינוך לא ייפתח לזמן רב. האם זו החלטה ששרי הממשלה מוכנים לקבל?".

מנגד, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי-פרייס, התנגדה למהלך ואמרה כי "זה חוסר אחריות לפתוח עכשיו את החינוך". היא גם הביעה התנגדות להצעה לסגור את המסחר משעה 19:00, שלדבריה ייצור עומס בשעות הפתיחה של החנויות.

עוצר לילי ירד מן הפרק

מוקדם יותר, בממשלה בחנו בחנו אפשרות להטיל עוצר לילי אך במהלך הדיונים, הודיע ראש הממשלה כי "לא נטיל עוצר לילי בכל הארץ". במשטרה הבהירו כי האפקטיביות של עוצר לילי מוגדרת כנמוכה ומנגד ההשקעה של מהלך כזה היא גדולה מאוד. הפרויקטור אש הציג בדיון הקבינט גם את עמדת תכנית "מגן ישראל" בנוגע לעוצר הלילי, והעריך גם הוא כי עוצר לילי הוא כלי לא מעשי ולא יעיל וההשפעה שלו צפויה להיות שונה מישוב לישוב. כעת נבחנת האפשרות של סגירת המסחר בכל הארץ החל מהשעה 19:00. 

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, המתנגד לסגירת המסחר בשעה 19:00, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏ההצעה של נתניהו בקבינט הקורונה לסגור את המסחר מ-19:00 בערב היא הזיה גמורה. מה הוירוס עושה ב-19:00 שהוא לא עושה ב-18.30?"

צילום: Yonatan Sindel/Flash90

 

מנתוני משרד הבריאות עולה כי נתוני התחלואה ממשיכים לרדת אך מקדם ההדבקה חזר לעלות ולפני כשבוע עבר את 1, השלב בו המחלה מתפשטת, כך שבממשלה לא ימהרו להיכנס לשלב ההקלות השלישי, וזאת כלקח מהתפשטותו של הגל השני, ויזהרו מלמהר ולהכריז על פתיחתם של מקומות נפיצים כמו תיכונים ומוקדי תיירות שאינם במסגרת האיי התיירות.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור חזי לוי, הזהיר הבוקר מפני העלייה האפשרית בתחלואה. בראיון ל"כאן חדשות" אמר פרופסור לוי כי "אנחנו נמצאים במקדם הדבקה 1 - זה אומר שיותר אנשים יכולים ללקות במחלה ולהסתובב ולהדביק אנשים. הקבינט ידון אם ניתן להתקדם בהקלות בסגר או לא".

פרופ' לוי הזהיר מפני הגבלות נוספות שעלולות להתדרדר לסגר מלא: "לא מופרך שנצטרך להיכנס לעוד סגר אם התחלואה תלך ותאמיר. אם לא נקפיד לצאת מהסגר בצורה מבוקרת ונשלטת, בהחלט נגיע למצב שנצטרך להטיל הגבלות נוספות כמו גם סגר".