לאחר בקשת הדחייה של נתניהו: בג"ץ ידון בעתירה לפינוי חאן אל אחמר

לאחר שראש הממשלה הצהיר על דחיית פינוי חאן אל אחמר בארבעה חודשים נוספים, בג"ץ ידון בעתירת תנועת רגבים בסוף נובמבר. "בג"ץ לא מוכן לקבל את המשך מריחת הזמן מצידו של נתניהו"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 10/11/20 10:40 כג בחשון התשפא

לאחר בקשת הדחייה של נתניהו: בג"ץ ידון בעתירה לפינוי חאן אל אחמר
המאחז חאן אל אחמר, צילום: Hadas Parush/Flash90

לאחר בקשת הדחייה של ראש הממשלה בנימין נתניהו בג"ץ ידון בעתירתה של תנועת רגבים לפינוי חאן אל אחמר בעוד כשלושה שבועות, זאת לאחר שבהודעת המדינה בשבוע שעבר, הודיעה המדינה כי חאן אל אחמר לא יפונה בארבעת החודשים הקרובים. הרכב השופטים שידון בעתירה ב-30.11, הם השופט נועם סולברג, השופטת יעל וילנר, והשופט עופר גרוסקופף. 

בעקבות קביעת הדיון המהיר אמר מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים: "לפני כחודשיים בג"ץ הורה למדינה להשיב בתוך זמן מהיר לעתירה שלנו בעניין חאן אל-אחמר, ואף הגדיר את התנהלות ראש הממשלה נתניהו והמדינה כ"מביכה" לאחר שדחו שוב ושוב את תשובתם לעתירה". 

נתניהו וגנץ לבג"ץ: חאן אל אחמר לא יפונה בארבעת החודשים הקרובים

"פינוי חאן אל אחמר, תיק הדגל של הרשות הפלסטינית בהשתלטות על קרקעות ביהודה ושומרון, נידון כבר עשר שנים בבג"ץ במסגרת שש עתירות שונות שהגשנו", מזכיר דויטש. "העובדה שנקבע דיון מהיר מלמדת שבג"ץ לא מוכן לקבל את המשך מריחת הזמן מצידו של נתניהו והוא דורש לקבל בהקדם תשובות משמעותיות מהמדינה בנוגע על אכיפת החוק במקום".

נזכיר כי ראש הממשלה אמור היה לעדכן את בג"ץ לגבי עמדת הדרג המדיני על פינוי המאחז הבלתי חוקי, עד ליום ראשון בשבוע שעבר. אולם התגובה, שהגשתה נדחתה שוב ושוב, לא הוגשה לבסוף לבית המשפט. בתגובה, בתנועת רגבים הגישו כבר בראשון שעבר בקשה לפסק דין בהיעדר תגובה.

מאוחר יותר באותו היום הגישו ראש הממשלה ושר הביטחון לבג"ץ את תגובת המדינה לעתירת רגבים. בתגובה החתומה על ידי תצהירים משותפים של ראש המל"ל מאיר בן שבת, ועוזר שר הביטחון לענייני התיישבות אבי רואה, נאמר כי "הדרג המדיני עודנו עומד על הצורך במימוש צווי ההריסה במתחם ובעניין זה אין שינוי בעמדתו". המדינה נימקה את הדחיה לצורכי הידברות להשגת פינוי מוסכם, "בשיקולים רחבים נוספים" המשליכים על עיתוי מימוש הצווים, וכן בשל מגבלות הנובעות מהתמודדות עם נגיף הקורונה. 

עוד נכתב בהודעה של השניים כי "הוחלט על-ידי משרד ראש הממשלה בתיאום משרד הביטחון לעשות מאמץ נוסף להשלמת מהלכים המתקיימים בימים אלו במנהל האזרחי לבחינת אפשרויות נוספות לגיבוש מתווה למימוש מוסכם של צווי ההריסה במתחם. לשם כך, הדרג המדיני זקוק לפרק זמן נוסף של מספר חודשים".

(הצהרת נתניהו בנושא פינוי חאן אל אחמר לפני כשנתיים)