אוחנה למ"מ המפכ"ל: "התנהלותכם מעלה חשש כבד למשטרת מחשבות"

השר לביטחון הפנים פנה למ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן ושני קצינים נוספים, בנושא הפגיעה בחופש הביטוי של אזרחים שמחו נגד היועץ המשפטי לממשלה ונעצרו. "במה נבדל היועץ המשפטי לממשלה מאנשי ציבור אחרים?"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 01/11/20 19:37 יד בחשון התשפא

אוחנה למ"מ המפכ"ל:  "התנהלותכם מעלה חשש כבד למשטרת מחשבות"
השר אוחנה ומ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה, פנה הערב (א) למ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן, מפקד מחוז מרכז ניצב עמי אשד וראש אגף החקירות ניצב יגאל בן שלום בנושא "פגיעה חוזרת בחופש הביטוי של אזרחים" שלטענת השר, מחו נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ונעצרו. 

אוחנה הציג מספר מקרים. "ביום 20.10.27 פורסם פס"ד של בימ"ש השלום בבת ים, במסגרת תביעה של אזרח נגד משטרת ישראל (תחנת פתח תקווה) על כי עוכב, נעצר ונחקר משום שהניף שלט בהפגנת יחיד נגד היועמ"ש. אין מחלוקת כי בשלט לא היו דברי איום או הסתה לאלימות. התביעה התקבלה על ידי בית המשפט, שחייב את המשטרה לשלם לו פיצויים בסך 30,000 שקלים". אוחנה שאל: "מי המתלונן/ים ומי נתן את ההוראה לחקור?"  

"ב-22.10.20- פורסם", ממשיך אוחנה, כי "במהלך יום השבת, 20.2.22 ,שכנה המתגוררת בפתח תקווה בסמוך לבית היועמ"ש ומ"מ פרקליט המדינה, ד"ר אביחי מנדלבליט, אמרה בנוכחותו את המילים "פרשת משפטים, בושה". בתגובה, שוטרים הגיעו למקום והתעקשו לקחתה לתחנת המשטרה בפתח-תקווה לצורך חקירה, למרות שהודתה בדברים, שאין בהם כלל דבר עבירה; ועל אף שביקשה בכל לשון של בקשה להמתין עם החקירה לצאת השבת שכן היא שומרת שבת". 

שוב הקשה אוחנה "מי המתלונן/ים ומי נתן את ההוראה לחקור?", והוסיף, "האם לא ניתן היה לקיים את החקירה לאחר צאת השבת? עד כדי כך הייתה בהילות וחשש למימוש "האיום" שלא היה?"

https://www.youtube.com/watch?v=s267rHqGgZw

השר לביטחון הפנים המשיך, "על פניו נראה, לכאורה, כי מדובר במגמה הרווחת כלפי אזרחים רק משום שהעזו לממש . את חופש הביטוי האזרחי שלהם כלפי היועץ המשפטי לממשלה".

בהמשך פנייתו, ביקש אוחנה לדעת מדוע המשטרה חקרה מקרים אלה והתעלמה מאחרים. "במה נבדל היועץ המשפטי לממשלה מאנשי ציבור אחרים, החווים פניות העולות בתדירותן ובעוצמתן על הפניות המתוארות לעיל, שאינם זוכים לטיפול כזה מידי המשטרה? ואחדד – אינני סבור שהמקרים המתוארים לעיל חורגים מחופש הביטוי הנתון לאזרחים ועל כן אינני חושב שצריך לטפל בהם. ובכל זאת – המשטרה בחרה לטפל במקרים אלה, ולא במקרים אחרים – ואבקש לדעת מדוע".

"משטרת ישראל נמצאת כידוע בתקופה רגישה", סיים אוחנה. "דווקא בתקופה זו עליה לעשות הכל כדי לחזק את אמון הציבור בה (וכפי שאמרתי חזור ואמור: לפעול בנחישות אך בשוויוניות). ההתנהגות האמורה לעיל מעלה חשש כבד ל"משטרת מחשבות" המצננת את הציבור – מימין ומשמאל – פן יביע את עמדותיו. כל זאת, למותר לציין, כאשר אין המדובר בעבירות איומים והסתה לאלימות – שאז חובת המשטרה לפתוח בחקירה ולפעול למיצוי הדין עם החשודים. אין מחלוקת כי המקרים המתוארים במכתב זה אינם עולים לכדי עבירות אלו. אבקש את התייחסותכם בלי דיחוי".


להורדת הקובץ

 

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן