הילדים חוזרים לבתי הספר, בצל החשש מהתפרצות נוספת

ילדי כיתות א' עד ד' חוזרים לבתי הספר, כשברקע ביקורת על מתווה משרד החינוך ועל ערבוב הצהרונים. המספרות ומכוני הקוסמטיקה חוזרים לעבוד, בצל החשש מסגר שלישי

חדשות כיפה חדשות כיפה 01/11/20 07:45 יד בחשון התשפא

הילדים חוזרים לבתי הספר, בצל החשש מהתפרצות נוספת
חוזרים ללימודים בצל הקורונה, צילום: חן לאופולד, פלאש 90

חודשיים בדיוק אחרי הראשון בספטמבר - הילדים חוזרים (שוב) לבתי הספר. שלב ההקלות השני בתכנית היציאה מהסגר נכנס הבוקר (א') לתוקפו, וברחבי הארץ חוזרים הילדים בכיתות א' עד ד' לבתי הספר, אחרי השבתה של כחודש וחצי. 

הקבינט הכריע: בתי הכנסת יפתחו בראשון הקרוב, החנויות ימתינו שבוע נוסף

בחלק מהרשויות חוזרים הילדים לחמישה ימים מלאים, בכיתות מפוצלות ובקפסולות, ובחלק מהרשויות, אלה שלא יכולות להרשות לעצמן להוסיף משאבים על אלו של משרדי הממשלה, יחזרו הילדים לארבעה ימים בלבד. הצהרונים יהיו בקפסולות חלקיות, עם עד 28 ילדים בקבוצה, לאחר שבממשלה הבהירו כי אין מספיק כסף כדי לאפשר גם את פיצול הצהרונים.

מנהלת בית ספר בראשון לציון, רחל קידר, סיפרה ל-ynet על ההכנות לחזרה ללימודים: "עיריית ראשון לציון סייעה לנו עם רשימות של עובדים ותקציבים, והוצעו לנו אוהלים ממוזגים שיחליפו את הכיתות". על הכנת הילדים ללימודים במתווה המחודש סיפרה: "נסביר לילדים את החשיבות של המסכות, וניתן לגיטימציה גם לחוסר הנוחות. ניתן להם להוריד מדי פעם את המסכה לכמה דקות ליד החלון, וננסה ככל יכולתנו לתת גם דוגמה אישית".

4 ימים בשבוע וכיתות של עד 20 תלמידים | מתווה החזרה של משרד החינוך

לאה רבינוביץ', אם לילד בכיתה ב', סיפרה ל'מעריב' על החשש ממתווה הקפסולות של משרד החינוך:  "זה אבסורד לפצל כיתות אבל לערבב את הצהרונים. אני לא מבינה את ההיגיון לומר לילד שלי שאסור לו לפגוש את החברים מהקבוצה השנייה לאורך שעות היום, ואילו בצהרונים מותר לו לפגוש שתי קבוצות נפרדות".  לדבריה, "היו למשרד החינוך ולממשלה שבועות להתכונן, אבל הם פשוט העדיפו לריב אחד עם השני במקום לשבת ולדון איך לפתוח את מערכת החינוך בצורה בטוחה".

חלק מהעצמאים חוזרים לעבוד: "בסגר השלישי חצי ענף ייכחד"

במקביל לילדים החוזרים ללימודים, גם עסקים רבים נפתחים הבוקר. המספרות, מכוני הקוסמטיקה השונים, הרפואה המשלימה, שיעורי הנהיגה ולמעשה כל עסק המקבל לקוחות ב"אחד על אחד", יכול לחזור הבוקר לעבוד. למרות זאת, בעלי העסקים חוששים מהעתיד, ומהאפשרות שנראית כרגע ריאלית של חזרה לסגר נוסף בתוך כמה חודשים.

"ספר עובד אחד על אחד, ובמספרות לא היו בכלל הדבקות מתחילת הקורונה. יותר מזה, אנחנו חיוניים, לכל אחד חסר הספר שלו. אני מכיר אנשים שלא יצאו מהבית כי היו להם שורשים לבנים". סיפר מעצב שיער מיבנה ל-ynet, והוסיף כי "במקום לקנות דירה פתחתי את החסכונות שלי, אבל החברים שלי נמצאים כבר על סף התמוטטות. אני מכיר ספרים שהכריזו על פשיטת רגל, ואם יהיה סגר שלישי חצי מהענף ייכחד".

מי חוזר לעבוד היום: מתווה הקבינט לשלב השני

- ניתן יהיה לקיים אימון ותחרויות לספורטאים תחרותיים, ילדים ונוער, ובענף השחייה והספורט המוטורי - גם בגירים.

- ניתן יהיה לקיים שיעורי נהיגה בכפוף להוראות של נסיעה ברכב פרטי – עד נהג ושני נוסעים ברכב. 

- ניתן יהיה להפעיל מסגרת רווחה שלא רק בעבור טיפול סוציאלי חיוני, כמו מרכזי יום ומועדונים לאזרחים ותיקים, שירותים להפגת בדידות המיועדים לאזרחים ותיקים, לרבות אלה שאינם במסגרת שירותי הרווחה של הרשות המקומית, וכן ספריות לעיוורים.

- מותרת הפעלת מקום עבור אימון או תחרות של ספורטאי מקצועי וכן של ספורטאי תחרותי. 

- הפעלת אתרי מורשת ואתרי עתיקות שנמצאים בשטחים פתוחים. 

ההקלות - שלב 2

ההקלות - שלב 2צילום: צילום מסך מתוך הנחיות משרד הבריאות

- תתאפשר הפעלת צימרים עד ארבע יחידות אירוח נפרדות לגמרי, כאשר כל יחידה תשמש בעבור אנשים הגרים יחד בלבד. הפעלת מתחם אירוח בניגוד לתנאים מהווה עבירה שהקנס בגינה - 5,000 שקלים.

- תתאפשר הפעלתם של מקומות למתן טיפולים לא רפואיים בגוף האדם, כגון מספרות וטיפולי יופי וקוסמטיקה, וכן טיפולי רפואה משלימה, רכיבה טיפולית, טיפולי נפשי או רגשי ובריכות טיפוליות.

- תתאפשר הפעלת מתחמי דרייב-אין לצורך צפייה בסרט. 

- יתאפשרו תפילות בתוך בתי כנסת עד עשרה אנשים, ו-20 בשטח פתוח. מותר לקיים תפילות בלבד ולא שיעורים, קידושים וכדומה. תפילה בבית תפילה עם מספר אנשים גבוה מהמותר מהווה עבירה פלילית שהקנס בגינה -500 שקלים לכל אחד מהנוכחים. 

- אירועים מסוג חתונה, מסיבה, טיול מאורגן או טקס – יתאפשר קיומם עם עד 10 אנשים במבנה או 20 בחוץ, ולכל היותר עד 20 אנשים. 

- חל איסור על ארגון או השתתפות באירוע מסוג: אירוע ספורט, כנס, פסטיבל ומופע בידור ואומנות.

- חל איסור על מפעיל מקום ציבורי ועסקי או מחזיק במקום פרטי לקיים אירוע אסור, וחל איסור על נותן שירותים כגון: שירותי צילום, הסעדה, מוסיקה, תאורה ותשתיות לתת שירות עבור אירוע אסור או אירוע שמספר המשתתפים בו עולה על המותר - העובר על הוראה זו צפוי לקנס של 5,000 שקלים. 

- תחול חובת שמירת מידע על ידי מחזיק של מקום ציבורי או עסקי שהכניסה אליו נעשית בתיאום או בהזמנה מראש לצורך מסירתה במקרה הצורך לשם ביצוע חקירה אפידמיולוגית.

התקנות יכנסו לתוקף החל מהיום (א'), י"ד בחשוון התשפ"א, ה-1 בנובמבר בשעה 6:00 בבוקר.  התקנה לעניין הגבלת אירועים והנגזרות הפליליות מהוראה זו ייכנסו לתוקף באותו יום בשעה 14:00. התקנה לעניין הפעלת מקום עבור אימון של ספורטאים תחרותיים ומקצועיים תחל ביום 31.10.20.