הקבינט הכריע: בתי הכנסת יפתחו בראשון הקרוב, החנויות ימתינו שבוע נוסף

המחלוקות יושבו ושרי קבינט הקורונה אישרו: בתי הכנסת ייפתחו לתפילות עד עשרה אנשים, חנויות הרחוב ימתינו שבוע נוסף. עוד קבעו השרים כי מתווה היציאה מהסגר יצומצם לשישה שלבים במקום תשעה

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/10/20 08:10 יב בחשון התשפא

הקבינט הכריע: בתי הכנסת יפתחו בראשון הקרוב, החנויות ימתינו שבוע נוסף
ברכת כוהנים בבית כנסת. אילוסטרציה, צילום: Gershon Elinson/Flash90

קבינט הקורונה התכנס אמש (ה') לדיון על ההקלות החדשות במסגרת השלב הבא של היציאה מהסגר. לאחר שעות של דיונים ומספר עימותים, אישרו השרים לפתוח מחדש החל מיום ראשון הקרוב, את בתי הכנסת במגבלה של 10 אנשים במבנה סגור. גם המספרות, מכוני היופי וצימרים למשפחות גרעיניות - אושרו לפתיחה. כמו כן, אושרו פעילויות "אחד על אחד" דוגמת שיעורי נהיגה ואימונים אישיים.

פתיחת חנויות הרחוב נדחתה בשבוע ליום ראשון ה-8 בנובמבר, אך תלויה במדד התחלואה השבועי. אם יהיו מתחת ל-500 נדבקים יומיים, תוקדם הפתיחה שלהן לשבוע הבא. אם יהיו מעל 500 נדבקים ביום - פתיחתן תחכה לעוד שבועיים. עוד אישרו השרים את קיצור מתווה היציאה ל-6 שלבים. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במהלך הדיון כי "מי שמצייץ בטוויטר באמצע דיון לא צריך להיות חבר ממשלה". הדברים נאמרו לאחר שמזכיר הממשלה צחי ברוורמן אמר כי "ישנם שרים שלא רק מדליפים אלא גם מצייצים אחד נגד השני באמצע ישיבה". בדבריו הנוקבים, התייחס נתניהו לציוץ של שר האוצר ישראל כץ, בו תקף את חברי כחול לבן, לאחר שקראו לו להוכיח שהוא אינו מונע משיקולים פוליטיים ולהעביר תקציב 2021. כץ כתב לכחול לבן: "כחול לבן עוד פעם נלחמים כאריות ונופלים כזבובים".

כץ, שדוחף לפתוח את חנויות הרחוב כבר ביום ראשון, התייחס לפני כינוס הקבינט למאבק בין משרדו לבין משרד הבריאות. "שוחחתי כעת עם ראש הממשלה ובקשתי ממנו לתמוך בעמדתי לפתיחת חנויות הרחוב ביום ראשון הקרוב. משרד הבריאות נוהג באטימות ומנהל מאבק יוקרה על גבם של העוסקים הזעירים. במהלך הדיון, שר הכלכלה עמיר פרץ הביע גם הוא עמדה נחרצת בעד פתיחת החנויות ותהה מדוע אין נתונים על תחלואה ברשתות השיווק: "אני בעד לפתוח את חנויות הרחוב ומרכזי מסחר פתוחים. אני לא מבין איך עד היום משרד הבריאות לא הציג בפנינו את השפעת מרכזי השיווק כמו רמי לוי ואחרים כי דווקא העובדה שרק הם פתוחים הצפיפות גדולה יותר".

סעיפים נוספים שהושגו בעקבות הסכמה מוקדמת של שר התרבות והספורט חילי טרופר ושר הבריאות יולי אדלשטיין, ויחזרו לפעילות בשלב ההקלות הקרוב: פתיחת 200 אתרי מורשת וציונות של המועצה לשימור אתרים, פתיחת אתרי רשות העתיקות, ספריות ציבוריות, החזרת הליגות והספורט התחרותי של ילדים ונוער.

עוד לפני כינוס הקבינט, במהלך מסיבת עיתונאים שערך, אמר נתניהו: "שיהיה ברור לכולם - אם התחלואה תעלה בעיר כזו או אחרת, אני לא אהסס להמליץ לקבינט לסגור את העיר הזו, לכתר אותה. וזה לא חשוב איפה היא נמצאת, באיזה מגזר. חילוני, חרדי, יהודי, ערבי - אנחנו מוכרחים לדעת לכתר את המחלה, תרתי משמע. ויש גם אפשרות שאנחנו נשים מגבלות על עיר כתומה כדי למנוע ממנה להגיע לעיר אדומה".

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן