היום: 25 שנים לרצח יצחק רבין | צפו במשדר המיוחד

חצי יובל חלף מאז נורה יצחק רבין בשל חילוקי דעות פוליטיים. בשל הקורונה יעלו השנה לקברו רק בני משפחה, ראש הממשלה והנשיא ינאמו לזכרו במליאת הכנסת בשעה 13:00

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/10/20 06:58 יא בחשון התשפא

היום: 25 שנים לרצח יצחק רבין | צפו במשדר המיוחד
יצחק רבין ז"ל, צילום: shutterstock

היום (ה'), י"ב בחשוון, ימלאו 25 שנים להירצחו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל. השנה בשל נגיף הקורונה יציינו את היום בצורה מצומצמת יותר. בשעה 10:00 ייפתחו אירועי היום במשכן הנשיא בטקס האזכרה הממלכתי בהשתתפות מצומצמת של בני משפחת רבין וראשי המדינה בלבד.

רפי פרץ לשר החינוך: "יום פטירת רחל אימנו לא מצוין במערכת החינוך - בגלל רצח רבין"

לטובת הציבור הטקס יועבר בשידור חי בעמודי הרשתות החברתיות של נשיא המדינה. עם תחילת הטקס יוקרן סרטון “אבני דרך בחייו של רבין”, ולאחריו הנשיא ידליק הנשיא את משואת “נר יצחק” ויישא דברים לזכרו של ראש הממשלה לשעבר. בתום דבריו תעלה לנאום לזכרו דליה רבין, בתו של יצחק רבין. עם תום הטקס בבית הנשיא יעלו בני משפחת רבין בלבד לקברו בהר הרצל.

הטקס במשכן הכנסת יתקיים בשעה 13:00, הישיבה, תיערך במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, ינאמו בטקס :יו"ר הכנסת יריב לוין, ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, ראש הממשלה החליפי בני גנץ והשר עמיר פרץ כנציג מפלגת העבודה.

בשעה 18:00 יחנכו את האנדרטה המשופצת לזכרו של רבין בכיכר רבין רבין בתל אביב. אירועי היום ייחתמו במיצג נרות זיכרון ענק, אותו ידליקו בני נוער במקום הרצח,  המייצג כולל 25 אלף נרות נשמה.

הרמטכ"ל: "היריות בגבו של רבין הותירו את האומה מדממת ופצועה"

הרמטכ"ל אביב כוכבי פרסם הבוקר איגרת לחיילי צה"ל לרגל ציון יום הירצחו של יצחק רבין. כוכבי כתב כי "25 שנים עברו מאז הדהדו שלוש היריות בכיכר מלכי ישראל. שלוש יריות שנורו בגבו של ראש הממשלה יצחק רבין, זיכרונו לברכה, ובגב האומה כולה, והותירו אותה מדממת ופצועה. שלוש יריות שסימנו קו שבר בחברה הישראלית. הזעזוע מהרצח ותחושת האבל לא פסחו על אף בית בישראל;

"מצפון ועד דרום, דתיים לצד חילוניים, בני עדות ודתות שונות – לרגע, דווקא מתוך מחלוקת ובצער רב, התאחדה החברה הישראלית וחלקה כבוד אחרון לאדם שסיפור חייו נשזר בזה של מדינתנו".

בהמשך דבריו הוסיף הרמטכ"ל כי "שמירה על זהותו של צה"ל כצבא עם היא חלק בלתי נפרד מעוצמתנו ומיכולתנו לעמוד מול אויבינו ולהכריע ביום פקודה. כדי להבטיח את קיומה של המדינה ואת בטחונה – עלינו להמשיך ולהעמיק במשמעותו של הרצח כסמל למחיר השנאה והפילוג, ולזכור כי גם בימים של מחלוקת עלינו להישאר צבא מאוחד המשרת עם מאוחד.

"זוהי הרוח הייחודית של צה"ל, וזו הרוח שנשבה בשורותיו גם תחת פיקודו של רבין כשהוביל את הצבא לגדול ניצחונותיו במלחמת ששת הימים; רוח הנושבת לאורך השנים בעיתות חירום ומלחמה, בעיתות שגרה או מגפה – רוח שמזכירה לכל אחד שאנו עם אחד הפועל לאור מטרה אחת – ביטחון המדינה, שגשוגה, והגשמה עצמית של אזרחיה".