ריבלין: "לא כל ביקורת על מערכת המשפט והממשלה היא הסתה"

נשיא המדינה נשא דברים בכנס המקוון "מדמיינים מחדש דמוקרטיה" של המכון הישראלי לדמוקרטיה וטען כי "חשוב שתהיה ביקורת בונה". בהמשך הוא חשף את יחסיו עם נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרון ברק, אותו כינה "מורי ורבי"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 28/10/20 17:38 י בחשון התשפא

ריבלין: "לא כל ביקורת על מערכת המשפט והממשלה היא הסתה"
נשיא המדינה ריבלין. "לא כל ביקורת היא הסתה, צילום: הדס פרוש, פלאש 90

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין התארח היום (ד') בכנס המקוון של המכון הישראלי לדמוקרטיה שהיה בנושא "מדמיינים מחדש דמוקרטיה", וטען בנאומו כי "לא כל ביקורת היא הסתה. לא כל ביקורת על מערכת המשפט היא הסתה. לא כל ביקורת על הממשלה היא הסתה. ולא כל ביקורת על הכנסת היא פגיעה ביסודות הדמוקרטיה". 

"חשוב שתהיה ביקורת בונה", טען הנשיא, "כזו שמקיימת שיח, ולא מכופפת ידיים, שכן ביקורת שמבקשת להלך אימים סופה להחליש, חלילה, את שלושת הרשויות, ולפגוע בדמוקרטיה הישראלית". ריבלין טען בהמשך כי פרשנות החוק צריכה להיעשות רק על ידי חברי הכנסת, אחרת זה יוביל למצב בו "לא הכנסת, שהיא נציגת הריבון, העם, בין בחירות לבחירות תקבע את עקרונות העל, אלא שבית המשפט יעשה זאת". 

נשיא המדינה חשף כי היו לו "השגות על סמכויות יתרות של פקידים בפרקליטות, מניסיוני האישי, לקבוע מי יהיה שר ומי לא יהיה שר, ולמשוך חקירות עד אין קץ כשהאמת הייתה צריכה להתגלות ומיד, גם כשניתן היה לסכמן בזמן קצר. מעולם לא הייתה בי כל השגה, על העיקרון הבלתי מתפשר של עצמאות המשפט, ועל החובה לציית לדבר המשפט, בבחינת יש שופטים בישראל". 

ריבלין קרא לחוקק את "חוק יסוד: החקיקה", וטען כי הדמוקרטיה הישראלית זקוקה לו. "אם דאגתנו משותפת לעתידה, שלומה, וטובתה של מדינת ישראל, הרי שאין מנוס משילוב כוחות יחד, ל'חוק יסוד' מוסכם, שירגיע וייצב את המערכת הציבורית".

הנשיא ריבלין סיפר על היכרותו עם נשיא בית המשפט העליון לשעבר: "אני יודע שתשמעו היום דברים מפי, מורי ורבי השופט נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק. אהרון ברק ואני, אכלנו מאותו מסטינג, כפי שנהגנו לומר בעבר בהיותנו חיילים צעירים. שנינו היינו באותו קורס קצינים, למרות שהיו פערים של מספר שנים ביננו, הוא בא מהעתודה, מהאקדמיה, ואני הייתי עוד לפני הפרק האוניברסיטאי בחיי. 

"המחלוקת ביני לבין ברק נתגלעה כשאני הייתי כבר יו"ר הכנסת והוא נשיא בית המשפט העליון", מספר נשיא המדינה, "כאשר אני סירבתי להכיר בהכרזתו על מהפכה חוקתית שאירעה עקב חקיקת "חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו", שלא עבר הליכי חקיקה חוקתיים וכחבר כנסת הייתי בין העמלים להעבירו. הפרשנות לחוק, הייתה מרחיקת לכת, ואפשרה לפי דעתי, לבית המשפט לעצב עקרונות של מדינת ישראל, במקום הכנסת". 

"בויכוח ביני לבין הנשיא לשעבר ברק, אמרתי כי אין מדובר במהפכה שיפוטית, אלא בהפיכה שיפוטית. מהפכה היא תהליך בו הלמטה הופך את המעלה, ואילו כאן ראש הפירמידה הופך את בסיסה של הפירמידה".