היהודי האחרון בסודאן על הסכם השלום: "כל חיי התפללתי לרגע הזה"

צ'ארלס שאול, אחרון היהודים במדינה המוסלמית, איתה צפויה ישראל לחתום על הסכם שלום, מתרגש: "זאת אחת המדינות האדיבות שיש והכי טובות באפריקה. לא סבלנו מאפליה ורדיפה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 27/10/20 18:31 ט בחשון התשפא

היהודי האחרון בסודאן על הסכם השלום: "כל חיי התפללתי לרגע הזה"
חרטום, בירת סודאן, צילום: shutterstock

ישראל צפויה לחתום בקרוב על הסכם לנירמול יחסים עם סודאן. המדינה הגדולה, השוכנת דרומית למצרים, אף פעם לא הייתה מקור משיכה ליהודים, אך כמו בכמעט כל מדינה בעולם, קהילה יהודית קטנה התקיימה בה. כיום נותרו בסודאן יהודים בודדים בלבד, ואחד מהם, צ'ארלס שאול, סיפר בראיון ל'כאן חדשות' על ההתרגשות הגדולה מההסכם המתקרב.

נתניהו על הסכם השלום עם סודאן: "משנים את מפת המזרח התיכון"

שאול, בן 70, נולד וגדל בסודאן: "אנחנו נולדנו פה. ההורים שלנו נולדו פה. כולם יודעים שאנחנו יהודים. זאת אחת המדינות האדיבות שיש והכי טובות באפריקה. לא סבלנו מאפליה ורדיפה כמו קהילות יהודיות אחרות במדינות ערב. הייתה פה קהילה גדולה", הוא מספר.

עוד הוא מספר כי מאז ההודעה על ההסכם, חברים מקומיים לא מפסיקים לברך אותו: "התפללתי לרגע הזה של נרמול היחסים עם ישראל כל החיים. אני לא רוצה להתחיל לבכות, אבל קיוויתי שזה יקרה בעודי בחיים. ברגעים האלה אני נזכר בהורים שלי, באבא שלי אליהו שאול. הם למרבה הצער לא זכו לראות".

רובה המוחלט של משפחתו עלה לארץ בשנות ה-70 וה-80 וכיום הם נותרו שניים שם. חלק מבני המשפחה, קבורים בבית הקברות המוזנח בח'רטום שלאחרונה התחילו לנקות אותו. לדבריו, פעם היה שם בית כנסת, אבל היום אין כי אין מי שילך. הוא קרא לישראלים להגיע בהמוניהם לח'רטום וטען שיש מה לראות שם: חופים בים האדום ומדבריות.