סודן וישראל בדרך ליחסי שלום מלאים

ההחלטה ההיסטורית התקבלה לאחר משא ומתן מתמשך בין חרטום לוושינגטון, במסגרתה ארצות הברית תסיר את סודן מרשימת המדינות תומכות הטרור. ההודעה הרשמית על ההסכמים שייחתמו צפויה לצאת בסוף השבוע הקרוב או בתחילת השבוע הבא

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/10/20 07:39 ד בחשון התשפא

סודן וישראל בדרך ליחסי שלום מלאים
טראמפ, נתניהו וחמדוכ, צילום: shutterstock

לאחר חודשי מאמץ ארוכים, ולאחר שנדמה היה כי הסכם שלום עם סודן אינו אפשרי בשל התנגדות ראש הממשלה הסודני, עבדאללה חמדוכ, סודן החליטה על נרמול יחסים מלא עם ישראל. כך פורסם הבוקר(ה') ב"ישראל היום". 

ההודעה הרשמית והפומבית על ההסכמים שייחתמו צפויה לצאת בסוף השבוע הקרוב או בתחילת השבוע הבא, ככל הנראה לאחר שיחת טלפון של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ עם יו"ר המועצה הזמנית של סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן. בעיתון "הארץ" נחשף אתמול כי במהלך יום רביעי יצאה טיסה ישירה ונדירה מישראל לחרטום ובחזרה.

על הטיסה לחרטום הייתה משלחת ישראלית רמת דרג מהמוסד וממשרד ראש הממשלה. הנציגים הבכירים במשלחת, נפגשו בבירה הסודנית עם מקביליהם בממשלה הזמנית של סודן. בסיכומן של השיחות התקבלה ההחלטה הסופית על נרמול יחסים מלא בין ישראל וסודן. 

לקראת הסכם שלום נוסף? "סודאן תוסר מרשימת תומכות הטרור"

בסוף השבוע שעבר דווח ברשת CNN בערבית כי ממשלת סודן התכנסה לדיון בדבר נרמול יחסים עם ישראל. הכינוס החל לאחר שארצות הברית הציבה לסודן מועד אחרון של 24 שעות להגיע להסכם נורמליזציה. בתמורה להסכמה בנושא הבטיח נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ כי סודן תהנה מסדרת הטבות כלכליות משמעותיות, ובנוסף תוסר המדינה מרשימת המדינות התומכות בטרור.

אלא שבשבוע שעבר הדעות בכל הקשור לנרמול יחסים עם ישראל, עוד היו חלוקות. הפלג האזרחי והעומד בראשה, ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ התנגד להסכם זה, לעומת הפלג הצבאי שתמך. 

ביום שני השבוע, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע כי סודאן תוסר מרשימת המדינות תומכות הטרור, וזאת לאחר שתשלם פיצויים לקורבנות הטרור האמריקאים. טראמפ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הממשלה החדשה בסודאן, עושה התקדמות נהדרת, והיא הסכימה לשלם 335 מיליון דולרים לקורבנות טרור אמריקאים ובני משפחותיהם. ברקע שהכספים יעברו, אני אסיר את סודן מרשימת המדינות תומכות הטרור. מדובר בצדק עבור האמריקאים וצעד גדול עבור סודאן".

(חתימת ההסכמים הכלכליים עם איחוד האמירויות, השבוע)