בג"ץ אישר להרוס את בית המחבל שרצח את הרב שי אוחיון

בג"ץ אישר להרוס את בית המחבל שרצח את הרב שי אוחיון ז"ל בפתח תקווה. השופט מני מזוז, היה בעמדת מיעוט, וטען כי משפחת המחבל חפה מפשע. השופט סולברג: "חפצי-חיים אנחנו, ולא נמות על קידוש אמנת ז'נבה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 25/10/20 15:45 ז בחשון התשפא

בג"ץ אישר להרוס את בית המחבל שרצח את הרב שי אוחיון
הרב שי אוחיון ז"ל, צילום: באדיבות המשפחה

בג"צ דחה היום (א') את עתירת המחבל ח'ליל עבד אלחאלק, שרצח לפני כחודשיים את הרב שי אוחיון הי"ד והתיר לצה"ל להרוס את ביתו. ההחלטה התקבלה ברוב דעות (נעם סולברג ויעל וילנר), כאשר השופט מני מזוז התנגד להריסה. את העתירה הגישו המחבל ומשפחתו בתמיכתו וייצוגו של ארגון השמאל הקיצוני המוקד להגנת הפרט. 

את עיקר פסק הדין כתב השופט נעם סולברג, שקיבל את תמיכתה של השופטת יעל וילנר, וכאמור התקבל ברוב דעות. באשר לטענת העותרים כי ההריסה נוגדת אמנות בינלאומיות כתב השופט סולברג בפסק הדין כי "איננו יכולים אפוא לפרש את האמנות הבינלאומיות שקיבלה על עצמה מדינת ישראל במנותק מן ההיבט המסוים של המלחמה בטרור, שאותו אנו חווים, לדאבון הלב, דבר יום ביומו; חפצי-חיים אנחנו, ולא נמות על קידוש אמנת ז'נבה. גלוי וידוע, כי מדינת ישראל מתמודדת עם מלאכי-חבלה חורשי-רע, שהוגי האמנות לא חזו כלל בעיני-רוחם בעת שעיצבו וגיבשו את הוראותיהן".

עוד כתב סולברג: "פסיקתנו, לא נועדה להעניש את המחבל ח'ליל, אלא להרתיע מחבלים פוטנציאליים שכמותו מלבצע את זממם. כללו של דבר, לא נמצאה לנו עילה להתערב בהחלטת המפקד הצבאי. אציע אפוא לחבריי לדחות את העתירה".

השופטת וילנר כתבה: "עיון בחוות הדעת החסויה שהוצגה לעיוננו מלמד כי השימוש בתקנה 119 אכן תורם באופן מובהק להרתעת מפגעים פוטנציאלים. על רקע האמור, השימוש בתקנה זו, בבחינת הכרח בל יגונה, עומד במבחני המידתיות".

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו אשר מלווה את משפחת אוחיון, ברך על ההחלטה: "אנו מברכים על הפסק ומאמינים שפעולות הרתעה נחושות מביאות להצלת חיים ומונעות קורבנות ישראלים רבים. מצער מאוד ואף מקומם לראות שבבית המשפט הישראלי יושבים גם שופטים שבענייהם ערך חיי ישראלים וחיילי צהל פחות מכל ערך אחר".

נזכיר כי בתחילת החודש, שופט העליון ניל הנדל, הוציא צו ביניים האוסר על צה"ל להרוס את בית המחבל שרצח את הרב אוחיון, וקבע דיון דיון נוסף בעתירה, דיון שהתקיים כאמור, היום.


להורדת הקובץ