העכברת חוזרת: עשרות חלו בעכברת לאחר שטיילו בנחלי הצפון

כחמישים בני אדם נמצאו כחיוביים או חשודים למחלת העכברת, שזכורה מההתפרצות בקיץ לפני שנתיים. רוב החולים טיילו קודם לכן בנחלי הצפון, ובמשרדי הבריאות והגנת הסביבה קוראים למטיילים לא להגיע אליהם

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 13/10/20 15:04 כה בתשרי התשפא

העכברת חוזרת: עשרות חלו בעכברת לאחר שטיילו בנחלי הצפון
נחל זוויתן. שוב עכברת?, צילום: מאור קינסבורסקי, פלאש 90

באמצע הקורונה, רק זה מה שהיה חסר עכשיו. משרדי הבריאות והגנת הסביבה הודיעו היום (ג') על התפרצות של מחלת העכברת, מחלה של בעלי חיים העוברת לבני אדם, שזוהתה אצל כחמישים בני אדם שרובם ביקרו קודם לכן בנחלי הצפון.

במשרד הבריאות התקבלו דיווחים על כ-50 מקרים של אנשים (מאומתים או חשודים) שחלו בעכברת, חלק ניכר מהם לאחר שביקרו בנחלים בצפון. מהחקירות האפידמיולוגיות שבוצעו עד כה עולה, שהחשיפה הייתה בנחלים הבאים: שניר (חצבני), ירדן, ג'ילבון, חרמון (בניאס), כזיב, זאכי, זוויתן, עמוד התחתון, בצת, תבור ועמיקם.


 
במשרדי הבריאות והגנת הסביבה אומרים כי נתוני התחלואה, ביחד עם הנתונים הסביבתיים (חריגות בדיגום במים והימצאות בקר בנחלים), מחייבים נקיטת צעדים למניעת המשך התחלואה. בהתאם לכך, ההמלצה לציבור היא להימנע מלהיכנס לנחלים בצפון בעת הזו ועד להודעה חדשה.

כזכור, מחלת העכברת התפרצה בישראל לפני כשנתיים, בקיץ 2018, לאחר שמטיילים בנחלי הצפון נדבקו במחלה, העוברת במים ובקרקע שזוהמו. 

מהי מחלת העכברת

לפטוספירוזיס, הידועה גם בשם "עכברת", היא מחלה של בעלי חיים שבה גם בני אדם עלולים להדבק. החיידק מחולל המחלה הוא לפטוספירה (Leptospira) וקיימים 10 זנים הגורמים תחלואה. המחלה מופיעה בטבע בבעלי חיים, כולל נברנים (חולדות ועכברים), כלבים, צאן, בקר וחזירי בר. 

אופן ההדבקה

  • חיידק הלפטוספירה מופרש בשתן של בעל חיים חולים. 
  • החיידק שורד שבועות ואף חודשים במים ובקרקע שזוהמו. 
  • בני אדם יכולים להידבק בחיידק בחשיפה להפרשות: ממגע עם שתן המכיל את החיידק, בליעת או מגע עם מים המזוהמים בשתן, דרך פצעים או ריריות הגוף. מכיוון שההדבקה היא בחשיפה להפרשות, בעיקר לשתן, הסכנה בהדבקה בין אדם לאדם למעשה אינה קיימת.
  • הסיכון להדבקה מוגבר במים עומדים או כאלו הזורמים לאט.
  • עכברת היא מחלה תעסוקתית בעיקרה. הנחשפים אליה הם בדרך כלל וטרינרים או עובדי משק שעובדים עם בעלי חיים, ועובדים המטפלים במערכות ביוב ושפכים. עם זאת, בשנים האחרונות ישנם דיווחים על תחלואה הקשורה לתיירות במקורות מים (המכילים הפרשות בעלי חיים).

סימני מחלת העכברת

  • סימני מחלת העברת נעים בין מחלה א-סימפטומטית (ללא סימנים) לבין תחלואה קשה.
  • רוב האנשים שנחשפים לחיידק הלפטוספירה לא יפתחו כלל את מחלת העכברת. ואילו אלו שיפתחו את המחלה, יחוו בדרך כלל תסמינים קלים. 
  • מחלת עכברת קשה כוללת חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, דימום בלחמית העין, כאבי בטן, שלשולים והקאות. פעמים רבות התסמינים מזכירים שפעת. 
  • בחלק קטן מהחולים המחלה עלולה להסתבך ולהוביל לפגיעה בכבד, אי-ספיקת כליות, דלקת קרום המוח ואי-ספיקה נשימתית. 
  • על פי רוב, התסמינים מופיעים בין שבוע לשבועיים לאחר החשיפה לחיידק. במקרים חריגים התסמינים יכולים להופיע לאחר שלושה ימים, או עד שלושה שבועות.