נחלים נוספים נאסרו לרחצה בגולן מחשש לזיהום

במהלך הימים האחרונים התגלו 27 חולים במחלת העכברת בעקבות רחצה בנחלים בגולן. במשרד הבריאות קראו למטיילים שסבלו מחום מעל 38 מעלות לפני פחות משלושה שבועות להיבדק אצל רופאי משפחה

חדשות כיפה גלעד כהן 13/08/18 18:01 ב באלול התשעח

נחלים נוספים נאסרו לרחצה בגולן מחשש לזיהום
מתרחצים בנחלי רמת הגולן, צילום: פלאש 90

התפרצות העכברת: משרד הבריאות אסר היום (ב') על רחצה בנחלים זויתן, זאכי, יהודיה ומשושים וקראו למטיילים שטבלו ואף סבלו מתסמיני חום לפני פחות משלושה שבועות להיבדק אצל רופאי משפחה. 

רק היום (ב') התגלו 27 חולים במחלת העכברת בעקבות רחצה ברמת הגולן. החולים מאושפזים בבית החולים זיו שבצפת ובבית החולים פוריה בטבריה. מבית החולים זיו נמסר כי שלושת מהמטופלים, ששהו בנחלי הגולן, הגיעו אתמול עצמאית לחדר המיון, כשהם סובלים מסימפטומים שונים - מאושפזים במחלקות הפנימיות עד לקבלת תוצאות מדויקות של הבדיקות. בישראל לא ידוע לי על מקרי מוות כתוצאה מהזיהום.

לפי הרשות, זיהום הקולי הוא תופעה עונתית שחוזרת בכל שנה, שבה כמות המים נמוכה. סביר להניח כי המקור הוא נוכחות של צואת פרות בנחלים בשילוב של זרימה נמוכה, המאפשרת את התרבות החיידק. עוד נמסר מרשות הטבע והגנים כי "ציבור המטיילים מוזמן להגיע למסלולים חלופיים בגולן שנמצאו בטוחים לטיול, ותעדכן כל מידע חדש באתר הרשות".


הנשאים של המחלה הם מכרסמים, היא יכולה גם להופיע בבקר. בקרב בני אדם המחלה מתפרצת די מהר. יש תקופת דגירה של המחלה שנעה בין חמישה ימים לשבועיים, והממוצע הוא עשרה ימים. בעלי חיים מדביקים אחד את השני ובני אדם יכולים להידבק בקלות. החיידק יוצא בהפרשה של בני האדם אבל רק כשבוע עד שבועיים מההדבקה.

התסמינים דומים מאד למחלת החצבת, כאשר ההבדל הוא שהייה במקור מים כשבוע לפני הופעת התסמינים. לאחר תקופת הדגירה החולה מתחיל לפתח תסמינים של חום, כאבי ראש, כאבי שרירים, דלקת בלחמיות, תלונות במערכת העיכול, יכולים להופיע שלשולים וזה יכול להימשך עד שבעה ימים. חלק מהחולים יכולים להרגיש הטבה וירידה של החום ותחושת שיפור במחלה ואז החום יעלה שוב והמחלה יכולה להידרדר לצהבת קשה, דלקת קרום המוח, ודלקת בכבד.

מתן נוזלים לחולה הוא אחד הטיפולים. בשלב החריף של המחלה, טיפול אנטיביוטי המונע את הסיבוכים האפשריים. אם לא מטפלים בזמן, המחלה יכולה להידרדר. דלקת קרום המוח תמיד יכולה להישאר באופן תיאורטי מחלה אשר עלולה להיווצר בעקבות הזיהום. אחוזי התמותה המתוארים בספרות יכולים להגיע אפילו ל-20%. בישראל לא ידוע לי על מקרי מוות.