הממשלה תאשר: אלפיים מבני הפלאשמורה יעלו לארץ

נתניהו יביא לאישור הממשלה החלטה להעלאת 2000 מבני הפלשמורה לישראל, בהשקעה של 370 מיליון ש"ח. סגן השר יברקן: "למרות קריאות הגזענות שאנחנו שומעים, הנה התשובה, המענה הטוב ביותר זה המשך העלייה של יהודי אתיופיה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/10/20 12:40 כ בתשרי התשפא

הממשלה תאשר: אלפיים מבני הפלאשמורה יעלו לארץ
עליית בני הפלאשמורה לארץ, יוני 2017, צילום: Miriam Alster/Flash90

ראש הממשלה נתניהו הודיע היום (ה') כי כאלפיים מבני הפלאשמורה, הנמצאים במחנות מעבר באתיופיה, יועלו לישראל. כידוע, בני הפלאשמורה ממתינים לעלייתם במחנות המעבר בגונדר שבאתיופיה, ואחת לכמה שנים, בעיקר על רקע הלחץ של בני משפחותיהם בישראל, מאשרת הממשלה העלאה של כמה אלפים מבני העדה. 

בשמאל עותרים נגד החלטת הממשלה להעלות רק חלק מבני הפלאשמורה

ראש הממשלה נתניהו אמר כי "לפני חצי שנה התחייבתי להעלות את שארית קהילת יהודי אתיופיה. ביום שני הקרוב אני אביא לישיבת הממשלה החלטה להביא 2000 מבני עמנו יוצאי אתיופיה, בדרך להביא את כל השאר. אנחנו מימנו גם 80 מיליון שקלים לפעילות בקהילה. אנחנו עומדים בהתחייבות שלנו".


(ראיון עם סגן שר הפנים, גדי יברקן)

סגן שר הפנים, גדי יברקן, אמר: "לפני חצי שנה התחייבנו כאן ראש הממשלה ואני לקהילת יוצאי אתיופיה שאנחנו ממשיכים את העלייה מאתיופיה. והנה היום, ראש הממשלה, כל הכבוד, אני מודה לך בשם הקהילה על המשך העלייה שאתה עושה. 
למרות קריאות הגזענות שאנחנו שומעים, הנה התשובה, המענה הטוב ביותר זה המשך העלייה של יהודי אתיופיה, ובוודאי לא להתנשא עליהם, ולא להגיד תודה למי שהיה באיזו פינה או צומת במשך העלייה שלנו. אני לא חושב שהיה פה ראש ממשלה שהעלה את יהודי אתיופיה יותר ממך, בעשרות אלפים, מאז שאתה בתפקיד ראש הממשלה, ואני מודה לך".

העלאת בני הפלאשמורה לישראל היא סוגיה מורכבת ונפיצה, העולה לדיון אחת לכמה שנים. גם חלקים מעולי אתיופיה בישראל מתנגדים לעלייתם, בטענה כי מדובר במי שאינם יהודים. יש לציין כי בני הפלאשמורה לא עולים בישראל במסגרת חוק השבות, אלא בהחלטות מיוחדות של הממשלה. במאמר בכיפה בשנת 2016 קרא הרב שרון שלום, מהבולטים ברבני עדת יוצאי אתיופיה בישראל, להפסיק לאלתר את העלאת בני הפלאשמורה.

בלשכת נתניהו אמרו היום כי בשנת 1997 יזם ראש הממשלה נתניהו את הבאתם לישראל של בני קהילת הפלאשמורה. מאז ועד היום הגיעו לישראל כ-30,000 מבני הקהילה, ובקדנציה האחרונה אישרה הממשלה את הבאתם של עוד כ-2,300 מבני הקהילה.
עוד אמרו בסביבת נתניהו כי כל זאת, במקביל לעשייה נרחבת וחסרת תקדים שהוביל רה"מ להשקעה של מאות מיליוני שקלים בשיפור קליטתם ושילובם בחברה הישראלית של כלל יוצאי אתיופיה.

שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה בירכה על ההחלטה ואמרה כי "ברקע מגפת הקורונה שהחריפה את מצבה של קהילת שארית יהודי אתיופיה הממתינים במחנות. עולה שמעדויות שהגיעו אלינו מרופאים שחזרו לאחרונה מהמחנות ושם ביצעו בדיקות לממתינים,  כי ישנם ילדים ומבוגרים רבים הסובלים מחרפת רעב ונמצאים בתת תזונה קשה ומסוכנת.
מדובר בהצעה מצילת חיים, ותיקון עוול של שנים. זו זכות גדולה לחבר בין משפחות שקרועות בין יבשות. אדאג לבצע את העלייה בזריזות האפשרית בשיתוף פעולה עם משרד הפנים והסוכנות היהודית. זו בשורה חשובה ליוצאי אתיופיה בישראל ולישראל כולה".