גמזו: "יש נדבקים בהפגנות. אין היענות מהציבור לסגר"

ממונה המאבק בקורונה אומר כי יש לצמצם את ההפגנות ולהטיל עליהן מגבלות ל"משהו שיכבד את הדמוקרטיה". עוד הוסיף: "אין התקהלות שאין בה הדבקה, הסגר יימשך בוודאי עד סוף החגים"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/09/20 09:33 ה בתשרי התשפא

גמזו: "יש נדבקים בהפגנות. אין היענות מהציבור לסגר"
פרופ' רוני גמזו, צילום: Miriam Alster/Flash90

מספר החולים בקורונה ממשיך לזנק, ורושם הבוקר (ד') שיא שלילי נוסף של קרוב ל-7,000 נדבקים ביממה האחרונה. משרד הבריאות הודיע הבוקר כי "ישנה תקלה טכנית בטיוב הנתונים לכן עדכון הבוקר מתעכב", אך נמסר כי מספר הנדבקים אמש עומד על 6,861, מתוך 59,169 בדיקות שהתבצעו. אחוז התוצאות החיוביות מכלל הנדבקים עומד על למעלה מ-11%.

זינוק במספר הנדבקים, קבינט הקורונה ידון בהחמרת הסגר

ממונה המאבק בקורונה מטעם הממשלה, פרופ' רוני גמזו, אמר הבוקר בראיון ברדיו ירושלים כי הסגר חייב להימשך בשבועות הקרובים, וכי ברור שיש הדבקות בהפגנות, שצריכות להצטמצם. גמזו אמר כי "תחילה ביקשו סגר שמתחשב בכלכלה ולאחר מכן ביקשו להדק אותו ומבחינה בריאותית זה סגר הדוק. אבל בשלב הראשון רצו לאזן מבחינה כלכלית וברגע שיש בקשה להידוק - אנחנו כמערכת נתמוך. מבחינת תחלואה אנחנו רואים שיש כ-6,700 מאומתים חדשים וכמובן שזה נתון שלא קשור לסגר אלא לתקופה שלפני".

לדברי גמזו, "צריך לשים לב שלא רואים כרגע היענות מלאה מהציבור, לא מהחברה החרדית ולא מהחברה החילונית. גם ראינו הפרות מסוימות של ההנחיות וזה מחייב הידוק נוסף", אמר. "מבחינתי מגבלות התנועה צריכות בנקודה הזאת להיות על כל דבר - כולל על הפגנות. גם לי לא נוח לראות את האלפים אבל הייתי רוצה להגביל את זה לעשרות או 100-200 תוך כיבוד הדמוקרטיה. אין התקהלות שאין בה הדבקה. ברור שכשמורידים את המסכה וצועקים בהפגנה או שבלהט ההפגנה המסכה יורדת - אז ברור מה קורה".

את ראשי הערים, הפוליטיקאים והידוענים המשתתפים באירועים המוניים וקוראים לזלזל בהנחיות כינה גמזו "מכחישי קורונה, לדבריו, "המאבק היותר קשה שלי הוא לא נגד פוליטיקאים אלא נגד מובילי ציבור אחרים שלא מבינים את תפקידם, מזלזלים בהנחיות ומובילים את הציבור לאבדון", אמר.

"יש הדבקה בכל התקהלות. אין התקהלות שחסינה מהדבקה. יש רמת תחלואה בישראל שהיא גבוהה ללא קשר לערים כבר. לכן צריך להגביל את התנועה גם על הפגנות. אם מפגין מגיע מעיר אדומה הוא מסכן את היתר. זו תוצאה של חוסר הבנת של המגפה. זה וירוס מתעתע וחמקמק. זה מדבק גם כשאתה חושב שהכל בסדר. רסיסי רוק ניתזים עם הנגיף ואנשים נדבקים ומזלזלים בזה. אני מתראיין מהרחוב ואני רואה שמחצית מהאנשים ללא מסיכה".

קבינט הקורונה יתכנס. דרעי: "אין סיכוי שבתי הכנסת ייסגרו"

קבינט הקורונה התכנס אמש (ג') וקיים דיון שנמשך שעות ארוכות וכלל ויכוחים סוערים, אך בסופו של דבר לא הגיע לידי הכרעות. הקבינט היה אמור להתכנס על מנת לדון באפשרות להחמיר את ההגבלות גם לאחר הטלת הסגר. פרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו, סבור כי יש לסגור את בתי הכנסת ואת השווקים, כולל שוק ארבעת המינים, על מנת למנוע התקהלויות. בעקבות כך עוררה החלטתו סערה רבה שכללה את הרב הראשי, הרב דוד לאו, וכן את שר הפנים, אריה דרעי, שאיים לפרוש מהממשלה. 

גם שר הפנים וגם ראש הממשלה דרשו כי יוקם מתווה אחיד שימנע את התקהלויות גם בבתי הכנסת וגם בהפגנות. שר הפנים אריה דרעי טען כי הוא יגייס את הרבנים בתנאי שההפגנות בבלפור ייפסקו לגמרי במהלך הסגר, כי אם לא יעשה מתווה אחיד "הציבור החרדי עלול למרוד". לבסוף הוסכם כי הקבינט ייפגש היום בשנית, ויקבע מתווה אחיד, ולראשונה גם השרים מכחול לבן וגם היועץ המשפטי לממשלה הסכימו כי ניתן יהיה להגביל את כמות המשתתפים בהפגנות. אמנם הם הסכימו לקבל את המתווה שיגובש רקבתנאי שגורמים מקצועיים יקבעו כי ההגבלה נדרשת ולא גורמים פוליטיים.

נושא הגבלת ההפגנות הפך לוויכוח המרכזי במהלך ישיבת הקבינט, והוא החל עוד כאשר השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, החליט להביא יועץ משפטי חיצוני שיתמוך ברעיון הגבלת ההפגנות. בעקבות כך כחול לבן איימו לפוצץ את הישיבה, וראש הממשלה נאלץ לדרוש מאוחנה לסגת ושרק היועץ המשפטי לממשלה יהיה נוכח בישיבה. ההסכמה לקיים הגבלות על ההפגנות התקבלו רק לאחר שהשר דרעי הבהיר כי אם לא יעשה מתווה אחיד הציבור החרדי ימרוד והוא יפרוש מהממשלה.

חיזוק מפתיע לגבי הגבלת ההפגנות הגיע גם מהאופוזיציה, כאשר ח"כ עופר שלח מיש עתיד כתב כי יש להגביל את ההפגנות בזמן הסגר. בחשבון הטוויטר שלו כתב שלח: "מי שהמטרה יקרה לליבו צריך להגיד עכשיו: עוצרים עד סוף הסגר, ממשיכים בדרכים אחרות". עוד הוסיף שלח: "אין דבר צודק יותר המחאה נגד ראש ממשלה מושחת וכושל. ואין דבר מוצדק יותר מעצירת ההפגנות ההמוניות נגדו ברגע הקריטי הזה".

https://twitter.com/OferShelah/status/130841337340773580