המלצות גמזו לקבינט הקורונה: סגירת בתי כנסת ושוק ארבעת המינים

לקראת הדיון של קבינט הקורונה הפרויקטור גמזו מציג את המלצותיו להחמרות הנדרשות כדי לעצור את עליית התחלואה. הרב הראשי השיב להמלצת גמזו: "אי אפשר יהיה לסגור את בתי הכנסת, אנשים לא יצייתו"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/09/20 12:16 ד בתשרי התשפא

המלצות גמזו לקבינט הקורונה: סגירת בתי כנסת ושוק ארבעת המינים
פרופסור רוני גמזו, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

בשעה שמתכנס קבינט הקורונה על מנת לדון באפשרות להחמרת ההגבלות, פורסם בערוץ 12 את ההמלצות של פרוייקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו. פרופסור גמזו מציג תכנית של החמרה והידוק הסגר, הכוללים גם צמצום מקומות העבודה וסגירת מקומות פתוחים פתוחים, כמו שווקים ובתי כנסת.

על פי גמזו אלו המקומות בהם ניתן להטיל החמרות נוספות:

  • צמצום פעילות מקומות העבודה: המגזר הפרטי יצומצם ב-50%, והמגזר הציבורי ייכנס מתכונת חירום
  • סגירת בתי הכנסת ואיסור התקהלויות חג רחבות
  • צמצום סיכונים ביום כיפור: אכיפה מוגברת לאיסור מקוואות
  • סגירה מלאה של שווקים (כולל שוק ארבעת המינים) 

לפי גמזו יש לקבל את כל המלצותיו יחד ולא את חלקן, ככל הנראה על מנת לא ליצור אווירת איפה ואיפה. גמזו נימק את החלטותיו: "ניכר כי בימי החג חלה היענות גבוהה מאוד להגבלות ההתקהלות והתנועה, למעט מקרים חריגים ובודדים. סגירת העסקים - מסעדות, מתחמי בילוי, מסחר, אירועים – מבוצעת היטב".  אך היות ובתי הכנסת עדייין פתוחים אמר גמזו: "במרבית המקומות נעשה מאמץ לעמוד בהנחיות, לצד זאת התקיימו שורת הפרות בקהילות שונות".

בתגובה לפרסום ההמלצות של גמזו, שוחח הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין. בשיחה בינהם הבהיר הרב לאו כי יש לשמור על המתווה הנוכחי גם ביום כיפור: "אם אין אכיפה על התקהלויות בדברים אחרים - אי אפשר יהיה לסגור את בתי הכנסת, אנשים לא יצייתו".

עוד ידונו בקבינט על אפשרות של עוצר נוסף כפי שהיה בפסח האחרון, לפחות בשעות הערב על מנת למנוע התקהלויות. מנגד פרויקטור הקורונה, סבור כי יש להמתין עוד זמן מה ולראות את השפעות הסגר עד כה.