הרב דוד לאו לקראת יום כיפור: "וחי בהם ולא שימות בהם"

הרב הראשי פרסם דף הנחיות ליום כיפור בצל נגיף הקורונה. בין השאר התייחס הרב לטבילת גברים בערב הצום, דין החולים בנגיף ודין המתפללים ביחידות. "היות שמצוות היום היא לצום, בכל מקרה בו יש חשש קל או ספק עדיפה תפילה ביחיד"

חדשות כיפה חדשות כיפה 22/09/20 14:39 ד בתשרי התשפא

הרב דוד לאו לקראת יום כיפור: "וחי בהם ולא שימות בהם"
הרב דוד לאו, צילום: מרים אלסטר פלאש 90

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, פרסם היום (ג') הנחיות הלכתיות לקראת צום יום כיפור תשפ"א. נזכיר כי מוקדם יותר היום השיב הרב לאו לפרויקטור הקורונה, פרופסור רוני גמזו, שהמליץ לסגור בסגר הנוכחי גם את בתי הכנסת: "אם אין אכיפה על התקהלויות בדברים אחרים - אי אפשר יהיה לסגור את בתי הכנסת, אנשים לא יצייתו".

"לצערנו אינו דומה יום הכיפורים בשנה זו לימי הכיפורים שאנו רגילים בהם", פתח הרב לאו את דף ההנחיות ההלכתיות. "המגפה הקשה שפקדה אותנו ואת העולם כולו ועדיין מכה בנו בכל עוזה. העולם עומד חסר אונים ואינו מסוגל למגר, בשלב זה, את הנגיף. אין לנו להישען אלא על אבינו שבשמים להתפלל ולבקש שימנע מגיפה מנחלתו ומהעולם כולו וישלח במהרה רפואה שלימה לכל יצוריו".

המלצות גמזו לקבינט הקורונה: סגירת בתי כנסת ושוק ארבעת המינים

עוד כתב הרב לאו כי עלינו לא להגיע למצב סכנה: "המציאות בה אנו נמצאים בימים אלו מחייבת התייחסות כיצד חובה עלינו לנהוג, מבחינה הלכתית, וליתן מענה שיסודו מושתת על "חמירא סכנתא מאיסורא", ולקיים את היסוד של "וחי בהם ולא שימות בהם". הרב לאו הדגיש כי חובה להישמע להנחיות משרד הבריאות.

  1. טבילת גברים במקווה ערב יום הכיפורים. המקוואות המיועדים לטבילת גברים עמוסים מאד בערב יום הכיפורים והם מהווים מקום סכנה. בשנה זו נכון להקל בתשעה קבין מים (בדרך שכתב שו"ת מנחת יצחק ח"ד סי' כא) וכן טבילה במים שאובים (משנה ברורה סי' פח סע"ק ד).
  2. מי שנמצא בבידוד - יצום.
  3. חולה קל מאומת שאין ולא היו לו כל תסמינים - יצום.
  4. חולה קל מאומת שהיו לו תסמינים, תוך חמישה ימים מעת האימות - לא יצום. ואם חלפו חמישה ימים וכבר אין לו תסמינים – עד עשרה ימים ישתה ויאכל לשיעורים.
  5. חולה במצב בינוני או קשה לא יצום. גם אם הוא קיבל אישור שהבריא עדיין המערכת החיסונית שלו חלשה ועל כן עד שלשה חדשים מהמחלה ישתה ויאכל לשיעורים.
  6. כמות השיעורים היא: כל 9 דקות. אכילה עד 27 גרם אוכל. שתיה עד 37 מ"ל. נכון להכין מראש כוס מדידה עם סימון לשיעורים אלו.
  7. היות שמצות היום היא לצום, לכן בכל מקרה בו יש חשש קל או ספק כלשהו עדיפה תפילה ביחיד בבית תוך שמירה על תנאי אוורור מתאימים.
  8. המתפלל ביחיד יאמר י"ג מידות רק בניגון הטעמים כקורא בתורה. וידוי ואבינו מלכנו אומר כרגיל וכן הזכרת נשמות.
  9. נכון להוסיף בכל התפילות את הסליחה "א-ל נא רפא נא תחלואי גפן פוריה", המיוסדת על פי המשנה בתענית טו ע"א.

צילום: הרבנות הראשית לישראל

לסיום כתב הרב לאו: "נישא את עינינו לאבינו שבשמים לרחם עמו. נקבל על עצמנו עול מלכות שמים ונבקש "מן המצר קראתי י-ה" ויתקיים בנו "קולי שמעת אל תעלם אזנך לרווחתי לשועתי". נזכה לגמר חתימה טובה ולשנה ברוכה, לבריאות איתנה, לשלום ושקט".