אוקראינה: לבקשת נתניהו, יוגבל מספר הישראלים שיורשו להיכנס לאומן. נתניהו מכחיש

נשיא אוקראינה הודיע באופן רשמי כי לבקשת ראש הממשלה נתניהו, ממשלתו תגביל את מספר הישראלים שיורשו להגיע לעיר אומן לקראת ראש השנה, כדי להימנע מהתפרצות של נגיף הקורונה. בלשכת ראש הממשלה הכחישו שביקש זאת

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/08/20 17:00 ה באלול התשפ

אוקראינה: לבקשת נתניהו, יוגבל מספר הישראלים שיורשו להיכנס לאומן. נתניהו מכחיש
ציון ר' נחמן מברסלב, צילום: shutterstock

נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, הודיע אחר הצהריים (ג') באופן רשמי כי ממשלתו תגביל כניסת ישראלים לאומן לקראת ראש השנה, בשל החשש מהתקהלות המונים בציונו של ר' נחמן מברסלב, שעשויה לגרום להתפרצות של נגיף הקורונה. הנשיא האוקראיני לא פירט את אופי ההגבלות, כמה אנשים כן יורשו להגיע ובאיזה מתווה.

"לחץ אדיר של בכירים בישראל למנוע את האירועים באומן"

בהמשך פרסמה לשכת ראש הממשלה הכחשה: "ראש הממשלה לא ביקש להגביל את כמות המגיעים לאומן. כפי שהובהר בהודעה המשותפת של ישראל ואוקראינה שפורסמה בשבוע שעבר, ראש הממשלה והנשיא הפצירו לא להגיע לאומן בשל מצב התחלואה, אך ציינו והדגישו כי מי שיחליט להגיע לאומן עליו להקפיד ולשמור על הנחיות הבריאות".

כזכור, בשבועות האחרונים עלה הנושא לשיח הציבורי בישראל, וראש הממשלה קיים דיון מיוחד בנושא הטיסות בהשתתפות שרים ואנשי מקצוע. ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו, הודיע כי הוא מתנגד באופן נחרץ לטיסת ישראלים לאומן, ובמקביל דווח כי נתניהו ושרים בכירים הפעילו לחצים כבדים על ממשלת אוקראינה, כדי שתטיל מגבלות על הגעת ישראלים לעיר.

מוקדם יותר השבוע דווח ב'מעריב' כי בקהילת ברסלב בישראל ובאוקראינה, וכן הקהילה היהודית בעיר אומן, מקיימים ישיבות ודיונים עם גורמי ממשל ועירייה אוקראיניים, בניסיון למצוא מתווה שיאפשר תפילת יהודים על ציונו של רבי נחמן מברסלב בראש השנה, כמדי שנה, על אף מגבלות הקורונה. 
על פי הדיווח, בקהילה המקומית מבחינים בין גישתו של נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, שמעוניין למצוא פשרה ודרך לאפשר תפילות בציון בראש השנה, לבין הגישה של ראש עיריית אומן, אולכסנדר צבריי, אשר מתנגד בתוקף להגעת מתפללים לעיר, ואף אמר זאת בפומבי בתקשורת המקומית.


(אומן בערב ראש השנה, ארכיון)

גורמים בקהילה היהודית אמרו ל'מעריב' כי "אפשר לנהל את אירועי ראש השנה תוך זהירות ושמירה על הכללים. ייתכן שנארגן קפסולות בציון ובבתי הכנסת הגדולים בעיר, שביכולתם להכיל עד כ-7000 מתפללים".

עוד אומרים בקהילה כי מקורבים לנשיא אוקראינה טענו באוזניהם כי ישראל מפעילה לחץ כבד למנוע את הגעת הישראלים לעיר בראש השנה, מחשש להידבקות המונית, שתגיע מאומן לישראל: "זלנסקי עצמו אינו רוצה להצטייר כמנהיג המונע מאלפי יהודים לקיים את תפילות החג החשוב ביהדות", אמרו המקורבים, אך "קשה לעמוד מול הלחץ האדיר של הבכירים בישראל, אשר דורשים מהנשיא למנוע את האירועים באומן".

בקהילה היהודית העריכו כי בסופו של דבר יתקבל מתווה שיאפשר הגעה של עשרים אלף בני אדם לעיר ולציון, תחת מגבלות. בשנה רגילה מגיעים לאומן למעלה משבעים אלף בני אדם, על פי ההערכות, כדי להתפלל על ציון ר' נחמן מברסלב בראש השנה.