אוקראינה הודיעה: נאסור כניסת מתפללים לאומן, ייתכן סגר על העיר בראש השנה

אחרי דיונים רבים, הודיעה ממשלת אוקראינה כי תאסור כניסת מתפללים לשטח העיר אומן לקראת ראש השנה, ואף תיתכן הטלת סגר על האזור. שר הפנים האוקראיני: "הגענו למסקנה שהמצב אינו מאפשר קיום אירועים המוניים כמידי שנה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 18/08/20 08:27 כח באב התשפ

אוקראינה הודיעה: נאסור כניסת מתפללים לאומן, ייתכן סגר על העיר בראש השנה
טסים לאומן? לא השנה. למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: פלאש 90

סופית - לא תתאפשר הגעה לקברו של רבי נחמן מברסלב בראש השנה. ממשלת אוקראינה הודיעה הבוקר (ג') כי בצל מגפת הקורונה והחשש מהדבקה המונית, העיר ומתחם הקבר, אליהם מגיעים עשרות אלפים מחסידי ברסלב ומתפללים נוספים מדי ראש השנה, תיסגר בפני אזרחים זרים, ואף ייתכן כי יוטל סגר כללי על אזור הקבר.

ראש השנה באומן? "לא נאפשר לחסידים להגיע השנה"

שר הפנים של אוקראינה, ארסן אבאקוב, אמר כי "בכל שנה מגיעים מאמינים לעיר אומן - בין 30 ל-50 אלף בני אדם - שמתפללים וחוגגים בעיר במשך שלושה ימים. המתכונת הזו, כשאנחנו מתמודדים עם מגיפת הקורונה, יוצרת סיכונים גדולים במיוחד להפצת הנגיף, לא רק בקרב משתתפי האירועים אלא גם עבור התושבים המקומיים".

הוא הוסיף כי "בשבועות האחרונות חלה עלייה משמעותית בהידבקות בקורונה באוכלוסייה באוקראינה, כמו גם במדינות אחרות. הגענו למסקנה שהמצב האפידימיולוגי במדינה ובעולם כולו אינו מאפשר קיום אירועים המוניים כמידי שנה, במיוחד אם מדובר בזרים המגיעים מחוץ למדינה ואין לנו שליטה על מצבם". לדבריו, "הגענו להסכם דומה עם קהילות נוצריות, שביטלו אירועים המוניים, ואני מקווה להבנה גם מצד קהילה היהודית החסידית. אנחנו נאכוף את המגבלות שיוטלו באומן בכל האמצעים".

ראש עיריית העיר אומן, אולכסנדר צברי, הודיע מוקדם יותר, כי אם ממשלתו לא תאכוף את איסור הכניסה לעיר, הוא מתכוון לפעול "בכל דרך אפשרית", במטרה למנוע את הגעת המתפללים לתחומי עירו, לקראת ראש השנה, שיחול בעוד כחודש.

הבוקר אמר ד"ר אשר שלמון, הממונה על יחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, בראיון לכאן חדשות, כי אוקראינה היא מדינה אדומה, ומשרד הבריאות ממליץ באופן חד משמעי לא לנסוע אליה. הוא הוסיף כי לישראל אמנם אין סמכות בנושא, אך המשרד מקיים קשר רציף עם הרשויות באוקראינה בניסיון למנוע את הגעת הישראלים לשם.


(אומן בראש השנה)

לפני כשבועיים דווח כי ראש העירייה מתנגד להגעת המתפללים לעיר. על פי דיווח בערוץ חדשות באוקראינה, צברי התייעץ עם תושבי העיירה - יהודים ולא יהודים - וזכה לתמיכתם בנושא. הוא אמר כי קיים צפי לגידול במספרי הנדבקים בקורונה לקראת החורף, והתקהלות המונית כמו זו המתרחשת מדי ראש השנה בעיירה צפויה להיות מסוכנת.

תושב העיירה, שהתראיין בעילום שם, אמר לאתר ynet כי הוא תומך בהחלטה למנוע מהמתפללים להגיע: "הודות למאמצי הרופאים והשלטונות, עד כה, היה לנו רק נפטר אחד באומן, הרב בולשבסקי", סיפר. "היו לנו עוד כ-6 חולי קורונה שהחלימו. רוב התושבים תומכים בהחלטת ראש העיר". הוא הדגיש כי "אינני רוצה לקיים עיסקה כזו ולהיות חשוף לסכנה או לחשוף מישהו מהחסידים לסכנת הקורונה. אני מעדיף לדלג על פרנסה שנה אחת, העיקר הבריאות".

ראש העירייה פרסם סרטון לתושבים, וביקש מהם לעזור לו בקבלת הכרעה בנושא. "אני רוצה לשמוע את קולכם, תושבי אומן. בסופו של דבר הנושא יוכרע על ידי הקהילה שלנו", אמר. והזכיר לתושבים כי אירועים גדולים כמו האירוויזיון, טקס האוסקר והאולימפיאדה בוטלו בשל המגפה.

כידוע, לעיירה אומן מגיעים מדי ראש השנה עשרות אלפים ואולי אף יותר יהודים, רובם חסידי ברסלב אך לא רק, ובשנים האחרונות מגיעים לפקוד את קברו של ר' נחמן מברסלב בראש השנה יהודים מכל הזרמים - דתיים לאומיים, חילונים ומסורתיים - כדי להתפלל על קבר הצדיק שהבטיח ישועה למי שיתפלל על קברו בראש השנה.

כפי שניתן ללמוד מאירועי ל"ג בעומר במירון השנה, אז היה האזור סגור לחלוטין, ובכל זאת רבים ניסו להסתנן דרך היער או מבעוד מועד, לרשויות באוקראינה יהיה קשה מאוד לאכוף החלטה לאסור על מתפללים להגיע השנה לקבר, על אף סכנת הקורונה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן