השר רפי פרץ: "אתמודד גם בבחירות הבאות"

השר לענייני ירושלים ומורשת מסביר לחדשות כיפה כי למרות הסקרים הלא מחמיאים הוא מתכוון להישאר בפוליטיקה: "כל עוד אני יכול לתרום", טוען כי הוא לא הפר הסכם עם ימינה: "הגדרתי לאורך כל הדרך עד היכן אני הולך ביחד", וקובע כי מי שלא יחבור לבית היהודי לא יעבור את אחוז החסימה

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 14/08/20 10:38 כד באב התשפ

השר רפי פרץ: "אתמודד גם בבחירות הבאות"
השר לענייני ירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ, צילום: כיפה

בצל המשברים הקואליציוניים, השר לענייני ירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ מסרב להגיד אם הוא תומך בתקציב חד שנתי או דו שנתי: "אני לא כלכלן, הדיון כבר לא מקצועי אלא פוליטי", ומבטיח כי תקציב החמ"ד ייכנס לבסיס התקציב כבר בשנת התקציב הנוכחית: "אני לא יכול להבטיח שזה יהיה במלוא הסכום, אבל נעשה כל שביכולתנו". 

יצאו לאחרונה כמה סקרים לא מחמיאים לבית היהודי, זו היתה טעות לערוק מהמפלגה שלך לממשלת אחדות מקרטעת? 

"ההחלטה להיכנס לממשלת אחדות היא החלטה שעליה גדלתי משחר נעוריי. הציונות הדתית תמיד ניסתה לעשות כל מאמץ להיות במקום הזה. כשיש מלחמה, משבר כלכלי-חברתי והכל עומד על כרעי תרנגולת, ברור לי שהמקום של הבית היהודי היה צריך להיות בתוך הממשלה. ברור לי שהקרטוע של הממשלה זה חבלי לידה ואני מאמין שהממשלה הזו תמשיך. אני יכול להגיד בצורה הכי חריפה - לא יסלח לממשלה אם היא לא תמשיך ואם היא לא תעשה הכל כדי למנוע בחירות. 

"אני רוצה שגנץ, שאני מאחל לו רפואה שלמה ושמח שהניתוח עבר בשלום, ונתניהו ישבו ויגיעו להסכם יחד. הנושאים הם עכשיו פוליטיים, הם כבר לא בצד המקצועי". 

כלומר הדיון סביב התקציב הוא פיקציה? 

"אני שמעתי צדדים שונים בנושא הזה. הנושא הזה הוא פוליטי ופוליטיקה סוגרים בחדרים אחרי שדנים בכובד ראש. אנחנו עשינו מאמץ לחבור למרכז, ככה מתמודדים בזמן מלחמה. את האויב הזה לא רואים ולא מבינים מי הוא בכלל, אבל האויב הזה הוא אכזר. הצבעתי בעד דחיית התקציב כי אני חושב שזה חשוב ביותר,  מה שיסגרו בניהם טוב לי. אני לא כלכלן, שמעתי כלכלנים שאומרים כך ואומרים אחרת, זה הפך לנושא פוליטי שאותו צריך לסגור בחדרים". 

הכרזת שאתה רוצה לחזור לשתף פעולה עם בנט ושקד, תרצה לחבור למפלגה אליהם אחת גדולה? 

"אני חושב שהמקום הטבעי של הציונות הדתית הוא ללכת ביחד, על דעת זה הלכתי עם ימינה וסמכתי על ההובלה שתוודא שזה יקרה ברווחים הפוליטיים הכי טובים. אבל לי היה ברור שבעת הזו אנחנו הופכים להיות חלק מהקואליציה, המציאות שמה אותי כאן ואותם שם, אבל לא עשיתי את זה בהתנגחות. יש לי מילים טובות להגיד על נפתלי, איילת ובצלאל, אנחנו צריכים למצוא את הדרכים שהציונות הדתית תלך ביחד תחת מפלגה אחת גדולה".  

למה שהם יסכימו לחבור אליך אחרי שהפרת שלושה הסכמים? 

"לא הפרתי איתם שום הסכם, סיכמנו את הדברים האלה. מי שידבר איתך בישירות יגיד לך שזה היה ככה. הגדרתי לאורך כל הדרך עד היכן אני הולך ביחד. אני חושב שההצעה שהציעו לנו היתה הצעה סבירה, היה אפשר אולי לשפר אותה מעט, אבל להיות שר חינוך במדינת ישראל זה כבוד גדול וברכה גדולה. היינו יכולים לדאוג להרבה מאוד דברים". 

אתה טוען שלא הפרת שום הסכם ועשית את מה שנכון לציונות הדתית אבל הציבור, לפי הסקרים, לא איתך, מה אתה עושה לא נכון? 

"אני כנראה לא מספיק מפרסם מה אני עושה, זה לא מתאים לי כל היום לספר מה אני עושה. אני לא חושב שמישהו מכל פלגי הציונות הדתית יוכל לעבור את אחוז החסימה לבד. אנחנו חייבים להיות ביחד. הבית היהודי, מיסודו של המפד"ל, זה מאה שנות ציונות. לאורך כל הדרך היו גוונים שונים היו גוונים שונים בתוך המפד"ל והם תמיד ידעו להסתדר תחת כותרת אחת, עם הרבה וויכוחים. מי שהלך לבד, ולא הלך עם המינסטריים שנקרא המפד"ל -הבית היהודי, בסוף לא צלחה בידו". 

אתה חושב שימינה ישמרו לך את המקום השני ברשימה? 

"זה נמצא בדיונים, אני מוכן לוותר הרבה מאוד בדברים האלה. גם כשבאתי לממשלה לא באתי עם תנאים מוכרחים, למרות שהבטיחו לי את שר החינוך. אני לא בא עם תנאים מוכרחים, אלא עם נפש חפצה, שאומרת - בואו ניתן את המענה האמתי שהציבור שלנו מאוד רוצה ונלך למהלך משותף". 

במידה ויהיו בחירות פנמיות (פריימריז) אתה תתמודד? 

"אני אתמודד כשווה בין שווים, אני מפרגן לכל מי שירצה לבוא ולהתמודד. היינו ונשארנו מפלגה דמוקרטית שיש בה מפקד, פריימריז. אני אכבד כל החלטה במלוא הכבוד". 

כלומר זו לא הקדנציה האחרונה שלך בפוליטיקה

"אין לי שום כוונה לסיים. למרות שאני נמצא בה רק שנה, עברתי בה כבר שלוש מערכות בחירות וזה 12 שנות ניסיון בפוליטיקה. אני לא מתכוון ללכת כל עוד אני ארגיש שאני תורם. היום אנחנו משקיעים במזרח ירושלים ובשכונות שבהן צריכה להתבטא הריבונות שלנו. אנחנו משקיעים המון באתרי המורשת שלנו ביישובי יהודה ושומרון. איפה שפעם קבעו את הגבול עם המחרשה, היום זה בהתיישבות ובאתרי המורשת שלנו." 

המשבר החמ"ד הולך ומחריף, אתם הבטחתם להכניס את תקציבי החמ"ד לבסיס התקציב. דיברת עם נתניהו לאחרונה על זה? 

"בוודאי שדיברתי איתו על זה, אנחנו בדיון מתקדם ובקרוב תהיה לי עוד פגישה איתו. אני רואה את עצמי כמי שאחראי לכל מה שאני יכול לעזור בצורכי הציונות הדתית. החינוך הממלכתי דתי הוא יקר לי מפז, כבר עזרנו לו בתקופה האחרונה, ואנחנו בונים את התקציב שלהם. אני בטוח שראש הממשלה מבין ויעזור בזה. זה יהיה בתקציב של 2020, אני לא יכול להבטיח שזה יהיה במלוא הסכום, אבל נעשה כל שביכולתנו".