מקומם: לא תישלל תושבות קרובי משפחת המחבל מארמון הנציב

בית הדין לערערים בירושלים לא ביטל את התושבות של קרובי פאדי קונבר, שרצח ב-2017 ארבעה חייליםת מירב חג'אג', שבתה נרצחה בפיגוע: "מדובר בביזיון"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/08/20 12:15 יט באב התשפ

מקומם: לא תישלל תושבות קרובי משפחת המחבל מארמון הנציב
בית משפט, צילום: David Cohen/Flash90

תושבותם של קרובי משפחת המחבל שרצח בשנת 2017 ארבעה חיילים ופצע 18 נוספים בפיגוע דריסה בטיילת ארמון הנציב בירושלים לא תישלל, כך עולה מהחלטת בית הדין לערערים בעיר שפורסמה בשבוע שעבר, כך פורסם לראשונה בישראל היום.

כזכור, המחבל פאדי קונבר מג'אבל מוכאבר שבמזרח ירושלים, נהג במשאית איתה דרס קבוצת חיילים שהיו בסיור לימודי במקום. לאחר שפגע בחיילים, הוא נסע לאחור עם הרכב, הסתובב ודהר שוב לעבר החיילים שהיו שרועים על הקרקע ושלא יכלו להתגונן. קונבר חוסל על ידי צוערים ומורי דרך שהיו בזירה.

כשבועיים לאחר הפיגוע, הורה שר הפנים אריה דרעי לא לאשר את בקשת התושבות של בני משפחת המחבל במסגרת איחוד משפחות, שתמנע מהם מלקבל זכויות סוציאליות כגון ביטוח בריאות, קבלת קצבאות ועוד. ההחלטה התקבלה לאחר שבוצעו שימועים לבני המשפחה ואחרי שגורמי הביטחון מסרו את חוות דעתם עליהם. משחות המחבלים עתרו כנגד המהלך בסיוע הארגון המוקד להגנת הפרט.

בארגון זכויות האדם בצלמו תקפו את ההחלטה, ומסרו כי מדובר בפרס לטרור: "ידע כל מחבל שיש שופטים במערכת המשפט שידאגו לו ולבני משפחתו, בעוד שאף אחד לא דואג לזכויות האדם של הנרצחים ושל בני משפחותיהם. אנחנו קוראים לשר הפנים להגיש ערעור על כך. לא ייתכן ששוב ושוב מערכת המשפט תגן על מחבלים ובני משפחותיהם ותרסק את שארית ההרתעה כנגד מחבלים פוטנציאליים".

מירב חג'אג', אמה של שיר שנרצחה בפיגוע, אמרה: "מדובר בביזיון, אין לכך מילה אחרת. מדובר במעמד הכי נמוך שיש ליחידת ההגירה, בעיקר בתנאים של ביטוח לאומי. גם את זה המדינה לא יכולה למנוע מהם. מבחינת בית המשפט, למדינה אין בכלל זכות להחליט את מי היא תכניס ואת מי לא. הפקידים והשופטים לוקחים את הסמכות מהמדינה. הם תועדו מחלקים סוכריות בזמן שאנו קברנו את הילדה שלנו. בני המשפחה של המחבל היו מאחורינו והתחככו בנו בכוונה. אנו מצפים שהמדינה תגיש ערעור לבית משפט המחוזי. אם נצטרך להגיע עם זה לבית המשפט העליון, נעשה זאת. ביקשנו להיות צד בתביעה ובית הדין לא אפשר לנו".

ח"כ מתן כהנא (ימינה) הגיב ואמר כי מדובר בהחלטה ביזיונית: "קרובי משפחתו של המחבל המתועב פאדי קונבר שצהלו וחגגו לשמע הפיגוע הרצחני שביצע בו נרצחו ארבעה חיילי צה"ל ימשיכו לחיות כתושבים בישראל??
אני קורא לשר הפנים לערער על ההחלטה ולהביא לשלילת תושבותם של קרובי משפחת המחבל".