15 מיליון שקלים לתנועות הנוער: "עדיין רחוקים מההישג הנדרש"

המשבר המתמשך ממנו סובלות תנועות הנוער קיבל הבוקר תפנית עם הבשורה על העברת 15 מיליון שקלים לטובת התנועות והתמודדותן עם משבר הקורונה. מועצת תנועות הנוער: "אנו מבינים שיש אינטרסים להציג כאילו המאבק הסתיים בהצלחה אך לצערנו המציאות עדיין שונה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 23/07/20 10:56 ב באב התשפ

15 מיליון שקלים לתנועות הנוער: "עדיין רחוקים מההישג הנדרש"
אילוסטרציה, צילום: Tomer Neuberg/Flash90

האם משבר תנועות הנוער הגיע לסיומו? הבוקר פורסם (ה') כי הממשלה תעביר 15 מיליון שקלים לתנועות הנוער. ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ רם שפע קיימה בשבוע שעבר דיון דחוף במצבם הקשה של ארגוני הנוער ותנועות הנוער בצל הגבלות נגיף הקורונה, וכתוצאה מהעברת החינוך הבלתי פורמלי ממשרד החינוך למשרד להשכלה גבוהה ומשלימה. מהדיון עלה כי התקציב התוספתי בסך עשרות מיליוני שקלים טרם הועבר ממשרד החינוך למשרד להשכלה גבוהה ומשלימה. 

משבר תנועות הנוער: התקציב המיועד טרם עבר למשרד להשכלה גבוהה

כאמור הבוקר הגיעה הבשורה. הממשלה, בהנחיית שר האוצר ישראל כ"ץ ובעקבות דרישת סיעת כחול לבן, תעביר 15 מיליון שקלים לתנועות הנוער. התקציב יאפשר לתנועות להיערך לפעילות מותאמת בקורונה ולמציאת פתרון תקציבי ארוך טווח.

שר הביטחון בני גנץ התייחס לדברים: "התעקשנו והצלחנו. בשורות מצוינות למאבק שלנו עבור תנועות הנוער והפעילות החשובה שלהם, במיוחד הימים אלו. אני מודה לשר האוצר ישראל כ"ץ על שיתוף הפעולה במציאת פיתרון ובטוח שנדע להסדיר התקציבים עבורם גם בעתיד.משבר הקורונה מעמיד בפנינו אתגרים רבים אבל הדאגה לחינוך ילדינו היא קודם כל דאגה למדינת ישראל".

תגובת מועצת תנועות הנוער: "ראשית, אנחנו מברכים על התמיכה הציבורית הרחבה שנראית בימים אלה בכל רחבי הארץ בתנועות הנוער. היום קיבלנו הודעה על הפשרה חלקית של תקציב, שהינו חלק קטן ממקדמות שאמורות היו להגיע לתנועות בכל מקרה. זהו צעד קטן חשוב, אבל רחוק מהצורך המיידי להציל את התנועות על ידי ביטול הקיצוץ כחלק מהמעבר בין המשרדים, או התייחסות לנזקים הגדולים שהתנועות ספגו".

לגבי הפרסום על כך שהקיצוץ נובע מכך שתקציב התנועות אינו בבסיס התקציב, אמרו במועצת תנועות הנוער: "הפרסום לצערנו מוטעה. בסיס התקציב של תנועות הנוער הוא 105 מליון שקלים, מתוכו קיצצו במעבר בין המשרדים 21 מליון. דווקא בתקופה שבה תנועות הנוער סובלות מפגיעה אנושה בהכנסותיהן בעצמיות, הממשלה מפקירה אותן להתייבש ולגווע. אנו מבינים שיש אינטרסים כאלו או אחרים להציג כאילו המאבק הסתיים בהצלחה, או לתאר סיבות שונות לקיצוץ, אך לצערנו המציאות עדיין שונה".

בהמשך לתגובת מועצת תנועות הנוער, הגיב מזכ"ל בני עקיבא, יאיר שחל, והוסיף כי "המאבק של תנועות הנוער רחוק מסיום. הקיצוץ המדובר של 21 מיליון ₪ יביא לפגיעה חסרת תקדים בפעילות תנועות הנוער עד כדי קריסתן בהמשך. אני מציע לכל החוגגים היום לעצור רגע ולהבין ששום דבר מהותי לא השתנה בהחלטה הבוקר. פעילות תנועות הנוער בסכנה מוחשית- ועל ממשלת ישראל להתעורר בהקדם לפני שיהיה מאוחר מדי".

יו"ר תנועת הצופים, רז פרל, ביקש לעשות סדר, ואמר: "ראשית אנחנו רואים שהלחץ עובד אבל אנחנו עדיין רחוקים מההישג הנדרש. התקציב המדובר כרגע בתקשורת הוא חלק קטן ממקדמות שאמורות היו להגיע לתנועות בכל מקרה. מי שטיפל בהליך הפרוצדורלי שהיה תקוע הם אנשי אגף תקציבים. אין עדיין הבטחה לביטול הקיצוץ שאמור להתרחש במעבר בין המשרדים ואין כל התייחסות לנזקים הגדולים שהתנועות ספגו".


(הפגנת תנועות הנוער, לפני מספר שבועות)

פרל סיים את דבריו ואמר: "ממש ברגעים אלה אנחנו עובדים בלהסביר את הטעות גם לפוליטיקאים החוגגים את ההישג וגם לתקשורת המפרסמת את ההישג בהבלטה. אנו מבינים שיש אינטרס להציג לכולם כאילו המאבק הסתיים בהצלחה אך לצערינו המציאות עדיין שונה".

דביר עמיאור מזכ"ל תנועת הנוער אריאל, מסר: "אני מברך את מקבלי ההחלטות שהבהירו בהחלטה זו שהערכים אליהם מחנכים בתנועות הנוער הם בראש סדר העדיפויות. ההחלטה צודקת ונכונה, יישר כח".