משבר תנועות הנוער: התקציב המיועד להם טרם עבר למשרד להשכלה גבוהה

צרה כפולה: משבר תנועות הנוער וארגוני הנוער - הכסף התוספתי עבור תנועות וארגוני הנוער בסך עשרות מיליוני שקלים תקוע במשרד החינוך, ובנוסף, אם לא די בכך, נגיף הקורונה הקפיא את הפעילות בקיץ

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/07/20 15:18 כא בתמוז התשפ

משבר תנועות הנוער: התקציב המיועד להם טרם עבר למשרד להשכלה גבוהה
ועדת חינוך, צילום: דוברות הכנסת, עדינה וולמן

ועדת החינוך של הכנסת בראשות ח"כ רם שפע קיימה הבוקר דיון דחוף במצבם הקשה של ארגוני הנוער ותנועות הנוער בצל הגבלות נגיף הקורונה, וכתוצאה מהעברת החינוך הבלתי פורמלי ממשרד החינוך למשרד להשכלה גבוהה ומשלימה. מהדיון עלה כי התקציב התוספתי בסך עשרות מיליוני שקלים טרם הועבר ממשרד החינוך למשרד להשכלה גבוהה ומשלימה. 

לפי משה שגיא, סמנכ"ל בעיר במשרד החינוך, התקציב אינו צפוי לעבור. "יש הנחיה של החשב הכללי שלא מאפשרת לנו להשתמש בעודפים המחויבים. אין לנו כרגע אפשרות להעביר יותר ממה שעברנו עד עכשיו".  יו"ר הוועדה ח"כ רם שפע: "אני קורא לשרים אלקין וגלנט – האחריות בידיים שלכם, אין סיבה שהכסף שהוקצה יבלע במשרד החינוך".

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי בישראל, הזהיר כי אם הבעיה לא תיפתר, מרכז השלטון המקומי ישבית ב-1 בספטמבר את הלימודים. "בני הנוער שלנו הם אלה בסוף שנכנסים מתחת לאלונקה, תורמים ומתגייסים, ועכשיו כשהם צריכים אותנו אנחנו לא עומדים לצדם. אם המצב לא יפתר, ב-1 בספטמבר נשבית הכל".

לדברי נפתלי דרעי, מזכ"ל מועצת תנועות הנוער הראשונים להיפגע יהיו הילדים ובני הנוער בפריפריה: "אנחנו מייצגים את כל תנועות הנוער שהם מעל חצי מיליון בני נוער שכרגע לא נמצאים במסגרות . משרד החינוך מתחשבן על הקיצוצים הרוחביים ומוריד אותם מתקציב תנועות הנוער. המצב יפגע בעיקר בפריפריה".

גם שלומי קסטרו, מנכ"ל מועצת ארגוני הילדים והנוער התריע כי לכל עיכוב בתקציב יש השלכה על שנת הפעילות הבאה ועל הוודאות התקציבית של ארגוני הנוער ותנועות הנוער: "אין הצדקה לסגירה של החינוך הבלתי פורמלי כל עוד הקניונים וחופי הים פתוחים. בעניין התקציב – האירוע הזה הוא קטן במספרים עבור המדינה. אנחנו מבקשים שמשרד החינוך יעביר בהקדם את התקציבים במלואם למשרד להשכלה גבוהה ומשלימה".

לדברי חגי גרוס, מנהל מנהל חברה ונוער במשרד להשכלה גבוהה ומשלימה: "התסכול מתגבר לנוכח הפרסומים שהיום יתקיים דיון שעיקרו האם לפתוח בריכות שחיה וחדרי כושר, זאת כאשר כל הפעילויות בתנועות ובארגוני הנוער מפוקחות. עצירת פעילות החינוך הבלתי פורמלי בלתי מתקבלת על הדעת. כל הכספים התוספתיים שניתנו על ידי משרד החינוך כרגע לא מועברים והקיצוץ בתקציב משמעו פגיעה בעיקר בפריפריה".

ליאור קוטלר, מאגף תקציבים חינוך במשרד האוצר הסבירה כי מדובר בהחלטת ממשלה שבמסגרתה מעבירים נושא ממשרד אחד לשני וגם את העברת התקציבים, וכי משרד האוצר לא היה מעורב בתהליך קבלת ההחלטות. 

יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט ח"כ רם שפע סיכם את הדיון: "אנחנו עומדים לפני קיץ קטסטרופלי - העבודה שבני הנוער שלנו יישארו ברחובות לא תקל על מצב התחלואה.  אנחנו קוראים לעשות הכל כדי לאפשר לפעילות של התנועות והארגונים להתקיים בקפסולות מצומצמות, ולקבוע מראש שאם נגיע למספר מסוים של נדבקים הפעילות תופסק" הוא קרא לשר גלנט ולשר אלקין – לגלות אחריות כלפי בנוי הנוער והילדים; "אין סיבה שהכסף שהוקצה יישאר ויבלע במשרד החינוך". עוד אמר היו"ר רם שפע שמכהן גם כחבר גם בוועדת הכספים, כי ירתום את ועדת הכספים לנושא על מנת לוודא שהתקציב התוספתי המיועד לתנועות הנוער ולארגוני הנוער יעבור בשלמותו.