ג'ייסון גרינבלט: ישראל תצטרך להקצות שטח למדינה פלשתינית

ג'ייסון גרינבלט, מי שהיה אחד מהוגי תכנית השלום ויועצו של טראמפ לשעבר, דיבר הבוקר על התכנית המתרחקת, ואמר כי היא עדיין אפשרית ליישום. גרינבלט: "יש דברים שצריך לדבר עליהם לפני שמדברים על מדינה פלשתינית"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/07/20 09:17 ב באב התשפ

ג'ייסון גרינבלט: ישראל תצטרך להקצות שטח למדינה פלשתינית
גרינלבט ונתניהו, צילום: Matty Stern/US EMbassy TEl Aviv

תאריך היעד להחלת הריבנות כבר מאחורינו ונדמה כי החלת ריבונות בעת הזו  היא אינה דבר שבמציאות. ג'ייסון גרינבלט, מיוזמי תכנית השלום, יועצו לשעבר של הנשיא דונלד טראמפ ושליחו למזרח התיכון עד ספטמבר - עדיין מאמין שהתכנית מציאותית.

גרינבלט התראיין הבוקר (ה') בגל"צ ואמר שעדיין יש סיכוי ליישם את תכנית השלום. "אני עדיין חושב שזה אפשרי. אני מקדיש הרבה מזמני לחיבור של ישראל עם העולם הערבי. בחודשים הקרובים תהליך השלום יהיה מאתגר בגלל המשבר הכלכלי והקורונה ובגלל ההנהגה הפלשתינית שדחתה את התכנית עוד בטרם פרסומה. צריך להמשיך לנסות".

יוסי דגן לכיפה: "במקום להחיל ריבונות בנימין נתניהו מדבר ומדבר ומדבר"

לשאלה מדוע מתעכבת החלת הריבונות והאם ראש הממשלה בנימין נתניהו בכלל מעוניין בה, השיב גרינבלט: "אני תומך בהחלת ריבונות אך אני לא ישראלי אז אין לי זכות דיבור בעניין. אין לי את המידע שיש היום לנתניהו. אני בטוח שכשממשלת ישראל תחליט מה היא רוצה לעשות, היא תעשה את זה בשיתוף עם הבית הלבן, זו הגישה הנכונה לדעתי". 

האם הממשל יתעקש על כך שהחלת ריבונות תלווה בהבטחה להקמת מדינה פלשתינית? "אני לא אוהב את ביטוי שתי מדינות לשני עמים. אנחנו מדברים בתכנית על מדינה פלשתינית מציאותית שצריכה לעמוד בכמה קריטריונים כמו עצירת הטרור נגד ישראל. יש דברים שצריך לדבר עליהם לפני שמדברים על מדינה פלשתינית. אך אם ישראל תחליט שהיא הולכת על החלת ריבונות כחלק מתכנית המאה, היא תצטרך להתחייב על הקצאת שטח למדינה פלשתינית עתידית". 

לשאלה האם הנשיא טראמפ איבד עניין בתכנית השלום עליה עמל רבות, ענה: "לא חושב. זו שאלה תאורטית לגבי השטחים למדינה הפלשתינית כי הנהגת הפלשתינים דחתה את התכנית. לדעתי בעיתוי הנכון תהיה התקדמות בנושא הזה".

ומה עם עתידו של טראמפ שהסקרים לא מעודדים עבורו? גרינבלט טוען "עברתי על הסקרים בשנת 2016 והם היו גרועים מאוד – אז אני לא מייחס להם הרבה משקל".