חוק הקורונה הגדול עבר בקריאה שניה ושלישית. "פיקוח נפש"

החוק המאפשר לממשלה לעקוף את החלטות הכנסת, עבר ברוב של 48 תומכים מול 35 מתנגדים, לאחר מהומה גדולה. הכנסת תקבל 24 שעות בלבד כדי לבקר את החלטות הממשלה. יו"ר ועדת החוקה: "החלטנו להעביר את החוק כי זה פיקוח נפש"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 23/07/20 08:07 ב באב התשפ

חוק הקורונה הגדול עבר בקריאה שניה ושלישית. "פיקוח נפש"
מליאת הכנסת, צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לאחר שלוש שעות דיונים, מליאת הכנסת אישה הלילה (ד') את "חוק הקורונה הגדול", המאפשר לממשלה להכריז על הגבלות חדשות לקורונה. החוק נותן לכנסת 24 שעות לתת את הסתייגויותיה מהחלטות הממשלה, אך אם לא תעמוד בפרק הזמן הזה - החלטות הממשלה יכנסו לתוקף. מרגע אישור החוק תינתן תקופת מעבר של שבועיים לממשלה לגבש תקנות שיותקנו מכוח החוק ובסיומה יפקעו התקנות לשעת חירום שהוארכו בחוקים, והתקנות החדשות ייכנסו לתוקף ב-10 באוגוסט. 

לפי הצעת החוק, הממשלה תוסמך להכריז על  מצב חירום בשל הקורונה, אם שוכנעה כי "קיים סיכון ממשי להתפשטות רחבה נגיף הקורונה ולפגיעה משמעותית בבריאות הציבור אם לא יינקטו פעולות מכוח הסמכויות הקבועות בחוק זה". זאת, לאחר שהונחה בפניה עמדת שר הבריאות וחוות דעת מקצועית של משרד הבריאות בעניין. 

הצעת החוק, עליה עבדו אתמול בישיבת ועדת החוקה, חוק ומשפט, זכתה לכינוי "חוק עוקף שאשא ביטון", מאחר שהיא קובעת כי ארבע ועדות של הכנסת יוכלו לדון בדיעבד בצווי חירום שתאשר הממשלה ואף לבטלן בתוך 14 יום, אך ועדת הקורונה אינה בהן' למעשה הצעת החוק מעקרת את סמכויות הוועדה.

;

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ יעקב אשר הציג את החוק, אמר: "בשל הצורך של הממשלה להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה מוצע לקבוע את המסגרת החוקית שתגדיר את הסמכויות שיוקנו לממשלה במהלך השנה הקרובה התקופה הקרובה החוק יחליף שורה של הסדרים שנקבעו בתקנות שעת חירום של הממשלה ויעמוד בתוקף עד סוף יוני 2021. במסגרת דיוני ועדת החוקה בהצעת החוק בנושא, הוועדה ערכה שינויים משמעותיים מאוד בהצעת החוק הממשלתית, כדי לוודא שהכנסת תשמור על הסמכויות שלה לפקח על עבודת הממשלה, ולאזן בצורה הטובה ביותר האפשרית בין הצורך במתן מענה למגפת הקורונה, ובין הצורך להגן על זכויות של אזרחי מדינת ישראל".

עוד אמר אשר: "זוהי שעת חירום מסוג אחר. זו לא מלחמה, ולא תקופה קצרה וכואבת. הוועדה הקדישה מאות שעות של דיונים. אין שום סעיף שהגיע בהצעת החוק הממשלתית שלא שונה, שופר ושהתקיים בו דיון. זה לא חוק רגיל. אנחנו במלחמה מול נגיף, והאחריות מחייבת את כולנו. נבדוק עצמנו תוך כדי תנועה ונראה אם צריך לשפר. יכולנו לא להעביר את החוק הזה היום, חבריי ואני. בעקבות מה שקרה היום בקואליציה. אבל החלטנו להעביר אותו כי זה פיקוח נפש".

לפיד ושלח, מתנגדים

לפיד ושלח, מתנגדיםצילום: Hadas Parush/Flash90

ח"כ עפר שלח אמר לאחר שהחוק עבר במליאה: "זהו לא חוק הקורונה הגדול, אלא חוק הפחדן הקטן. זהו ניסיון עלוב לספר לאזרחי ישראל שמי שמפריע לפעול בימים אלה זאת הכנסת. כאילו שהסורים על הגדרות, עד כדי כך שאי אפשר שהכנסת תדון בהם תוך יומיים. במשבר הזה לא צריך לקבל החלטות מעכשיו לעכשיו, אלא על פי נתונים".

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד הגיב גם הוא: "מדי פעם גם הקואליציה יכולה לעשות את הדבר הנכון. אי אפשר בכנסת. רק בכנסת יכול הציבור עצמו להביע את דעתם ואת הידע המקצועי שלהם. לישיבת ממשלה לא יכול להיכנס רופא או כלכלן ולהביא את העמדה והמצוקה שלהם. גם במלחמות עקובות מדם ומשברים כלכליים – הכנסת עבדה. עכשיו ראשי הממשלה מבקשים פרס על זה שהם כשלו. אנחנו לא מבקשים להגביל אתכם, אלא מציעים לכם עזרה".