סגר סוף השבוע יחל בשעה 17:00. מערכת החינוך עדיין בסימן שאלה

לאחר שעות של דיונים החליטו השרים לאשר את ההגבלות החדשות. לאור העלייה הדרמטית בתחלואה סגר יוטל בסופי השבוע כמו גם החמרות בהגבלות במהלך השבוע. על מערכת החינוך אמר ראש הממשלה: "לא תתקבל החלטה הלילה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/07/20 07:50 כה בתמוז התשפ

סגר סוף השבוע יחל בשעה 17:00. מערכת החינוך עדיין בסימן שאלה
סגר בסופי השבוע, צילום: Nati Shohat/Flash90

בסיומו של דיון לילי ארוך ומתיש הממשלה אישרה את ההגבלות החדשות. שרי הממשלה החליטו, על אף חילוקי הדעות, כי העלייה הדרמטית בתחלואת נגיף הקורונה מצדיקה החמרה בהגבלות, ובעיקר, סגר בסופי שבוע שיחל בכל יום שישי בשעה 17:00 ובמהלכו יסגרו כלל החנויות למעט שירותים חיוניים. במהלך הישיבה, ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרים: "תגידו, אתם עיוורים? אתם לא רואים את הנתונים? אם זה לא משתנה אנחנו הולכים לסגר מלא".

אלה ההגבלות הכלליות שייכנסו לתוקפן היום בשעה 17:00:

  • מכוני כושר ייסגרו. תותר פעילות ספורטאי תחרותי, כהגדרתו בצו 
  • ישיבה במסעדות תיאסר אך כן יתאפשרו משלוחים ואיסוף עצמי בלבד
  • מסעדות ובתי אוכל בבתי מלון - מספר השוהים בהם יוגבל ל-35% מהתפוסה המרבית המותרת

הגבלות סוף השבוע (משבוע הבא):

  • ההגבלות יכנסו לתוקפן בכל יום שישי מהשעה 17:00 ועד ליום ראשון בשעה 5:00
  • מרחק היציאה מהבית לא יוגבל
  • חופי הים ייסגרו לרחצה (למעט סוף השבוע הקרוב)
  • במהלך סוף השבוע ייסגרו חנויות, קניונים, שווקים קמעונאים, מספרות, מכוני יופי, ספריות, גן חיות, פינות חי, מוזיאונים וחללי תצוגה, בריכות, רכבל ואטרקציות תיירותיות
  • החנויות שכן יישארו פתוחות הן חנויות המספקות שירותים חיוניים: מקומות למכירת מזון, בתי מרקחת וחנויות לממכר מוצרי היגיינה, חנויות אופטיקה ומעבדות לתיקון מוצרי תקשורת. 

נוסף על החלטת הממשלה ובהתאם למדיניות צמצום ההתקהלויות סוכם על הפעולות הבאות:

  • מנכ"ל משרד הבריאות יחתום על צו איסור התקהלות המאפשר מפגש של עד 10 אנשים במרחב סגור ועד 20 אנשים במרחב פתוח (למעט מקומות עבודה ומשפחות גרעיניות). ההחלטה תכנס לתוקף החל ממחר בשעה 17:00
  •  צמצום קבלת קהל במשרדי ממשלה - מעבר לשירות מקוון (בכפוף לתיקוני חקיקה במקומות המתאימים)
  • משרדי הממשלה: ירידה ל-50% נוכחות במשרדים - באחריות נציבות שירות המדינה והממונה על השכר
  • סגירת חדרי אוכל במקומות עבודה - יתאפשר רק איסוף עצמי.

 

תכנית המענקים של נתניהו: שישה מיליארד ש"ח ישירות לציבור

שר החינוך:  שנת הלימודים תיפתח עם 18 תלמידים בכיתות

 

במהלך הישיבה הוצגו בפני השרים נתונים קשים במיוחד: ההכפלה במספר החולים הקשים מתרחשת בכל 7-8 ימים, ובמספר החולים המאומתים מכפיל את עצמו בכל 10 ימים. מה זה אומר? בסוף חודש יולי יהיו בישראל 800 חולים קשים, ובאמצע החודש הבא, אוגוסט, נגיע ל-3,200 חולים במצב קשה.

בפתח הישיבה אמר ראש הממשלה: "בימים האחרונים אנחנו עסקנו במיוחד בנושא הכלכלי, גם בניסיון להביא תכנית ארוכת טווח לעסקים ולעצמאים כדי לתת להם ביטחון, וגם בתמריצים שאנחנו רוצים לתת לכלכלה ולצריכה בטווח המידי. אבל אני מבקש לפני כל דבר אחר שעד יום חמישי הבא, עוד שבוע מהיום, כל שר יביא תכנית של משרדו לפתיחה בטוחה של המשק. זה שבוע, אני מבקש מכם להתארגן כי המטרה שלנו היא לשטח את העקומה, להגיע לשליטה ולצאת יציאה בטוחה מהפאזה הזאת, מהגל הזה".

עוד אמר: "הצעדים שאנחנו מביאים כאן, ההמלצות, כוללות בעיקר את הדרך לעצור התקהלויות, למנוע התקהלויות במרחב סגור מעל 10 ובמרחב הפתוח למנוע התקהלויות מעל 20 איש. זה לא מדעי, יהיו תמיד חריגים, אבל זאת הכוונה שלנו - למנוע את ההתקהלות הזאת".

במהלך הישיבה נתניהו ביקש מהשרים להתאחד סביב ההחלטות שתקבל הממשלה: "האלטרנטיבה לצעדים שננקוט היום - צעדים הרבה יותר קשים מחר, שאנחנו מנסים להימנע מהם. ייתכן שלא תהיה ברירה אז ננקוט אותם, אבל כרגע אנחנו מנסים לקבל החלטות מהירות והחלטות משותפות. יש חשיבות עצומה שאנחנו נתאחד סביב ההחלטות האלה". 

מי שהתנגדו להחלטות הממשלה היו השר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס ושר התיירות אסף זמיר. השר זמיר כתב אמש בחשבון הטוויטר שלו: "ההמלצות להגבלות שמביאים הערב לממשלה יסבו נזק אדיר למשק. עוד לא חלפו שבועיים מאז שהטלנו מגבלות וידענו מראש שאת תוצאותיהן נתחיל לראות רק בשבוע הבא. זו התנהלות לא אחראית ונטולת הגיון. האמון הציבורי בהחלטות הממשלה נמוך וקבלת החלטות פזיזות ודרמטיות כאלו רק תנמיך אותו עוד יותר. אנחנו בהתפרצות. אין בזה ספק. ולא מן הנמנע שניאלץ בסוף לנקוט צעדים נוספים. אבל לא בפזיזות ולא בשליפה".

שר החינוך יואב גלנט, המתנגד לסגירת מערכת החינוך, אמר בישיבה: "כמעט שאין חולים במערכת החינוך, אסור לסגור את בתי הספר". לאחר שבישיבה לא הושגו הסכמות בנושא החינוך, הממשלה הסמיכה את ראש הממשלה ואת ראש הממשלה החליפי בני גנץ להחליט בעניין ההגבלות והן אמורות להיות להתקבל עד ליום ראשון הקרוב.

גם במהלך ישיבת הממשלה אמש הודלפו פרטים לתקשורת. נתניהו ביקר את ההדלפות הללו, ואמר: "אפשר להתייחס לכל מה שנאמר פה כאילו שזה נאמר מול מצלמות - כי הכל מודלף מכאן". גם היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט לא אהב את ההדלפות: "אי אפשר לדבר ככה, כל מה שאני אומר יצא כבר לכל אתרי החדשות".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן