דו"ח מבקר המדינה: כשלים חמורים של המשטרה במעצרים פליליים

הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת תדון בדו"ח מבקר המדינה ש בחן את הטיפול המערכתי של גורמי האכיפה והתביעה בתחום המעצרים. מדו"ח עולה שהמשטרה אינה מתעדת באורח מקיף את כל הפעולות שהיא חייבת לבצע לצורך מימוש זכות העצור להיוועצות עם עורך דין

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/07/20 09:06 טז בתמוז התשפ

דו"ח מבקר המדינה: כשלים חמורים של המשטרה במעצרים פליליים
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן, צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הבוקר (ד') ב- 9:00 יתקיים דיון בנושא דו"ח מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בנושא מעצרים פליליים בישראל. הדיון יתקיים בוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת. הדו"ח בחן את הטיפול המערכתי של גורמי האכיפה והתביעה בתחום המעצרים. גופים מבוקרים מרכזיים - משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר, הנהלת בתי הסוהר, הנהלת בתי המשפט, משרד הרווחה, פרקליטות וחטיבת התביעות במשטרה.

החלטות גורמי האכיפה שנבדקו בדוח משפיעות במישרין על זכויותיו החוקתיות של העצור לחירות ולכבוד. להלן הנושאים שנבדקו בדוח וממצאי הביקורת: 

  • משטרת ישראל - נתוני המשטרה שפורסמו לציבור על מספר המעצרים הפליליים מציגים תמונה חלקית בלבד. לפי הנתונים, כ- 174,000 מעצרים בוצעו בשנים 2016-2018. על פי ממצאי הביקורת הנתונים לא כללו כ- 123,000 מעצרים נוספים שבוצעו באותה התקופה. 
  • המשטרה אינה מתעדת באורח מקיף את כל הפעולות שהיא חייבת לבצע לצורך מימוש זכות העצור להיוועצות עם עורך דין. ב-66% מהמקרים שנבדקו, המשטרה העבירה לסנגוריה הציבורית בקשות למינוי סנגור לאחר שהעצור כבר נחקר. 
  • במשך כעשור טוענים הנהלת בתי המשפט והסנגוריה הציבורית כי משטרת ישראל אינה עושה שימוש בסמכויותיה לשחרר עצורים בתנאים בתחנת המשטרה, אלא מביאה אותם לבית המשפט שלא לצורך.
  • שב"ס - תנאי המחיה בבתי המעצר ירודים. שב"ס לא עמד בשטח מחיה של 4.5 מ"ר לכלוא בהתאם לקביעת בג"ץ.
  • גורמי התביעה - שיעור הגשת בקשות למעצר עד תום ההליכים גדל ממועד חקיקת חוק המעצרים מ-11% ל-35% מתוך סך המעצרים בשנת 2018. 
  • הנהלת בתי המשפט - בתי המשפט מגבילים את שעות הגשת בקשות המעצר לשעות הבוקר המוקדמות בלבד, באופן שיוצר לחץ זמנים על המשטרה ושב"ס.