אשכנזי: "תכנית טראמפ משמרת את הביטחון והרוב הלאומי"

שר החוץ גבי אשכנזי התייחס לתכנית המאה של טראמפ ואמר: "אנחנו חושבים שתכנית טראמפ מייצגת הזדמנות". לגבי ההתמודדות עם התפשטות נגיף הקורונה הוסיף, "חייבים לקטוע את קצב ההדבקה ולשמור על מסכות וריחוק חברתי גם אם זה לא נח" על הליכה לבחירות אמר כי מדובר באיום על אזרחי ישראל

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/07/20 12:05 יג בתמוז התשפ

אשכנזי: "תכנית טראמפ משמרת את הביטחון והרוב הלאומי"
גבי אשכנזי , צילום: Miriam Alster/Flash90

שר החוץ גבי אשכנזי התראיין לבן כספית בוועידת מעריב ואמר: "אנחנו חושבים שתכנית טראמפ מייצגת הזדמנות, בפעם הראשונה ניתן מענה לשני החששות הכי גדולים של הישראלים, איך לשמר את הבטחון הלאומי ואיך לשמר את הרוב הלאומי".

"חברותה של ישראל ב-OECD היא הכרה בכלכלה המפותחת שלנו ובנכס שישראל יכולה להביא לשאר מדינות אירופה בתחום החדשנות. דווקא בימים אלה של משבר אפשר להיעזר רבות בכל הקשור למחקרים השוואתיים, וזה ערך מוסף שישראל יכולה לקבל שם בעיקר ללמוד כיצד מדינות שדומות לנו מתמודדות עם משבר הקורונה". הוסיף אשכנזי לרגל העובדה שמדובר באירוע בציין את הצטרפותה של ישראל לOECD.

עוד הוסיף כי אמנם ישראל התמודדה היטב עם הגל הראשון אבל היה לכך מחיר כבד שפגע במיליוני ישראלים. "אני מציע להבין שהנגיף יהיה איתנו בשנה הקרובה אלא אם כן יימצא חיסון, וההבנה הזו צריכה ללוות את תכניות העבודה של הממשלה. אני חושב שקודם כל צריך לשמור על האוכלוסיות בסיכון ולקחת אחריות אישית, אנחנו חייבים לקטוע את קצב ההדבקה ולשמור על מסכות וריחוק חברתי גם אם זה לא נח. אני יותר מודאג כרגע מהמשבר הכלכלי", הסביר. 

בהמשך לאמירתו של השר הנגבי, שהתבטא ביום שישי האחרון בתכנית של "אופירה וברקו" על כך שאין רעב בארץ, אמר אשכנזי: "האתגר הגדול שמונח לפתחה של הממשלה זה לתת תשובה כלכלית למיליוני ישראלים שעולמם חרב עליהם או שאין להם ודאות, גם לבעלי עסקים עצמאיים שאין להם תעסוקה כתוצאה מהחלטות הממשלה. אנחנו צריכים ללמוד ממדינות הOECD-, שידעו לטפל היטב במשבר ולתת רשת ביטחון לתושבים".

"אנחנו צריכים להציב רשת בטחון לעצמאים, למובטלים, לא רק בדמי אבטלה אלא גם בדמות הסבה מקצועית על חשבון המדינה. זה הזמן להוציא את כל הרפורמות שמונחות במגירות האוצר ולפעול". אמר אשכנזי.

על האיומים שנשמעים על הליכה לבחירות אמר: "מי שמאיים בבחירות לא מאיים עלינו אלא על אזרחי מדינת ישראל שעומדים מנגד ולא מבינים מדוע אנחנו לא יוצאים בתכנית ארוכה שתוציא אותם מכל הבעיות שלהם".

לשאלה האם הוא צופה מהלך של סיפוח מינורי בשבועות הקרובים, ענה השר כי "שום דבר לא היה מקודש בראשון ביולי, מלבד ישראל ובטחון תושביה", והוסיף: "אנחנו ממליצים לעשות תהליך של הערכת מצב, לשמוע את הערכת המצב המדינית, את זו המשפטית וכן את הערכת המצב של מערכת הבטחון ורק אחר כך לקבל החלטות. אנחנו מזהירים ממציאות שבה נדרדר את המצב הביטחוני, נדרדר את היחסים שלנו עם ירדן וייתכן ויהיו לכך מחירים גם באירופה, לכן המלצתנו היא לעשות הכל בדיאלוג".

על החשש מערעור היחסים עם אירופה ומדינות ה-OECD בעקבות המהלך טען אשכנזי כי "הארגון הזה במהותו הוא לא ארגון פוליטי, זו לא מועצת אירופה. זה ארגון שמתבסס על שיתוף פעולה כלכלי ובין מדינות. אני לא רואה שום סיכון בחברות שלנו בארגון, אני כן חושב שיש לנו אתגר גדול בהנחה שישראל תעשה מהלך כזה או אחר, וזה יהיה התפקיד שלי ושל המשרד להתמודד ואלה דברים שאנחנו עושים כבר עכשיו".

על האשמות איראן את ישראל בתקיפות האחרונות שנערכו בסופ"ש אמר כי "המדיניות מול איראן היא ארוכת טווח וחוצת ממשלות, ואי אפשר לאפשר לאיראן להיות עם יכולות גרעיניות. הבעיה של איראן היא לא רק הרצון לרכוש נשק גרעיני אלא גם חיזבאללה, לכן צריך לעצור את זה וזה תפקידו של משרד החוץ שעושה מאמץ מדיני רחב היקף בכל העולם כדי למנוע זאת".