מיקי זוהר לכיפה: "אני פועל לכך שהממשלה לא תתחייב להקמת מדינה פלשתינית"

יו"ר הקואליציה מספר לחדשות כיפה כי נתניהו ממשיך לעבוד על החלת הריבונות, יוצא נגד השרים שהצביעו בעד חוק הפונדקאות: "אי אפשר לנהל קואליציה באופן הזה" ומסביר מדוע פעל כדי להכניס את תקציבי החמ"ד לתקציב המדינה: "הציונות הדתית לא צריכה להיות תלויה בפוליטיקאים"

חדשות כיפה מירב כהן, חדשות כיפה 01/07/20 18:20 ט בתמוז התשפ

מיקי זוהר לכיפה: "אני פועל לכך שהממשלה לא תתחייב להקמת מדינה פלשתינית"
יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, צילום: כיפה

נתניהו הכריז על היום כמועד התחלת החלת הריבונות ביהודה ושומרון, אולם בגלל חילוקי דעות בתוך הממשלה ומול הממשלה האמריקאי, אין לדעת מה ואיך זה יקרה. יושב ראש הקואליציה ויו"ר סיעת הליכוד, ח"כ מיקי זוהר לא מאוכזב ומבטיח כי הליכוד יקיים את הבטחת הבחירות שלו, אך גם הוא טרם ראה את המפות. זוהר לא שוכח לתקוף את היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על שלא אפשר לנתניהו לקבל מימון למשפטו מחבריו האמידים, וטוען כי הוא נמצא בניגוד עניינים. 

אתה מאוכזב שלא הצלחתם להחיל את הריבונות, אתה מאוכזב? 

"ממש לא, ברור שנקיים את החלת הריבונות, אבל התהליך צריך להיות סדור ומבוקר תוך כדי תיאום מלא מול הממשל האמריקאי. בימים אלו ראש הממשלה שוקד על הנושא הזה יחד עם הגורמים מארה"ב כדי להגיע להבנות סופיות, תוך כדי עבודה בעוד גזרות ביטחוניות שאנחנו לא יכולים לדבר עליהם. בזמן הקרוב ,שבעזרת ה', נממש את מה שהבטחנו לציבור". 

על כמה אחוזים נחיל את הריבונות? 

"אותי פחות מעניין האחוזים, למרות שאני אשמח שיהיו כמה שיותר אחוזים. מה שמעניין אותי בעיקר זה שלא תקום פה ממשלה פלסטינית, שלא תהיה התחייבות של הממשלה ושל הכנסת לדבר הזוי שכזה - אני פועל למנוע את הדבר הזה. מעבר לכך צריך להבטיח שתהיה החלת ריבונות על כל היישובים, על כל המאחזים, כולל צירי התנועה נוחים לתושביי יהודה ושומרון, שיוכלו להגיע מיו"ש למרכז הארץ ללא עיקופים. כמובן שאנחנו גם לא יכולים להסכים להקפאת הבנייה. אני חושב שראש הממשלה עושה עבודה לא רעה מול הממשל האמריקאי בכך שלא מדברים על קווי 67, שזה אפילו לא עומד על הפרק יותר". 

ראש הממשלה הראה לך את המפות? 

"לא, לא הסתכלתי על המפות כי אני לא חושב שאני אמור לעשות את זה כרגע, אבל אני מקבל כל הזמן עדכונים מראש הממשלה. ברגע שהנושא יהיה מוגמר מבחינתו אני אסתכל על הדברים, ואם יהיו לי הערות את העיר. ראש הממשלה יודע את הדברים שאני רוצה ואת הדברים שאני ביקשתי לפני שהם מגיעים לכנסת ואני מתכוון להתעקש על זה". 

נראה שיש הרבה סדקים בקואליציה הזו. שלושה שרים הצביעו נגד הקואליציה והצביעו בעד חוק הפונדקאות. מה אתה הולך לעשות נגד זה כיו"ר הקואליציה? 

"אנחנו נשקול סנקציות כנגד אותם חברי כנסת ושרים שהצביעו בעד החוק ולא כדי שהממשלה ציפתה מכולם להצביע. הדבר הזה לא יכול להימשך, אי אפשר לנהל קואליציה באופן הזה - שאנשים מצביעים לפי מה שהם רוצים ועושים כאוות נפשם. אני אשקול את העניין הזה יחד עם ראש הממשלה ואנחנו נעדכן". 

האם הקואליציה יוצאת משליטה? 

"אותי למדו שאין מענישים לפני שמזהירים. הזהרתי ואמרתי, אנחנו נבחן את העניין הזה, הדבר הזה הוא לא מקובל. אני לא מדבר כרגע על העניין האידאולוגי-ערכי, כל אחד יפעל פי העקרונות שלו בחיי היומיום שלו, אבל שיש פה משמעת קואליציונית זה מחייב את כולם להצביע באופן מסודר כי אחרת לא נוכל להמשיך לקיים את הממשלה הזו". 

בעקבות המשבר בחמ"ד נפגשת עם ראשי החמ"ד, שם אתה וראש הממשלה הבטחתם שהכספיים של החמ"ד יעברו לתקציב השוטף. האם זה יקרה כבר לקראת שנת הלימודים הבאה? 

"אני מאוד מקווה שכן, אני גם שמח לבשר שגם שר החינוך גלנט בעד העיקרון הזה. אני מברך את ראש הממשלה ואת שר החינוך גלנט על כך שהם מגבים את הרעיון הזה. אני מתכוון לקדם את זה כבר בחוק ההסדרים הקרוב, שכבר נדע שתקציב החמ"ד יהיה בתקציב המדינה ובתוך משרדים שונים, בניהם גם משרד החינוך. זה דבר היסטורי ואני חושב שהציונות הדתית לא צריכה להיות תלויה בפוליטיקאים כאלה ואחרים כדי לקבל את התקציבים שלהם באמצעות כספיים קואליציוניים. הגיע הזמן שהם יהיו מושרשים בתוך התקציב, באופן שאנחנו מאמינים בהם, ואם על הדרך הם יחליטו להצביע לליכוד זה יהיה מצוין".