"טראמפ צפוי לשאת בקרוב הצהרה משמעותית לגבי החלת הריבונות"

קליאן קונוויי, יועצת בכירה של הנשיא בישרה במסיבת עיתונאים בבית הלבן כי הנשיא ייתן הצהרה בנושא החלת הריבונות בקרוב. מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו הצהיר גם הוא בנושא: "ההחלטה נמצאת בידיים של ישראל"

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/06/20 07:31 ג בתמוז התשפ

"טראמפ צפוי לשאת בקרוב הצהרה משמעותית לגבי החלת הריבונות"
טראמפ, צילום: shutterstock

האם ארצות הברית תתן את אישורה להחלת הריבונות בשבוע הבא? אחת מהיועצות של הנשיא דונלד טראמפ, קליאן קונוויי, התייחסה הלילה (ה') במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן, בנושא החלת הריבונות. היועצת דיווחה כי טראמפ צפוי "לשאת בקרוב הצהרה מאד משמעותית ביחס להחלת הריבונות". עוד אמרה: "אני מאמינה שלנשיא יהיה מה לומר והוא ישמח לעשות זאת. הוא דיבר על כך בעבר ואני אשאיר לו לתת הצהרה גדולה. התחזיות המפחידות של העבר התבדו. הנשיא רוצה להיות סוכן של שלום במזרח התיכון והוא מנסה לעשות זאת".

הדברים נאמרו לאחר שהחלו דיונים בקרב ההנהגה האמריקאית על האפשרות שישראל תחיל את הריבונות כבר בשבוע הבא ב-1 ביולי. להשתתפות בדיון טס במיוחד שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן שבא לייצג את עמדת ישראל. מי שעוד משתתף בדיון הוא מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו, שהצהיר בפני התקשורת כי "ההחלטה בנושא החלת הריבונות היא נמצאת רק בידיים של ישראל". בשלב זה נראה כי האמריקאים לא צפויים לעצור את החלת הריבונות.

במקביל גם מועצת הביטחון של האו"ם ניהלה דיון גם כן בנושא, אלא ששם נראה כי הרעיון להחיל את הריבונות פחות מקובל עליהם. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הביע את עמדתו על האפשרות שישראל תחיל ריבונות: "אם תיושם, החלת הריבונות זה יהיה הפרה חמורה ביותר של החוק הבינלאומי, ויגרום נזק חמור לעתיד פתרון שתי המדינות ויחתור תחת האפשרות של חידוש המשא ומתן. הסכסוך הישראלי-פלשתיני הגיע לקו פרשת המים,ועצם ביצוע הסיפוח צפוי לפגוע באופן קשה באפשרות של פתרון שתי המדינות, ותפגע באפשרות החידוש של המשא ומתן בין הצדדים". 

שרת התחבורה הגיבה ברשתות החברתיות על הידיעה שטראמפ עתיד לתת הצהרה: "'כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם'. הגענו לרגע האמת. אני מאמינה שההצהרה של הנשיא טראמפ, תביא לידי ביטוי את ההכרה המתבקשת והטבעית, לזכותנו על הארץ הזאת".