מזכ"ל האו"ם: "החלת הריבונות היא הפרה חמורה של החוק"

מועצת הביטחון של האו"ם מקיימת דיון בנושא החלת הריבונות שאמורה להתחיל בשבוע הבא. דני דנון על הדיון: " ישראל תמשיך לקדם את האינטרסים שלה, ישראל לא תאפשר לקהילה הבינלאומית לאיים עליה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 24/06/20 17:05 ב בתמוז התשפ

מזכ"ל האו"ם: "החלת הריבונות היא הפרה חמורה של החוק"
מזכ"ל האו"ם גוטרש, צילום: צילום מסך מיוטיוב

מועצת הביטחון של האו"ם דנה היום (ד') בנושא החלת הריבונות שאמורה לחול ב-1 ביולי על פי הודעת נתניהו. מתכונת הדיון השתנתה והוא לא יהיה סגור רק לחברות המועצה, בנוסף בשל נגיף הקורונה הדיון נערך בזום. בהתאם, בדיון ישתתפו שרי חוץ של חלק מחברות המועצה, מזכ"ל הליגה הערבית וכן שגריר ישראל ושר החוץ הפלשתיני.  

עם פתיחת הדיון נשא מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש את עמדתו על האפשרות שישראל תחיל ריבונות: "אם תיושם, החלת הריבונות זה יהיה הפרה חמורה ביותר של החוק הבינלאומי, ויגרום נזק חמור לעתיד פתרון שתי המדינות ויחתור תחת האפשרות של חידוש המשא ומתן. הסכסוך הישראלי-פלשתיני הגיע לקו פרשת המים,ועצם ביצוע הסיפוח צפוי לפגוע באופן קשה באפשרות של פתרון שתי המדינות, ותפגע באפשרות החידוש של המשא ומתן בין הצדדים". בנוסף קרא לדאוג ל"שיקום יחסי ישראל והפלשתינים על בסיס קווי 67".

גם נציג בריטניה במועצת הביטחון של האו"ם אמרכי אסור שהחלת הריבונות יעבור ללא מענה ושעדיף לשקול את עשיית המהלך מחדש. "בריטניה מוכנה לעמוד לצד ההנהגה הישראלית והפלשתינית בבחירת הדרך למשא ומתן. אנחנו קוראים לארצות הברית, ישראל וההנהגה הפלשתינית למצוא את הדרך לחדש את המשא ומתן".

שגרירת ארה"ב באו"ם, קלי קראפט, הגנה על תכנית המאה והשיבה לטענות כי התכנית מרחיקה את המשא ומתן בין ישראל לפלשתינים: "פעלנו במשך שלוש שנים לבנות תכנית שתשכין שלום בין שני הצדדים. בעבר לא הצלחנו. בזבזנו כספים רבים על תכניות, אך בפועל דבר לא קרה. התכנית הנוכחית היא תכנית ראשונית שאפשר לשנות. הצורך של ישראלים ופלשתינים לעבוד יחד הוא מה שחשוב".

שגריר ישראל באו"ם, דני דנון הגיב לדברים גם הוא: "קיים קשר חזק ונצחי בין העם היהודי ומולדתו ההיסטורית ביהודה ושומרון. זה נכון כבר 3,000 שנה ושום תעמולה פלשתינית לא תשנה זאת. ישראל תמשיך לקדם את האינטרסים שלה, כולל שלום ריאליסטי ובטוח עם שכנותיה. ישראל לא תאפשר לקהילה הבינלאומית לאיים עליה".