שר החינוך: לכל צעיר בישראל הזכות לקבל תואר אקדמי

הרב שי פירון סייר באוניברסיטה העברית לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית ואמר כי "השכלה גבוהה יציבה וחזקה היא חלק מאבני היסוד של המשק והחברה הישראלית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 09/10/13 13:41 ה בחשון התשעד

שר החינוך ויו"ר המל"ג, הרב שי פירון, יחד עם פרופ' מנואל טרכטנברג סיירו היום (ד') באוניברסיטה העברית בירושלים, יחד עם נשיא האוניברסיטה, פרופ' מנחם בן ששון, לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשע"ד, אשר צפויה להיפתח בשבוע הבא.

הרב פירון אמר היום כי ”השכלה גבוהה יציבה וחזקה היא חלק מאבני היסוד של המשק והחברה הישראלית, וחלק בלתי נפרד מחוסנה של חברה דמוקרטית. מערכת ההשכלה הגבוהה היא חלון ההזדמנויות והכניסה של כל צעיר וצעיר להשתלב בחברה ובעולם הכלכלה של המחר. על מערכת זו להיות שיוויונית ונגישה לכל אחת ואחד, ובעיקר לאלה עם המוגבלויות“.

הרב פירון הוסיף כי הוא ”רואה במערכת ההשכלה הגבוהה יעד אסטרטגי לאומי שיש לחזקו ולקדמו. בשנה הקרובה, אקצה תוספת של כ- 40 מיליון שקלים כדי להמשיך ולהבטיח את המצוינות ואת הגברת הנגישות, כאשר במהלך השנים הקרובות נקצה עוד כ- 50 מיליון שקלים“.

נשיא האוניברסיטה, פרופ' מנחם בן ששון אמר כי "השילוב שבין מחקר בסיסי ושאר היעדים הוא נכון. הדבר החשוב ביותר כעת הוא ביסוס התשתיות באקדמיה על מנת שנוכל להמשיך להצעיד את ההשכלה הגבוהה קדימה ולהגיע להישגים דוגמת פרסי נובל נוספים".

שנת הלימודים צפויה להיפתח ב- 66 מוסדות להשכלה גבוהה, ברחבי הארץ: 7 אוניברסיטאות המחקר, האוניברסיטה הפתוחה, 37 מכללות אקדמיות (מהן 21 המתוקצבות ע"י הוועדה לתכנון ולתקצוב ו- 16 מכללות שאינן מתוקצבות ע"י ות"ת) ו-21 מכללות להכשרת עובדי הוראה.

כ- 308,335 סטודנטים צפויים ללמוד השנה לקראת תואר אקדמי בכל המוסדות הנ"ל (כולל המסלולים האקדמיים באחריות אוניברסיטאית והאוניברסיטה הפתוחה). מספר הסטודנטים לתואר ראשון בכלל המערכת צפוי לעמוד על כ- 236,770. מבין 192,770 הסטודנטים לתואר ראשון באוניברסיטאות ובמכללות (ללא האו"פ), צפויים ללמוד כ- 66% מהם במכללות (כ- 50% במכללות האקדמיות, כ- 12% במכללות להכשרת מורים וכ- 4% במסלולים האקדמיים באחריות אקדמית של האוניברסיטאות) וכ- 34% בקמפוסים הראשיים של האוניברסיטאות.

מספרם של הלומדים לתואר שני בכלל מערכת ההשכלה הגבוהה צפוי לעמוד על כ- 59,700 סטודנטים, גידול של 3.1% יחסית לתשע"ג. תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה לשנת הלימודים תשע"ד הינו 8.9 מיליארד שקלים. 40 מיליון שקלים יושקעו השנה בהנגשת המוסדות להשכלה גבוהה לבעלי מוגבלות פיזית וחושית, בסה"כ יושקעו 90 מיליון שקלים במשך שלוש שנים.