פסק דין תקדימי: נישואין לחולה המוגדר צמח בוטלו בשל מקח טעות

פרסום ראשון: בית הדין האזורי בחיפה קבע כי נישואיה של אישה שהתחתנה עם סכיזופרן, ולא ידעה על מחלתו לפני החתונה, מבוטלים, זאת לאחר שהאיש ביצע ניסיון התאבדות והפך לצמח

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 07/01/15 11:15 טז בטבת התשעה

פסק דין תקדימי: נישואין לחולה המוגדר צמח בוטלו בשל מקח טעות
Shutterstock, צילום: Shutterstock

בפסק דין תקדימי שהתקבל בשבוע שעבר, פסקו דייני בית הדין האזורי בחיפה כי נישואיה של אישה שהתחתנה עם סכיזופרן, ולא ידעה על מחלתו לפני החתונה, מבוטלים, זאת לאחר שהאיש ביצע ניסיון התאבדות והפך לצמח.

מדובר באישה, חוזרת בתשובה, שנפגשה עם בעלה בסך הכל במשך ארבע פגישות בלבד, ועל פי דבריה בבית הדין בחיפה העלימו ממנה כל דבר שעלול לעורר חשדות. "גם היא הייתה חוזרת בתשובה ורצתה להקים בית, ולא עלה על דעתה שהשדכן מעלים ממנה פרטים כ"כ חשובים", נכתב בפסק הדין.

הדיינים, הרב בנימין בארי, הרב חגי איזירר, הרב אברהם חיים שרטן, הרב שלמה פישר והרב חיים גדליה צימבליסט, קבעו כי הקידושין נבעו ממקח טעות. מדובר בהצעה לפסק דין בעניין קידושי טעות של בעל חולה נפש שכיום, בעקבות ניסיון התאבדות, הפך לצמח, שנידון בידי הרב מימון נהרי, אב בית דין בתל אביב ובחיפה, שלא רצה לפסוק הלכה בעניין חמור כל כך ללא התייעצות עם רבנים אחרים.

הרב בנימין בארי, דיין בבית הדין, שכתב את פסק ההלכה, הסביר כי הנושא נבדק על ידי שני פסיכיאטרים מן השורה הראשונה, בנוגע לשאלה מתי פרצה המחלה, זאת על מנת לקבוע האם אכן מדובר במקח טעות, המבטלת את הנישואין, או בעגינות של האישה, זאת בעקבות ניסיון ההתאבדות של הבעל והפיכתו לצמח.

"אם התפרצה המחלה אחרי הנישואין או אפי' היה ספק בכך לא נוכל לדון משום מקח טעות", הסביר הרב בארי שהסביר ששני הפסיכיאטרים הגיעו לאותה מסקנה, לפיה כמעט ואין ספק שהמחלה פרצה לפני הנישואין. "בשיחה טלפונית הבהיר לי פרופ' ש. שלפי המידע הרפואי שהוצג לפניו אפשר לקבוע בוודאות שהוא היה חולה בסכיזופרניה", הוא כותב.

בפסק הדין הארוך, מסביר הרב בארי כי הוא נפגש עם פסיכיאטר שלישי על מנת לברר את העניין, והובהר לו שהתופעות שהתגלו אצל הבעל הנידון מעידות בצורה ברורה שחלה במחלה עוד לפני הנישואין. הראשון לא התבטאה בהתקפות פסיכוטיות, אבל התבטאה בסימנים שליליים וחיוביים המאפיינים את קיומה. "לדבריו אין לו ספק שאם הבעל היה מגיע אליו עוד לפני החתונה והיה בידו את המידע על התופעות ועל הסימנים החיוביים והשליליים שהתגלו אצלו עוד לפני הנישואין".

על מנת לקבוע האם מדובר במקח טעות, שאל הרב בארי האם תופעות שאמורות היו להיראות לא היו אמורות להדליק נורה אדומה אצל אשתו, זאת על מנת לבדוק האם הייתה מודעת לבעיות ובכל זאת הסכימה לנישואין. אם אכן היא ידעה על התופעות והסכימה, הרי שלא מדובר במקח טעות. בתגובה הבהיר הפרופסור כי "הוא אמר לי שאדם שאינו מקצועי לא יוכל לפרש את התופעות כסימנים של מחלה".

הרב בארי התייחס לסוגיית הסכיזופריניה, ולשאלה האם מדובר במחלה שבה החולה לא מודע למעשיו, ומבהיר ה"מחלה משבשת באופן יסודי את הקשר בין האדם לסביבה, כולל הקשר עם אשתו. הוא אינו מסוגל לתפקד מבחינת יחסי אישות ויחסי חברות והיא הורסת את תפקודו".

לאחר דיון מעמיק בסוגיות הלכתיות העוסקות בנושא, קבעו הרבנים כי באופן חד משמעי כי הבעל חלה במחלת הנפש עוד לפני הנישואין, והאישה לא ידעה, ובנוסף המחלה הזו היא בבחינת מום גדול מאד. אין אפשרות לנהל חיים נורמליים עם אדם החולה במחלה. והבעיה החמורה ביותר היא ההתקפות הפסיכוטיות המלוות את המחלה.

הרבנים קובעים כי גדולי הפוסקים מאמינים שאם אישה לא ידעה על המום הגדול של בעלה מדאורייתא מדובר במקח טעות, ושיש מקום להתירה אפילו ללא גט, לא כל שכן שלא מדובר בעגונה. לכן, קבעו הרבנים בפסק תקדימי שיש להתיר את עגינותה, וכי בפועל, על פי ההלכה, היא לא הייתה נשואה על פי היהדות.

"נישואי המבקשת והמשיב בטלים מעיקרם והם מותרים להינשא לכל אדם. פסק הדין יועבר לפקיד הרישום הראשי ברשות האוכלוסין וההגירה כדי לשנות את הרישום במרשם האוכלוסין מנשוי ונשואה לרווק ורווקה בהתאם".

לצפיה בפסק הדין המלא כולל המקורות לחצו כאן