עליה במספר המצטרפים לישיבות ההסדר בדרום בעקבות מבצע צוק איתן

ב-א' אלול צפויים מאות תלמידים להגיע לראשונה לישיבות ההסדר. בניגוד לבריחה אפשרית של תלמידים מאזורי הסיכון, בפועל נראה כי המספרים דווקא במגמת עליה ברוב הישיבות

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 17/08/14 18:03 כא באב התשעד

עליה במספר המצטרפים לישיבות ההסדר בדרום בעקבות מבצע צוק איתן
פלאש 90, צילום: פלאש 90

הפסקת אש או לא הפסקת אש, טפטוף או ירי מסיבי, אלו השאלות אשר כל תושב בדרום שואל את עצמו בימים אלו. השקט המתוח מתחלף לאט לאט ברגיעה אופטימית, אך עם עזה כמו עם עזה, אף פעם לא ניתן לדעת מה יוליד יום.

בעוד כשבוע וחצי צפויים מאות תלמידי שיעור א' להצטרף למערך ישיבות ההסדר ברחבי הארץ, ובכללם לא מעט שיגיעו לישיבות ההסדר באזור הדרום הקרוב לרצועת עזה, הפרוסות בשדרות, נתיבות, אופקים ואשקלון - מקומות אשר עד לפני שבועיים היו מטרה קלה לירי רקטות מסיבי.

לקראת תחילת שנת הלימודים החדשה בישיבות ההסדר, יצא כתב 'כיפה' לבדוק האם תלמידי י"ב לשעבר מפחדים להגיע לדרום בשל החשש מהטילים, או שמא ההפך הוא הנכון, ובפועל כמות התלמידים נמצאת במגמת עליה בשל האידיאל הכרוך בהצטרפות לישיבות הנמצאות בקו ראשון בחזית הדרומית.

בעוד הנתונים עצמן נותרו חסויים, כשמטבע הדברים רוב ראשי ישיבות ההסדר לא רצו לחשוף את המספרים המדויקים. רובם הסכימו לציין האם הייתה עליה, ואם כן בערך בכמה אחוזים. רובם גם הבהירו כי עד א' אלול המספרים עוד עלולים להשתנות.

אופקים

על פי הנתונים מהשנה שעברה בישיבת ההסדר אופקים, אשר קיימת כשנתיים בלבד, במקום היו 19 תלמידים. לדברי הרב אליעזר שנוולד, ראש ישיבת מאיר הראל במודיעין, אשר ישיבת ההסדר באופקים נחשבת כשלוחה של הישיבה בראשותו, בשנה הבאה כרגע צפויים ללמוד בשנה א' 15 תלמידים. עם זאת, הוא ממהר לציין כי הנתונים אינם סגורים עד א' אלול. “ראשי הישיבות לא יודעים מה יקרה עד שלא רואים את החבר'ה בעיניים", הוא אומר. יש לציין כי מסלול הששסדר, מסלול בו תלמידי הישיבה לומדים שש שנים במקום חמש, הינו מסלול קטן, והעובדה שהישיבה חדשה היא הסיבה שמדובר במספרים נמוכים יחסית.

"התודעה ביחס לאופקים עדיין לא מספיק גדולה", אומר הרב שנוולד. "פרסמנו קריאה על כך שהדבר הנכון והציוני הוא להגיע לישיבות בדרום, אך גם אם אנשים יעשו את זה אני לא בטוח שיגיעו לאופקים", עם זאת הבהיר כי "אני אופטימי".

אשקלון

בישיבת ההסדר יש כרגע 80 תלמידים, כשמחציתם בישיבה ומחציתם בצבא. בשיחה עם 'כיפה' מצהיר הרב אביהוא פישפדר, ראש הישיבה, כי עד עתה נרשמו לישיבה כ-10 אחוזים יותר מאשר בשנה שעברה. “יש עליה מסוימת. בהחלט יש למבצע צוק איתן השפעה מכיוון שמרגישים שאחרי כל ההשמצות שישיבות ההסדר עברו, שהכל היה הוצאת שם רע", אומר הרב פישפדר. “החבר'ה נמצאים גם בחזית הלחימה וגם בעשיה התורנית. במהלך המבצע הייתה הישיבה חוד החנית מבחינת העשייה התורנית והחברתית בעיר".

נתיבות

בישיבת ההסדר בנתיבות היו בשנה שעברה 28 תלמידים, ועל פי ראש הישיבה, השנה כפי הנראה אין הבדל משמעותי ברישום לישיבה. לדברי הרב דוד אסולין, ראש הישיבה, הזמן שעבר מאז מבצע צוק איתן קצר מדי ועל כן ההשפעה לא גבוהה. “לא ראיתי הבדל משמעותי ואנחנו נמצאים בממוצע בישיבות ההסדר. קשה לי להעריך כמה יגיעו עוד אבל כפי הנראה לא תהיה עליה ולא תהיה ירידה. אנשים בהחלט מחפשים להצטרף למקום שקשור למציאות המלחמה, שהיה תחת איום טילים, אך לא ברור האם זה ישנה".

שדרות

ישיבת ההסדר בשדרות היא אחת הגדולות ביותר בארץ, כשבשנה שעברה הצטרפו לישיבה לא פחות מ-130 תלמידים כולל בשלוחה. בשונה מישיבות אחרות, ישיבת שדרות למודת טילים ועל כך השפעת מבצע צוק איתן הייתה עליה במספר התלמידים. “אני לא רוצה לומר מספרים", טוען הרב דוד פנדל, ראש הישיבה, בשיחה עם 'כיפה'. אך יחד עם זאת מדובר בעליה מאז השנה שעברה.