נתניהו מציע פשרה: מגרון יפונה ויוקם מחדש באזור

ראש הממשלה החליט ליישם את החלטת בג"ץ ולפנות את היישוב, תוך שהוא מציע למתיישבים פינוי מוסכם מראש תמורת הקמת מגרון בסמוך למיקומו הנוכחי. אורלב: נפרוש מהממשלה אם יפונה היישוב

חדשות כיפה אורי פולק 22/01/12 13:37 כז בטבת התשעב

נתניהו מציע פשרה: מגרון יפונה ויוקם מחדש באזור
- The Official White House, צילום: - The Official White House

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום (א') בישיבת הממשלה כי על פי החלטת בג"ץ יש לפנות את המבנים ביישוב מגרון עד סוף חושד מרץ הקרוב, אך בשל הרצון ליישם את ההחלטה "בהסכמה ובדרכי שלום", תציע הממשלה פשרה במסגרתה בתי הקבע של תושבי מגרון ייבנו בסמוך לאתר הנוכחי, על אדמות מדינה שתכנונן יוסדר.

על פי הצעת נתניהו, עם סיום הבנייה יעברו התושבים לאתר הקבע. היישוב מגרון יפונה ויימסר למינהל האזרחי ביהודה ושומרון. "הממשלה קוראת לתושבי מגרון להסכים לפשרה המוצעת ובכך לאפשר לממשלה לפנות בקרוב לבית המשפט בבקשה לאשר את ההסדר", אמר נתניהו, שטען כי "מדובר בהצעה טובה, היא לא פותרת את כל הבעיות אך יש בכוחה לפתור את בעיית מגרון". לאחר דבריו, אישרה הממשלה את הצעתו של נתניהו.

ח"כ זבולון אורלב הגיב היום לדברי נתניהו ואמר כי הוא "מצטער על ההחלטה שמובילה להריסת מגרון והיישובים הרבים הדומים לו. הציבור צריך לדעת כי במקום הריסת הבתים ביהודה ושומרון, ניתן להסדיר את המאחזים באופן חוקי על ידי מתן פיצוי כספי או קרקע חלופית לכל פלסטיני שיוכל להוכיח בעלות על הקרקע".

אורלב, שכבר איים על נתניהו כי סיעת "הבית היהודי" תפרוש מהממשלה אם יבוצע הפינוי, ציין גם היום כי הוא "לא מתכוון לראות את הריסת הבתים מספסלי הקואליציה".

גם בסיעת "האיחוד הלאומי" הבהירו היום בעקבות דברי נתניהו כי "מכבסת המילים של לשכת ראש הממשלה לא תכסה על הניסיון לעקור שוב מתיישבים מבתיהם. בידי ראש הממשלה הפתרונות המשפטיים והחוקיים לפתרון הבעיה כבר כעת, אך הוא מעדיף לבצע את מדיניות שלום עכשיו. זו לא פשרה, זו עקירה".

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, אמר בעקבות ההחלטה כי "אסור בשום פנים ואופן שמגרון תיהרס בשל מעשה או בשל מחדל. השעה דוחקת ועל כן אני קורא לראש הממשלה לכנס לאלתר את כל הגורמים המעורבים - שרים, יועצים משפטיים, הנהגת ההתיישבות ותושבי מגרון - לדו-שיח אינטנסיבי ורצוף עד שיגובש פתרון מוסכם".

לדברי דיין, "על הדו-שיח להתנהל תוך הבנה הדדית זה של המגבלות והאילוצים של זה. על כל אחד להגיש לשני סולמות וחבלים כדי לעזור לו לרדת מן העצים הגבוהים שטיפס עליהם, במקום להטיח בו האשמות ודרישות. אינני דורש מן הממשלה דבר שאינני דורש גם מעצמנו. אני משוכנע שבהידברות רצופה וכנה - אפשר להגיע לפתרון שגם ישמור על החוק וגם יחזק את ההתיישבות".