"חוק מגרון" יובא לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה

הצעת החוק, שנועדה לסכל פינוי מאחזים, קובעת שהוראה להריסת בית לא תתבצע לפני שהוכח בבית המשפט שהקרקע אכן אינה של בעל המבנה

חדשות כיפה אורי פולק 01/01/12 08:50 ו בטבת התשעב

"חוק מגרון" יובא לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה
איציק אדרי-cc-by, צילום: איציק אדרי-cc-by

"חוק מגרון" שנועד למנוע את פינוי המאחזים בניגוד להחלטת בג"ץ יובא היום (א') לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה. את החוק יזמו בין היתר יו"ר הקואליציה זאב אלקין וחברי הכנסת יעקב כץ (כצל'ה) ודוד רותם.

הצעת החוק קובעת שהוראה להריסת בית לא תתבצע לפני שהוכח בבית המשפט שהקרקע אכן אינה של בעל המבנה. יוזמי החוק מסבירים כי הוא נולד לאחר שהתברר שבג"ץ הורה להרוס בתים במגרון ולאחר הריסתם התברר בבית המשפט המחוזי שלעותר לא היו כלל הוכחות לבעלות על הקרקע.

"גם בשכונת האולפנה בבית אל הורה בג"ץ להרוס בלא לבדוק למי שייכת הקרקע שאכן נרכשה מערבי אחר מן העותר", מסבירים יוזמי החוק. כצל'ה הבהיר כי "החוק בא למנוע עיוותי דין נוספים ואין כל סיבה שמישהו יתנגד לו".

אמש פנה לחברי הועדה יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, שקרא להם לתמוך בהצעת החוק. "הצעת חוק זו אינה מפקיעה קרקע פרטית ואינה מכשירה בדיעבד יישובים. היא בסך הכל קובעת שבית משפט יורה על הריסת בית רק לאחר שבחן את הראיות בתיק. במצב הקיים היום, בית המשפט העליון, שכידוע אינו בוחן בעצמו ראיות, נסמך על החלטה של קצין במינהל האזרחי", דברי דיין.

דיין הוסיף כי הצעת חוק זו נאמנה לחלוטין לשלטון החוק שהרי ההכרעה תיוותר בידי בית המשפט, אך מקפידה יותר על זכויות האדם לעומת המצב השורר היום. "מכל בחינה אפשרית, הצעת חוק זו ראויה לתמיכה גורפת", סיכם דיין.