נשלל ביקור מתוכנן של הרב יעקב יוסף בצה"ל

זאת כיישום ראשון של החלטת הרמטכ"ל להטלת פיקוח על ביקורי רבנים בצה"ל וככל הנראה בשל ביקורת שמתח באחרונה הרב יוסף על התנהלות הרבנות הצבאית

חדשות כיפה אורי פולק 18/03/12 14:19 כד באדר התשעב

נשלל ביקור מתוכנן של הרב יעקב יוסף בצה"ל
ויקיפדיה העברית, צילום: ויקיפדיה העברית

צה"ל ביטל ביקור של הרב יעקב יוסף בצה"ל, שתוכנן להעביר באחרונה שיעור תורני לקציני חטיבת כפיר. סא"ל הרב יואב אוקנין, החליט למנוע את הרצאתו של הרב יוסף ברגע האחרון, ככל הנראה בשל מדיניותו נגד הרבנות הצבאית.

מדובר ביישום ראשון של החלטת הרמטכ"ל שדווחה בכיפה, לפיה יוטל פיקוח הדוק על ביקורי רבנים בצה"ל, אליהם יתלוו נציגי הרבנות הצבאית. מדובר בהחלטה תקדימית, שכן עד כה, בשנים האחרונות, תואמו המפגשים בין התלמידים למפקדיהם ובין המפקדים לבין הגורמים בישיבות ובמכינות הקדם-צבאיות הדתיות, אשר קיימו מפגשים תכופים עם תלמידיהם בצה"ל.

ייתכן והסיבה לשלילת ביקורו של הרב יוסף נעוצה בביקורת שמתח באחרונה על הרבנות הצבאית. בין היתר, צוטט הרב יוסף כאומר כי "החיילים הדתיים הם יתומים של הצבא. אין אבא שידאג להם, גם לא בנושא כשרות". בין השאר מתח הרב יוסף ביקורת הלכתית על התנהלות הרבנות הצבאית ביחס לכשרותם של ספרי התורה המצויים בבסיסי צה"ל.

גורם ברבנות הצבאית סירב להתייחס במישרין לפרטי האירוע אך טען כי הסיבה לביטול ביקורו של הרב יוסף איננו קשורה לביקורת שמתח על הרבנות הצבאית. לעומתו, הרב הצבאי הראשי לשעבר, הרב ישראל וייס, טען היום בראיון לרדיו "קול ברמה" כי "המועמד להרצות לא מכיר ברבנות הצבאית. לא רק לא מכיר, אלא סבור שהכשרות הצה"לית איננה כשרות ראויה. הבנתי ששמונים אחוז מהמטבחים הצבאיים אינם כשרים לפי עניות דעתו, וספרי-התורה פסולים".

הרב וייס ציין כי הוא "חושב שבראש ובראשונה הרב יעקב יוסף צריך לשמור על כבודו של צה"ל והרבנות הצבאית. אם אדם פוסל את הכשרות הצה"לית - אני מבקש להוקיע את האמירה הזאת. הרבנות הצבאית, ואני אומר את זה - כשרותה היא מהגבוהות במדינה, ואפשר לאכול בכל יחידה ויחידה. אי-אפשר באופן גורף לפסול את הכשרות של הרבנות הצבאית".

"הרב יעקב יוסף מסביר לחיילי הצבא שהם יתומים ואין להם אבא רוחני, אז אני חושב שהצבא עושה פה צדק שהוא לא רוצה אבא מאמץ שכזה", קבע הרבצ"ר לשעבר, שטען כי "אם חיילים דתיים, חסידיו של הרב יעקב יוסף - בחופשתם, או בכל עת אחרת - רוצים לשמוע את הרצאותיו ואת דרשותיו, אף-אחד לא ימנע מהם, אבל למה הצבא צריך להכניס אותו כשהוא מוקיע את הצבא אליו פנימה?".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "לפני כחודשיים התקבלה פנייה לקיים יום עיון בחטיבת 'כפיר' ובין המרצים הופיע שמו של הרב יעקב יוסף. לאחר בחינת הבקשה נמצאו גורמים יותר רלוונטיים לתכני יום העיון ועל כן לא אושרה השתתפותו. אין מדובר בחלטה גורפת אלא בבחינה עניינית של כל מקרה לגופו".