נדחתה עתירה נגד הקמת שכונה דתית בעכו

בית המשפט המחוזי בחיפה דחתה את עתירת האגודה לזכויות האזרח וטען כי לא מדובר באפליה פסולה. ישראל זעירא: הגיע הזמן לקבוע בחקיקה כי שכונות דתיות אינן פסולות, אלא מהוות זכות אזרח בסיסית

חדשות כיפה אורי פולק 23/04/12 13:58 א באייר התשעב

נדחתה עתירה נגד הקמת שכונה דתית בעכו
Omer Simkha-cc-by, צילום: Omer Simkha-cc-by

בית המשפט המחוזי בחיפה דחה היום (ב') עתירה נגד הקמת שכונה דתית לאומית בעכו. העתירה הוגשה בטענה שהפרויקט יפלה לרעה מי שאינו דתי-לאומי, אך השופט רון שפירא קבע שלא נמצא כל בסיס עובדתי לטענה.

את העתירה נגד הפרויקט הגישה האגודה לזכויות האזרח נגד "העמותה לבניית שכונה דתית בעכו" ושל העמותה לפיתוח עכו ובנייניה, בטענה כי הן "מאפשרות רק לדתיים-לאומיים לרכוש דירות בפרויקט ולכן יש לבטל את זכייתן במכרז".

השופט שפירא דחה את העתירה בטענה כי העמותות היו היחידות שהתמודדו במכרז וזכו בו כדין ולכן אין מקום לבטל אותו. "לא הוכח שהעמותות מפלות לרעה אדם כלשהו", קבע השופט, שציין כי "העותרות לא צירפו אליהן מאן דהוא שנפגע מפעילות העמותות". כמו כן טען השופט כי מבחינה עקרונית הקמת פרויקט דיור לאוכלוסיה בעלת מאפיינים ייחודיים איננה בהכרח מהווה אפליה אסורה אלא "שאלה מורכבת, המחייבת איזון בין הזכות החוקתית לשוויון לבין זכויות אחרות כגון הזכות לחיים בקהילה תרבותית".

ישראל זעירא, מנכ"ל חברת "באמונה" המשמשת חברת הניהול של העמותה לפיתוח עכו ובניינה, הביע בשיחה עם כיפה שביעות רצון מהחלטת השופט. "אני שמח על החלטת השופט שקיבל את עמדתנו במלואה", אמר זעירא, שטען כי "כדי שהאגודה לזכויות האזרח תפסיק להטריד אותנו, דרושה חקיקה שתשים סוף לאי בהירות שמערבת בכל פרויקט את בג"ץ. בג"ץ שמקדם סיפוח ודוחה עמדות חדשות, היה ראוי שחקיקה תבהיר כי אפליה דתית איננה פסולה".

מבחינה עקרונית טוען זעירא כי "אם קבוצה דתית או חרדית מעוניינת להתאגד ולגור ביחד, זו איננה אפליה פסולה אשר המחוקק נגדה. זכות ההתאגדות, המהווה זכות בסיסית של האזרח כמו למשל בארה"ב, צריך לקבל הכרה גם בישראל. זה לגיטימי וכלל לא פסול לדעתי".

עוד טוען זעירא כי יש לאפשר לציבור הדתי, אשר לו מאפיינים תרבותי וחינוכיים משותפים, את הזכות הבסיסית להתגורר באופן קהילתי. "למרות שאישית אני חושב שצריך להתערבב באוכלוסיה הכללית באמצעות הגרעינים התורניים, הרי שיש לא מעט אנשים בציבור שמרגישים צורך אמיתי לגור ביחד. זו טובתם וממילא טובת המדינה. שכונות דתיות רק יחזקו את הזהות היהודית ואת השורשים של הישראליות, כך הציבור יכול להתאגד יחד ולהשפיע על הערים", הסביר זעירא.

לסיכום טען זעירא כי החלטת בית המשפט מהווה "בשורה טובה לכלל תושבי עכו, גם תושביה החילונים, שכן הקמתה של שכונה דתית בעיר רק תרומם את קרנה ותסייע לפיתוחה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן