מעקב 'כיפה': "לא ייתכן שהמנהל הקהילתי בגבעה הצרפתית יאמץ לעצמו סנקציות נגד קהילה"

במנהל הקהילתי הודיעו לקהילה הדתית בשכונה על הפסקת תקציבים בעקבות ראיון ל'כיפה'. בתגובה, מאיימים חברי מועצת העיר בייבוש מוחלט של המינהל הקהילתי בגבעה הצרפתית

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/06/16 16:50 ז בסיון התשעו

מעקב 'כיפה': "לא ייתכן שהמנהל הקהילתי בגבעה הצרפתית יאמץ לעצמו סנקציות נגד קהילה"
צילום מסך, צילום: צילום מסך

בחברה למתנ"סים מסרבים להתנער מההתנהגות הבריונית של המינהל הקהילתי בגבעה הצרפתית שהודיע כי הוא מסרב להעביר תקציבים עירוניים לידי הקהילה הדתית בשכונה. בהודעה המקורית נאמר לאנשי הגרעין הקהילתי 'נופת צופים' כי בשל העזתם לפנות ל'כיפה' כדי להלין על ביטול הופעתו של זמר דתי בשל דתיותו המינהל ימנע מהם תקציבים, אך היום נטען על ידי המינהל כי הטריגר לכך היה בכלל האשמה של אחד התושבים שהתראיין ל'כיפה' וטען כי אנו חיים ב-2016 ולא ב-1930 ולא ייתכן שדתיותו של הזמר תהיה עילה לביטול ההופעה.

נציגי הציבור הדתי לאומי בעיריית ירושלים מגיבים בחריפות על הודעת המינהל בגבעה הצרפתית. "ההחלטה לתמוך בפעילות הגרעין התורני בגבעה הצרפתית היא החלטה מקצועית עירונית שאושרה פה אחד בוועדה הפוליטית בעיריית ירושלים", אומר ל'כיפה' חבר מועצת עיריית ירושלים, אריה קינג.

"אם המנהל הקהילתי חושב שביכולתו למנוע זאת (משיקולים זרים), אפעל שכל ההעברה למנהל קהילתי ג. צרפתית תעוכב, גם אם יהיה מדובר בייבוש מוחלט של המנהל הקהילתי הזה. לא ייתכן שהמנהל יאמץ לעצמו 'סנקציות' כנגד קבוצה בעלת אינטרסים בשכונה, שפועלת למען חיי הקהילה בשכונה וממלאת חלל חברתי שקיים בשכונה", אומר קינג נחרצות.

גם דב קלמנוביץ המשנה לראש עירית ירושלים, הגיב בנוגע לניתוק תקציבי המינהל הקהילתי בגבעה הצרפתית לקהילה הדתית לאומית עקב ביקורת שהעבירה על התנהלות המינהל: "ראוי שהמינהל הקהילתי בגבעה הצרפתית יזכור שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית בה חופש הביטוי מהווה ערך יסוד", אומר קלמנוביץ' ל'כיפה' ומוסיף, "כדאי להזכיר למינהל שחלק גדול מתקציב המינהל מגיע מהעירייה ומגופי ממשלה שונים, המינהל אינו עובד בחלל ריק ולא מדובר בכיס פרטי של מישהו אלא בכספי ציבור. כנציג הציבור הדתי לאומי בעירייה, החרמת ציבור או קהילה על ידי המינהל הקהילתי לא מקובלת עלי וצעדי ענישה שאינני יודע איזה פורום החליט עליהם אינם חלק מהשיח הציבורי התקין".

"בימים הקרובים נדון כיצד להתמודד עם התנהלות המינהל ואלו שקיבלו בו החלטות תמוהות שכאלה. זה ברור כי ההחלטה התקבלה בשליפה מהמותן וללא כינוס הנהלה או דו שיח ציבורי", הבטיח קלמנוביץ'.

"ביקרתי כמה פעמים בשכונת הגבעה הצרפתית ומתפתחת בה קהילה דתית לאומית יפה עם פעילות מחבקת הכוללת קבלת שבת קהילתית ושבתות פתוחות ופעילות יהודית ברוכה. נראה שקיום קהילה פורחת ומשגשגת עם פעילות קהילתית ענפה, מציקה לאנשי המינהל, אך הנהלות תמוהה שכזו לא אאפשר", אומר קלמנוביץ'.

הוא משווה את התנהלות המנהל בגבעה הצרפתית לזו של קרית יובל, "במינהל הקהילתי בקרית יובל עצרו תקציבים בעקבות התנהלות לא תקינה, ואין ספק כי אנשי המינהל בגבעה הצרפתית מתחילים להתקרב לאותו מתווה שעבד עבור קרית יובל- ענישה וסנקציות. כפי שכבר ציינתי, הנושא הגיע אלי לעירייה וכנציג הציבור הדתי לאומי התנהלות המינהל גובלת באי תקינות ויהיו לכך השלכות".

חגית משה, סגנית ראש העיר ירושלים, אמרה בתגובה ל'כיפה' כי היא תדאג שהפעילות של הקהילה הדתית לא תפגע, "כמי שאמונה על תיק הכספים אני מתחייבת שהתקציב שהובטח לפעילות לא ייפגע ללא קשר להתנהלות המנהל הקהילתי בגבעה הצרפתית".

מהמינהל הקהילתי הגבעה הצרפתית והסביבה, מבית החברה למתנ"סים הארצית, נמסר ל'כיפה' בתגובה, ש"המינהל עומל רבות על מנת ליצור חיבורים ושיתופי פעולה בין הקהילות המרכיבות אותו כחלק עיקרי בתוכניות העבודה וניתן אף לראות זאת בפרסומיו. משום שמדובר בקהילה רבת גוונים, נעשות התאמות לחיים משותפים על ידי כל האוכלוסיות לטובת החוסן הקהילתי המשותף; בשל אותן התאמות אנו מתמודדים לא פעם עם טענות מאוכלוסייה זו ומאוכלוסייה אחרת הנפתרות בהידברות ובהכלה ויעידו על כך נציגי ההנהלה מקרב האוכלוסייה הדתית-לאומית, החרדית והחילונית. עם זאת, אין בכוונתנו להשלים עם אמירות המשוות בין התנהלות המינהל לשנות ה-30 בגרמניה מפי נציג אוכלוסייה כזה או אחר. בעקבות דברים אלו ביקש יו"ר המינהל להודיע על כוונתו להפסיק את שיתוף הפעולה הישיר עם נציגות אותה אוכלוסייה על ידי הפסקת קבלת כספים עבורה באופן נקודתי מעיריית ירושלים".

יצוין, כי כאמור ההערה שאזכרה את 1930 נאמרה על ידי אחד התושבים שאינו קשור כלל לייצוג קהילת נופת צופים שמייצגה תמיר דורטל שמר כל העת על כבודם של אנשי המינהל גם לאחר המכתב המבזה אותו קיבל כעשר דקות לאחר פרסום הכתבה ב'כיפה' וסירב לתקוף באופן ישיר את אנשי המינהל. דורטל אף מציין כי ההשוואה שנעשתה על ידי תושב דתי שאינו חבר הגרעין אינה מקובלת עליו ואינה מייצגת את עמדת קהילת 'נופת צופים'.

(צילום: )

בניגוד להודעה המקורית (המצורפת) שנשלחה על ידי נעמה כץ, מנהלת המינהל, בה נכתב כי הקשרים ינותקו מיידית דבר שאינו אפשרי גם מבחינה חוקית, נאמר בתגובתם היום כי לא מדובר בהחלטה סופית אלא בהחלטה שתתבצע בכפוף לאישור ההנהלה, "כמובן מדובר בהחלטה שתתבצע בכפוף לאישור ההנהלה ושיכולה נציגות אותה אוכלוסייה לבקש כספים אלו מהעירייה באופן ישיר. נדגיש שככל שהחלטה זו תעבור, אוכלוסיית נופת צופים תמשיך ליהנות מההיצע המשמעותי של פעילויות לכלל האוכלוסיות השייכות למגזר הדתי-לאומי גם ללא שיתוף פעולה ישיר עם נציגיה", נאמר בתגובת המינהל.

גם מהחברה למתנ"סים הארצית נמסר ל'כיפה' בתגובה, "החלטה מעין זו כפופה לאישור הנהלת המינהל המורכבת מנציגי כל האוכלוסיות והמגזרים בקהילה. תפקיד המינהל הקהילתי הוא לשרת את כל האוכלוסיות בקהילה ולהוות גשר ביניהן ואנו מקווים שתמצא הדרך לחזור מאמירות פוגעניות ומופרכות החורגות מביקורת לגיטימית מחד ומהחלטות אשר אינן תורמות לקירוב בין האוכלוסיות מאידך".