המנהל הקהילתי בגבעה הצרפתית ביטל את הופעת הזמר בשל היותו חובש כיפה

"הדרת דתיים" בגבעה הצרפתית, זמר דתי שהוזמן על ידי המנהל הקהילתי לפסטיבל שבועות בוטל יום לפני המופע בשל היותו חובש כיפה. התירוץ הרשמי: "יש יותר מידי גברים שמופיעים פה. התושבים דורשים נשים"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 09/06/16 12:10 ג בסיון התשעו

המנהל הקהילתי בגבעה הצרפתית ביטל את הופעת הזמר בשל היותו חובש כיפה
shutterstock, צילום: shutterstock

תושבי הגבעה הצרפתית הדתיים הופתעו לגלות כי הופעתו של הזמר שמעון גדליה שתוכננה להערב על ידי המנהל הקהילתי כחלק מאירועי פסטיבל שבועות, בוטלה במפתיע בתירוץ כי "הוא אינו מתאים לאירוע". בנוסף, נאמר לתושבים שיש יותר מידי גברים שמופיעים וצריך לפנות מקום גם לזמרות.

הביטול המפתיע יום לפני ההופעה נעשה לדעת התושבים בשל היותו של שמעון גדליה חובש כיפה. "באופן קבוע במנהל הקהילתי פועלים כנגד הדתיים בשכונה וגם הפעם זה מאותה הסיבה אומר ל'כיפה', תמיר דורטל, רכז הגרעין הקהילתי בגבעה הצרפתית.

"אנו לא מופתעים הייתה תקופה שהמנהל הקהילתי דאג למנוע כל אירוע בעל צביון דתי בגבעה הצרפתית, אך הפעם מדובר בשיא חדש שכן האמן כבר הוזמן וההופעה פורסמה כבר", אומר דורטל.

"זה כמה שנים שבהחלטה מוצהרת של המנהל שהוא גוף ציבורי שממומן על ידי העירייה אין תכנים בעל אופי דתי או שמועברים על ידי אנשים דתיים במרחב הציבורי בשכונה. אין תמיכה לוגיסטית. לאחרונה חל שינוי לטובה ולכן התעוררו קולות בשכונה "השכונה הופכת להיות דתית"', מספר דורטל.

לדבריו הוא וחבריו חשים ב"הדרת דתיים", "אומרים לנו שנוכל לעשות דברים לדתיים רק מעבר לכביש בשכונת רמת אשכול אך לא אצלנו שזו שכונה חילונית", מספר דורטל ואומר כי הקהילה הדתית לאומית בשכונה מונה כ-100 משפחות בנוסף לקהילה החרדית שמונה 200 משפחות. "צריך להדגיש שמדובר בחרדים שכולם עובדים, בעלי מקצועות חופשיים, שמעוניינים להתגורר דווקא בשכונה מעורבת מתוך רצון לכבד ולהשתלב במרחב הציבורי. רובנו משפחות צעירות עם ילדים שהפסטיבלים הם בדיוק בשבילנו, אך בכוונה מונעים ממנו להשתתף בהם על ידי תכניות שאינן מתאימות בעבורנו".

(צילום: יחצ)

התושבים הדתיים הביעו את פליאתם על התירוצים שהושמעו, "האם לא עשו מראש בדיקה כמה גברים ונשים מופיעים וגילו את זה יום לפני המופע?". תושב אחר עמו שוחחנו תמה, "האם גם אביתר בנאי אינו מתאים לאירוע בשל היותו חובש כיפה? אנחנו ב-2016 לא ב-1930 הדבר היחיד שצריך לבדוק זה האם מדובר במוזיקאי מקצועי ואיכותי, מעבר לזה אין שום משמעות לכיפה או לדתיות של האמן".

מהמינהל הקהילתי הגבעה הצרפתית והסביבה, מבית החברה למתנ"סים הארצית, נמסר ש"המינהל עומל רבות על מנת ליצור חיבורים ושיתופי פעולה בין הקהילות המרכיבות אותו כחלק עיקרי בתוכניות העבודה וניתן אף לראות זאת בפרסומיו. הטענה בדבר הדרת גברים או הדרת גברים דתיים אינה נכונה עובדתית ואם אכן נאמר לזמר שזו הסיבה מדובר בפרשנות שגויה שלא על דעתנו. הסיבה לביטול של ההופעה המדוברת היא אחת בלבד - העדר התאמה בין התוכן לבין האירוע וקהל היעד, כשהביקורת על העדר חשיבה מוקדמת היא נכונה והוסקו מסקנות, נלקחה האחריות וכן ניתן פיצוי לזמר. נדגיש שמדובר בהפנינג המיועד למשפחות עם ילדים בכל הגילאים, ולפיכך הוחלט להזמין סדנה שמפעילה את הילדים באופן אקטיבי ולמשך זמן רב יותר, במקום הופעה אשר מחייבת אותם להיות סטאטיים ולפיכך היו מאבדים עניין במהירות. אנו מאחלים חג שבועות שמח ומזמינים את כולם להשתתף בפעילויות הרבות המתאימות לכל הקהילות שהמינהל מספק".