מעסיקים מנקה שיעזור לכם בנקיונות? גם ליום אחד צריך ביטוח

עורך הדין בן ציון אדורם, מסביר ל'כיפה' מה חשוב להסביר לבעלי הבית שמעסיקים מנקים חיצוניים לקראת חג הפסח ומבהיר:" על בעל הבית יש חובה להדריך את העובד שלו כראוי בשביל שלא יגרום לו נזק"

חדשות כיפה אפרת קרסנר, כיפה 17/04/16 11:12 ט בניסן התשעו

מעסיקים מנקה שיעזור לכם בנקיונות? גם ליום אחד צריך ביטוח
shutterstock, צילום: shutterstock

לקראת חג הפסח, שיחול בסוף השבוע הקרוב, ישנם כאלה שמעסיקים בביתם עובדי ניקיון חיצוניים בשל העבודה הרבה. עורך הדין בן ציון אדורם, מומחה למשפט אזרחי מסחרי מספר ל'כיפה' כי מדובר בתעשייה שלמה, שבה בחורי ישיבה מגיעים לנקות אצל משפחות.

מכיוון ולא מעט בחורים עובדים בנקיונות, אפשר לומר שזוהי עבודה רגילה שבמסגרתה יש צורך לבטח את המועסקים. עו"ד אדורם אומר כי ישנם מספר דרכים לדאוג לכך, שאם עובד יפגע, הוא לא יתבע את בעל הבית: "יכול להיות שפוליסת הביטוח של הבית כבר כוללת את הביטוח של המנקה, זה קורה בבתים מבוססים, ששם הפוליסה תכלול גם עובדים שמגיעים לעבוד בבית. אך במידה ולא אז צריך לשלם ביטוח לאומי".

אדורם מציין כי אי אפשר לבטח עובד על יום אחד בלבד ולכן אם קורה משהו לעובד ולא מסדרים לו ביטוח, הוא עלול לתבוע את המעסיק. אדורם מציע פיתרון: "הדבר הכי חכם לעשות -להרים טלפון לחברת הביטוח שלי, לומר להם שאני רוצה להביא עובד ליום אחד, לכסות אותו ואז לסדר את הכל. זה יעלה בערך 70 שקלים לבטח עובד ליום. זו הדרך הכי טובה ובטוחה".

אדורם מבהיר כי ביטוח חל גם על פגיעה ושבירה של חפצים בבית הלקוח. למרות שרוב העבודה מוטלת על המנקים, בעלי הבית חייבים לתת הוראות ניקיון מדוייקות על מנת למנוע נזקים שעלולים לקרות: "לדוגמא, אם בחור כזה מנקה אצלי בבית והוא מטפטף מים לתוך הכיריים ואנחנו לא יודעים מזה, ובעיקרון מגיע מישהו, מדליק את הכיריים אז פתאום יכול להיות קצר בכל הבית. מדובר בנזק שחורג מגבולות המותר".

השאלה המרכזית היא, מי אשם במצב בו נגרם הנזק? במקרה הכיריים, מציין עו"ד אדורם , בעל הבית נושא באחריות: "קרוב לוודאי אנחנו מדברים על מצב שאתה בעל הבית, לא הדרכת אותו כראוי. אתה צריך להדריך אותו ולהסביר לו שמדובר בכיריים חשמליים. אם לא הסברת לו, הוא לא ידע שרטיבות עלולה לגרום נזק למכשיר או לציוד".

דוגמא נוספת אותה נותן עו"ד אדורם, מקרה בו המנקה לא נזהר ושובר מגירה במקרר: "אני מניח שהוצאה של מגירה במקרר, זה דבר פשוט יחסית. במקרה הזה ניתן לקבוע כי המנקה לא היה זהיר בעבודתו ולכן מותר לי לנכות ממנו, מהשכר שמגיע לו את המחיר של המגירה, כי הוא כמו עובד קבלן".

יהוידע יואלי, לומד בישיבת ההסדר באריאל, סיפר ל'כיפה' כי זוהי כבר השנה השנייה שהוא עובד בנקיונות לפסח ועד כה, לא נתקל בתקלות במהלך עבודתו: " זה כסף טוב והכנסה נוחה כשאתה בישיבה, אתה מרוכז ועובד בכמה ימים מקבל 50 שקל לשעה והעבודה לא כזאת קשה. יש לי עוד 4 חברים שעובדים בעיר, אני לא עובד עצמאי, יש מישהו בישיבה שמסדר לנו משמרות וזה די מסודר. יש פעמים שאנשים בוחרים לעבוד בזוגות".

יואלי אומר שהוא אינו דואג במקרה של פגיעה במהלך העבודה: "אני חושב שזה תלוי באנשים, רוב הבעלים יוותרו לך כי יש אנשים נחמדים, מי שיתעצבן אולי יוריד במשכורת אבל לרוב זה לא קורה,בכל מקרה אתה צריך לפתוח עיניים. זה כמו שתיכנס לחנות כלים ויבקשו שלא תשבור, אתה חייב להסתכל ולהזהר. כי אתה אדם בוגר".

יואלי סיפר כי במהלך השבוע הקרוב הוא צפוי לעבוד ב5 בתים: " יום אחד הוא בערך עשר שעות. יש מישהי שאני עובדת אצלה כבר עשר שעות. העבודה כוללת שולחנות, כיסאות, ארונות, מטבח - אני לא מכשיר דברים אבל אני מנקה הכל. עבודה לא מסובכת".

עורך הדין אדורם מדגיש כי פוליסת הביטוח אינה רלוונטית באף אחד מהמקרים הללו, כי רוב הנזקים הביתיים גבוהים יותר בהוצאה של פוליסת הביטוח: "כשאתה מפעיל את הפוליסה אתה צריך לתת השתתפות עצמית יותר גבוהה. גם אם הנזק הוא 800, אז אתה צריך לשלם 1,000 שקל ולכן במקרה ונזקים מהסוג הזה, לא שווה להפעיל את פוליסת הביטוח. אפילו אם נגרם נזק למקרר זה עדיין נזק שעדיף שטכנאי יתקן אותו בפחות משווי ההשתפות העצמית".

בסופו של דבר אומר עורך אדורם כי בכל מקרה חלה חובה להדריך את העובדים " בעל הבית חייב מראש לעשות כל דבר שהוא יכול כדי למנוע את הנזקים. אם הוא לא הדריך אז האחריות היא עליו. אם הוא עשה כל מה שהיה יכול לעשות והבחור לא נזהר אז הבחור אחראי".