מורחים את הזמן: בוטלה ישיבת הוועדה למינוי דיינים

פרסום ראשון: הוועדה הייתה אמורה להתכנס ביום רביעי הקרוב אך הישיבה בוטלה. המשמעות: הזמן עד לביטול המינויים הזמניים מתקצר ואיתו הסיכוי למינוי דיינים מהציונות הדתית. חברת הוועדה עו"ד רוזנבלט: הצורך בהול. הבאים לבית הדין במצוקה אמיתית"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 19/06/16 13:39 יג בסיון התשעו

בוטלה ישיבת הוועדה לבחירת דיינים שנקבעה ליום רביעי הקרוב. מדובר בישיבה אחת מתוך שלוש שנקבעו בחודש הקרוב כדי לנסות להגיע לפשרות ולמינוי הדיינים לבית הדין הגדול לפני שיבוטלו כל המינויים הזמניים על פי החלטת בג"צ. ל'כיפה' נודע על פי דיווחים מאחורי הקלעים של הוועדה, שהסיבה לביטול הישיבה הקרובה היא נסיעתו של הרב יצחק יוסף לחו"ל.

כזכור, הורה בית המשפט העליון שכל המינויים הזמניים של הדיינים בבית הדין הגדול יבוטלו. שלושת השופטים אליקים רובינשטיין, אורי שוהם ומני מזוז החליטו פה אחד כי המינויים יבוטלו בתאריך ט' בתמוז. ולמעשה עד אז יצטרכו חברי הוועדה להגיע להסכמות לבחור שישה דיינים חדשים לבית הדין הגדול ולא יוותר בית הדין הגדול בהרכב פעיל אחד בלבד (שני הרבנים הראשיים יחד עם הרב איגרא).

את העתירה בנושא הגישה התנועה למדינה יהודית באמצעותו של עו"ד אורי ישראל פז, שעתרה בחודשים האחרונים לבית המשפט העליון בדרישה לחייב את הועדה לבחור דיינים קבועים ואילו בבג"צ החליטו להורות לאחר שתי ארכות על ביטול המינויים הזמניים מה שאמור לחייב את הוועדה למינוי דיינים לפעול במהירות לפתרון המשבר.

גורמים בוועדה אמרו ל'כיפה' כבר עם קביעת שלושת ימי רביעי הקרובים כימי כינוס הוועדה כי התחושה היא שבצד החרדי יעשו הכל כדי שלא לכנס את הוועדה וזאת כדי להרוויח את הזמן עד לסיום כהונתה של הטוענת הרבנית, ד"ר רחל לבמור, ששלוש השנים שלה בוועדה מסתיימים ביולי הקרוב. על פי ההערכות שר הדתות מטעם ש"ס, יצחק ועקנין, יפעל למינויה של טוענת רבנית הקרובה בדעותיה לגוש החרדי בוועדה מה שיוריד באופן משמעותי את סיכוייהם של דיינים מהציונות הדתית.

חברת הוועדה עו"ד אפרת רוזנבלט מסרה בתגובה ל'כיפה': "התאכזבתי לשמוע שישיבת הוועדה בוטלה, במיוחד לאחר שרק בשבוע שעבר נציג הוועדה הודיע לבג"ץ כי הישיבה תתקיים. הצורך בבחירת דיינים הוא בהול. תיפקוד בתי הדין נפגע כתוצאה מהמחסור בדיינים. הבאים בשערי בתי הדין נמצאים במצוקה אמיתית, ואנו חייבים לעשות כל מאמץ כדי לעזור להם".

ביום חמישי האחרון בראיון ל'כיפה' אמרה שרת המשפטים וחברת הוועדה, איילת שקד: "צריך להבין שבית הדין הגדול דחוף יותר כי אם עד אמצע יולי לא יבחרו דיינים בית הדין יושבת בהוראת בג"צ, הדיינים לא יוכלו לעבוד יותר ויישאר הרכב אחד של הרב איגרא ושני הרבנים הראשיים".

יצויין, כי ימי רביעי באופן טבעי בעייתיים יותר עבור חברי הכנסת והשרים שחברים בוועדה, אך צריכים להיות גם בהצבעות הכנסת השונות, מה שיכול להביא גם בסופו של דבר לביטולם של ההתכנסויות הנוספות של הוועדה.