שרת המשפטים בראיון לכיפה: "לא מוכנים לקבל פסילה של שום דיין"

השרה איילת שקד מתייחסת למצב הבעייתי בוועדה למינוי דיינים וטוענת כי כרגע אין עדיין הסכמות על כלום. היא מתייחסת לפסילת הדיינים הציוניים על ידי החרדים ולחוק הטרור החדש שמשרד המשפטים מוביל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 16/06/16 20:13 י בסיון התשעו

שרת המשפטים בראיון לכיפה: "לא מוכנים לקבל פסילה של שום דיין"
Yonatan Sindel/Flash90, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

"המטרה היא לנסות להגיע להסכמות ולבחור עוד 6 דיינים לבית הדין הגדול, בנוסף לרב איגרא שכבר נבחר והושבע, ובנוסף למנות 4 דיינים נוספים לבית הדין האזורי, אך צריך להבין שבית הדין הגדול דחוף יותר כי אם עד אמצע יולי לא יבחרו דיינים בית הדין יושבת בהוראת בג"צ, הדיינים לא יוכלו לעבוד יותר ויישאר הרכב אחד של הרב איגרא ושני הרבנים הראשיים", אומרת 'לכיפה' שרת המשפטים איילת שקד החברה בוועדה למינוי דיינים.

בניגוד לשמועות על הסכמות בין הצד החרדי לצד הדתי לאומי בוועדה עליהן דיברה הבוקר ח"כ רוויטל סוויד, השרה שקד מצהירה כי הדברים רחוקים מלהיות סגורים, "אנחנו עוד לא יודעים מה נעשה ומה יהיה. אנחנו נמצאים כרגע בדיאלוג. יש אחריות על הכתפיים של כולם שבתי הדין ימשיכו לעבוד ולא יושבתו, יחד עם זאת, אנחנו רוצים שייבחרו הדיינים הטובים ביותר ואנחנו נמצאים כרגע במגעים עם כל הקבוצות וכל חברי הוועדה".

בנוגע להחלטה האם לוותר לחרדים ולבחור רק מועמדים שמוסכמים גם עליהם משיבה שקד נחרצות "אנחנו לא מוכנים לקבל שום פסילה של שום דיין כל עוד הוא כמובן מקצועי וראוי. אנחנו לא פוסלים תלמידי חכמים ולא מוכנים לקבל שום פסילה של תלמידי חכמים, אך בכל זאת אנו מנסים להגיע למתווה מוסכם".

השרה שקד מדגישה כי למרות מעמדה כשרה בכירה התנהלותה בוועדה למינוי דיינים מוגבלת, "כידוע, על פי ההסכם הקואליציוני, למרות שבעבר שר המשפטים היה בראש הוועדה, התפקיד הועבר לידי הליכוד ובראש הוועדה עומד השר יובל שטייניץ והוא זה שמחליט מתי יהיו ההצבעות".

כזכור, נמנע השר שטייניץ להעלות לדיון בכינוס הוועדה האחרון את נושא הדיינים לבית הדין האזורי בשל הלחץ החרדי. כרגע לגוש הדתי לאומי בוועדה יש רוב בשל פרישת שני דייני בית הדין הגדול לגמלאות ולו הדיינים היו מועמדים לבחירה היו יכולים חברי הוועדה להביא למינויים של ארבעה דיינים מהציונות הדתית אך האיום החרדי במשבר קואליציוני הביא את השר שטייניץ להימנע ולא להעלות את בחירת הדיינים האזוריים להצבעה.

לשאלה האם בבית היהודי מרוצים מהתנהלותו של שטייניץ שעד עתה שיתף פעולה כאמור, עם הלחץ החרדי, משיבה שקד כי למרות שצר לה ששטייניץ נמנע מלהצביע בישיבה האחרונה בעדו של הרב דוד בס לבית הדין האזורי דבר שהיה יכול להביא למינויו של הרב בס, באופן כללי היא מרוצה מהתנהלותו של שטייניץ. "צריך לזכור ששנים רבות לא מונה אפילו דיין אחד, בכל תקופתה של השרה לבני לא נבחרו דיינים ואילו בתקופתו של שטייניץ מינינו לפני כחצי שנה 22 דיינים לבית הדין האזורי ואת הרב איגרא לבית הדין הגדול, זה הישג יפה וסך הכל הוא מנווט בתבונה את הוועדה", משבחת שקד.

שרת המשפטים, מתייחסת גם לנושא נוסף שמעסיק רבות את משרד המשפטים לאחרונה - 'חוק הטרור'. "עובדים על החוק הזה בכנסת כבר חמש שנים. זהו חוק שנדחף על ידי משרד המשפטים והשב"כ בעיקר", מסבירה שקד.

לדבריה, החוק החדש מבטל 60 תקנות, מהתקנות להגנה לשעת חירום והופך אותם לחקיקה ונותן סמכויות לרשויות החוק והאכיפה לטיפול בטרור. "בחוק החדש מוגדרת ענישה לא רק לטרוריסטים עצמם כי אם גם לכל המעטפת והמנהלה. הוא כולל מאסר על הזדהות עם ארגון טרור כגון הנפת דגל ושירת המנון, מניעת מפגש עם עו"ד לחשודים בטרור ועוד דברים כאלה ואחרים".

לדבריה של שרת המשפטים מדובר בחוק חשוב ותקדימי בעל משמעות רבה לא רק עבור ישראל, "באים מכל העולם ללמוד איך ישראל כמדינה דמוקרטית, עם ערכים דמוקרטיים וכלים דמוקרטיים נלחמת בטרור רצחני. רק לפני שבועיים הייתה אצלנו משלחת מצרפת שישבה ללמוד את החוק הזה כדי להתמודד עם הטרור".

לסיום, שקד מחמיאה בחום לחברה לסיעה ח"כ ניסן סלומינסקי שמכהן כיו"ר וועדת חוקה, "החוק עבר בזכות שיתוף הפעולה עם ראש ועדת חוקה. תמיד איך שהוא נתקע החוק בוועדת חוקה. ניסן עשה עבודה סופר מקצועית ורצינית ומגיע לו כל הכבוד".