מדריך צפייה: מה כדאי לראות ביום השואה?

מהסרטים ההוליוודים ועד למסמכים הדוקומנטריים. במה כדאי לצפות ביום השואה הקרוב ומה אסור לפספס? המדריך המלא

חדשות כיפה עדי שרצר 01/05/11 00:00 כז בניסן התשעא

מדריך צפייה: מה כדאי לראות ביום השואה?
יח"צ, צילום: יח"צ

לצד העצרות, הטקסים וימי העיון, ניכר יום השואה גם בלוח השידורים הייחודי שמלווה אותו. השנה יעסקו רוב הערוצים בתפר שבין אז והיום ובהשפעה של האירועים ההולכים ומתרחקים על מדינת ישראל.

בערב יום השואה ישדר ערוץ 2 את הסרט ילדי היטלר (א', 21:15; ש.ח: ב' 12:00), העוסק בצאצאיהם של הפושעים הנאצים ובדרך בה הם מתמודדים עם ההיסטוריה המשפחתית שמלווה אותם. סרט זה, פרי עבודתו המאומצת של הבמאי הציוני-דתי חנוך זאבי, הוא חלק מן העיסוק ההולך ומתרחב בשואה מן הצד הגרמני ובהשפעותיה של השואה על גרמניה המודרנית.

מאוחר יותר ישודר סרטם של אורלי וילנאי-פדרבוש וגיא מרוז, מוסר השילומים - סוף המסע (א', 22:15; ש.ח: ב', 15:00). הסרט, שהופק במקור עבור ערוץ yes דוקו, מסכם את סרטיהם הקודמים של השניים ומתעד את המאבק בו לקחו חלק למען שינוי הנהלים בנושא. בהמשך הלילה ישודר בשידור חוזר הסרט מי האיש שבתמונה (א', 23:00; ש.ח: 16:00), העוסק בסוגיית הדור השני דרך מפגש ושיחה בין שתיים מהדמויות הבולטות בחברה הישראלים: שלמה ארצי ויאיר לפיד.

מתרגם את ההיסטוריה למסמך טלוויזיוני
מאוחר יותר ובשידור חוזר למחרת (ב', 00:05, 13:00) ישודר גם סרטו המרגש של צביקה נבו מאין יבוא עזרי, שהופק במקור עבור "יד ושם" ועוסק בסיפורן האישי של האחיות פאני רוזלאר ובטי מאיר, סבתו של אהרון רזאל ואחותה. בפרויקט תיעוד ייחודי מצלם נבו את האחיות על אדמת פולין כשהן משחזרות את האירועים על רקע הנופים והאתרים בהם התרחשו (עוד על הסרט).

עוד במהלך היום ישודר בשידור חוזר פרק מתוך הסדרה ואקום של גל גבאי (ב', 17:30) העוסק בדרך בה התמודדה מדינת ישראל הצעירה עם ניצולי השואה בשנותיה הראשונות. יחודו של הפרק בכך שהוא מבקש לתרגם את אחד הנושאים הסוערים בחקר ההיסטוריה והסוציולוגיה של ישראל לכדי מסמך טלוויזיוני שווה לכל נפש.

ערוץ 10 ישדר בערב יום השואה את הסרט האחים מטרבלינקה (א', 21:25) העוסק במסעם של שני הניצולים האחרונים ממחנה ההשמדה בחזרה אל פולין ועוקב אחר סיפורם. בהמשך הערב ישודר סרט הקולנוע אביב 41 (א', 22:05), קו-פרודוקציה ישראלית פולנית העוסקת דרך משולש אהבה סבוך ביחסי יהודים-פולנים, אישית פחות אהבתי את הסרט שמציג סיפור לא לגמרי אמין.

הרבי והקצין הנאצי - סיפור הצלתו של הרבי מליובוויטש
למחרת ישודר הסרט חיבוק מאוחר (ב', 11:00) העוסק במסעה של ניצולת השואה אסתר רוטר בחיפוש אחר מי שהצילו אותה בעת המלחמה. במוצאי יום השואה ישודר במסגרת "רצועה מהחיים" הסרט לתת (ב', 19:00) המביא את סיפור חייו הייחודי של שמחה הולצברג, מי שכונה "אבי הפצועים" והקדיש את חייו לטיפול בנכי ופצועי צה"ל. הסרט עוקב אחר הולצברג, החל מילדותו כבן למשפחה חסידית בורשה, עבור דרך קורותיו במהלך השואה ועד לפועלו במדינת ישראל.

הערוץ הראשון יפתח את שידורי יום השואה בסרט הרבי והקצין הנאצי (א', 21:45), העוסק בסיפור הצלתו הסבוך של הרבי מליובוויטש מתוך רחובות ורשה אל ארצות הברית. מאוחר יותר ישודר החלק הראשון בסרטו של הבמאי הצרפתי-יהודי מיכאל פרוזן אייזנצגרופן (א', 22:45), סרט שהוא בהחלט לא קל לצפייה ומבקש להביא אל המסך הקטן עדויות וקטעי ארכיון המתארים את זוועות השואה, חלקו השני של הסרט ישודר למחרת (ב', 22:00).

למחרת היום ישודר פרק מיוחד ומרתק בסדרה אינטרמצו עם אריק (ב', 9:25) המבקש לסקור יצירות מוזיקליות שנכתבו על רקע השואה ולדון בהם. גם אבירמה גולן תקדיש ארבע פרקים בתכניתה בקריאה ראשונה (ב', לאורך שעות הבוקר והצהרים) לנושאי היום ותדון בין השאר בספרות שואה הנכתבת על-ידי לא יהודים באירופה של ימינו (10:02), בספרות הדור השני לשואה במדינת ישראל (11:40) ובספרות ילדים העוסקת בשואה (13:55).

משפט קסטנר על המסך הקטן
עוד במהלך היום ישודר הסרט אמת מארץ תצמח (ב', 13:15) המתעד את מסעה של הסופרת נאווה סמל אל אזור טרנסניסטריה בו נכלאו ושועבדו יהודי רומניה. מאוחר יותר ישודר פרק מיוחד ליום השואה במהדורה (ב', 16:09), מהדורת החדשות של הערוץ הראשון המיועדת לילדים.

ערוץ 8 של HOT ישלב את שידוריו עם ערוץ 3, ויציע גם הוא כהרגלו שפע של תוכניות תעודה מן השורה הראשונה. השידורים יחלו עם הסרט התיעודי המרתק המלך הנאצי של בריטניה (א', 16:15) העוסק באדוארד השמיני ובברית שכרת עם היטלר כנגד עמו וארצו. מאוחר יותר ישודר בשידור חוזר הסרט להרוג את קסטנר (א', 17:00; ב', 9:50) העוסק בסיפור משפט קסטנר שהסעיר את מדינת ישראל הצעירה בראשית שנות החמישים ובסיפורה של משפחתו. בהמשך הערב ישודר הסרט נגד הזרם (א', 21:05) העוסק בדמותו ההיסטורית של פיטר ברגסון (הלל קוק), יהודי-אמריקאי שפעל בארצות הברית בתקופת השואה כנגד הנהלת הקהילה היהודית במטרה למשוך תשומת לב אל האירועים באירופה. לאחר מכן ישודר בשידור חוזר גם הסרט המצוין פיצה באושוויץ (א', 22:45; ב' 20:05), העוסק ביחסי הדור השני אל השואה ובסוגיית הזיכרון באופן מרתק ובלתי קונבנציונלי.

במוצאי יום השואה ישודר הסרט אוויאן 1938: ועידת הפחד (ב', 19:05), סרט תיעודי חדש המבקש לעסוק בועידת אוויאן שנערכה מעט קודם לפרוץ מלחמת העולם השנייה ונועדה לדון במצבם של הפליטים היהודים בגרמניה הנאצית. במהלך הועידה סירבו רובן המכריע של מדינות העולם לקלוט לתחומן את היהודים הנרדפים, מה שגזר עבורם את הדין למוות.

שואה לילדים: מאנה פרנק לאורי אורלב
ערוץ הילדים, כדרכו בשנים שעברו, מתמודד גם הוא עם יום השואה בדרך מיוחדת באמצעות כמה הפקות מקור המיועדות לילדים. בין השאר ניתן לציין את הסרט רוץ ילד רוץ (א', 18:30; ב' 14:25) על-פי סיפורו של אורי אורלב, את סרט התעודה בדרכה של אנה פרנק (א', 18:05; ב', 13:15) ואת הדרמות בית משותף (א', 16:00, 19:35) ו-שלכם, איוון (א', 20:30)

בערוצי הסרטים השונים אין יותר מדי מציאות. ערוץ HOT סרטים יחל את שידוריו בסרט התיעודי זוכה האוסקר בזרועות זרים: ילדי הקינדרטרנספורט (א', 18:20), העוסק במשלוחי הילדים מגרמניה לאנגליה בראשית המלחמה. מאוחר יותר ישודר הסרט האי ברחוב הציפורים (א', 20:13; ב' 10:40) המהווה עיבוד לספרו של אורי אורלב.

הקרנה טלוויזיונית ראשונה ל"נקודת איסוף"
ב-HOT דרמה יחלו את שידורי יום השואה בסרט האיטלקי השנוי במחלוקת החיים יפים (א', 18:59; ב', 12:15). לאחר מכן ישודר הסרט הנער בפיג'מת הפסים (א', 20:51) עיבוד לספרו של ג'ון בויין העוסק בידידות שנרקמת בין נער גרמני, בנו של קצין נאצי לנער יהודי החי במחנה. בהמשך ישודר גם סרטו המרתק של לייב שרייבר הכל מואר (א', 22:21; ב', 17:00), הסרט המרתק והמומלץ עוקב אחרי צעיר יהודי-אמריקאי היוצא לכפר אוקראיני בעקבות משפחת סבתו שנספתה בשואה. בסוף הערב ישודר בשידור חוזר גם סרטו המצוין של רומן פולנסקי הפסנתרן (ב', 00:02).

בערוץ YES 3 ישודר הסרט זוכה האוסקר הזייפנים (א', 22:30) העוסק במפעל זיוף שהקימו הנאצים במחנה ריכוז. ערוץ YES 4 ישדר בפעם הראשונה את הסרט הצרפתי המצוין נקודת איסוף (א', 22:00) העוסק בגירושם של יהודי פריז אל מחנות ההשמדה במזרח וזכה בפרסים רבים. בהמשך הלילה ישודר בערוץ סרטו של דניאל קרייג התנגדות (ב', 00:06) העוסק בסיפורם של האחים לבית ביילסקי שהצילו במחנה פרטיזנים שהקימו ביערות ביילרוס יהודים רבים.