"יש לכם שבועיים להתחתן"

אמרה פקידה לגיא וטליה ותוך שבועיים הם היו נשואים כדת משה וישראל, זאת למרות שבפועל הם נשואים כבר כמעט ארבע שנים. סיפורם של זוג גיורים לא קונבנציונליים

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 03/06/14 16:03 ה בסיון התשעד

"יש לכם שבועיים להתחתן", אמרה הפקידה לגיא וטליה ושבועיים לאחר מכן הם היו נשואים כדת משה וישראל, חותמת שסגרה להם ברגע אחד את התהליך הארוך שעברו, החל מהילדות וכלה בחתונה בצהרי היום בישיבת ההסדר אורות אשקלון.

סיפורם של בני הזוג, אשר התחתנו לפני שבועיים, מתחיל בשתי משפחות שעלו מקזחסטן, ברית המועצות. משפחות מסורתיות, שחלק מבני ביתם שמרו על חלק מהמצוות. הייתה רק בעיה אחת, בהתחלה לפחות המשפחות לא היו יהודיות. "אני בא ממשפחה מסורתית ועברתי גיור בגיל צעיר. תמיד שמרתי שבת וכשסבא שלי נפטר לקחתי את מקומו בראש השולחן", מספר גיא (33), אזרח עובד צה"ל מאשקלון. "הייתי נשוי בעבר והתגרשתי. כשהכרתי את טליה גיליתי שיש לנו עבר משותף בלי שידענו. שנינו הגענו מאותה מדינה בברית המועצות ושירתנו באותו בסיס. עברנו אחד ליד השני ואף פעם לא נפגשנו".

לפני ארבע שנים הכירו בין גיא לטליה והקליק היה מידי. בשל חוסר יהדותה החליטו בני הזוג להתחתן בחתונה אזרחית ובמהלך שלוש וחצי השנים שחלפו אף נולד להם ילד, נתי, בן שלוש וקצת היום. לפני כשנה החליטה טליה שהגיע הזמן להתגייר.

גיא: "החלטתנו להפסיק לחיות בצל ולחיות באור. לקיים את מה שקיימנו גם ככה. זה תמיד היה לנו אבל לא באופן רשמי. זה לא הפריע לנו לשמור מצוות אבל אמרנו למה לא".

"תמיד הדלקתי נרות שבת אבל אף פעם לא חשבתי על גיור", מספרת טליה (29), פקידת ייצור במפעל באשקלון. "אחותי התגיירה לפני 13 שנים לאחר שהלכה לפנימייה דתית והיא תמיד טענה שגם אני אתגייר. כנראה שהיא צדקה בסופו של דבר".

השניים עברו את תהליך הגיור כשטליה עושה אותו בפעם הראשונה. הקורס עבר להפתעתה ללא קשיים משמעותיים, לפחות לא כאלו שהיא ציפתה להם. "התהליך לא היה קל אבל הקושי הגיע דווקא לאחר סיום הקורס, בבית הדין. עברתי בפעם השלישית והיה הרבה פחד. האמת היא שלקראת הסיום התחלתי להתייאש. עשינו הכל - הלכנו למשפחות והקפדנו לעשות כל דבר. בסופו של דבר עברתי".

באמצע ספירת העומר התקשרה האחראית על נושא הגיור. "היא אמרה שיש לנו שבוע לעשות חופה או שכל הגיור מתבטל", מספר גיא. "פספסנו את העובדה שלמבחן יש פג תוקף". השניים פנו לרב אופיר כהן, רב גרעין תורני באשקלון והזוג מיהר לארגן חופה בישיבת אורות אשקלון בהמלצת חברים מקורס הגיור. "הרב כהן הרגיע אותנו ואמר שהוא ידאג להכל", מספר גיא וטליה מוסיפה: "בישיבה ארגנו הכל. עשינו חופה בצהריים ואכלנו עם התלמידים ארוחת צהריים חגיגית. הם ארגנו צלם ולא היינו צריכים לשלם כלום. בכל זאת תרמנו לישיבה".


כשאני שואל אותם על תהליך הגיור והאם יש באמת מקום להקל את התהליך אותו עוברים הגרים בדרך ליהדות הם ממהרים להסביר כי לא מדובר בתהליך קשה אלא ככזה שיצא לו שם של תהליך קשה. "כשאחותי עברה את הגיור ב-2001 זה היה הרבה יותר קשה וארך שנים. היום זה הרבה יותר קל", אומרת טליה. "אנשים לא פתוחים לזה. צריך לעבור שינויים. יש פחד אצל אנשים שחושבים שזה קשה. צריכה להיות יותר הסברה לנושא. זה לא קשה כמו שמספרים לכם".

"הייתי בעברי תלמיד ישיבה כך שהשינוי מבחינתי לא היה כזה דרסטי. כשעשיתי גיור בגיל 10 היינו צריכים לנסוע לבני ברק ואז למודיעין. היום עולם הגיור השתנה לטובה. זה לא קשה כמו שמציגים את זה בתקשורת".

"אי אפשר לעשות באמת כוכבית גיור", הוא מוסיף. "השאלות במבחן עצמו הם שאלות שכל יהודי ידע לענות עליהם. הם לא מנסים להפיל. אם היו רוצים להפיל הם היו עושים זאת. כל יהודי צריך לדעת כמה פעמים בשבוע מוציאים ספר תורה וזו רמת השאלות".

עוד הוא מוסיף כי "זה יותר נגיש ממה שחושבים. הם מובילים אותך לאורך כל הדרך, לוקחים אותך לטקסים ומצרפים לך משפחה אומנת. מי שרוצה עובר את התהליך בלי קשיים משמעותיים".