חנה קהת: הרבנות הראשית רומסת את זכויות הנשים

זאת בהתייחסה להחלטת הרב לאו לאשר לגבר לשאת אישה שניה. מנכ"לית קולך רותי פויכטונגר: "חוסר הסימטריה, המותיר נשים במצבים כאלה כבולות בעוד שלגבר קיים פתרון, הוא חילול ה' של ממש"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 21/06/15 17:45 ד בתמוז התשעה

חנה קהת: הרבנות הראשית רומסת את זכויות הנשים
Shutterstock, צילום: Shutterstock

יו"ר קולך לשעבר, חנה קהת, ומנכ"לית קולך בהווה רותי פויכטונגר מגיבות להחלטתו של הרב דוד לאו שקבע בהרכב בבית הדין הגדול כי גבר יוכל לשאת אישה שניה אם אישתו תסרב לקבל את הגט. כזכור, הבוקר (א') פורסם ב'כיפה' כי בית הדין הגדול לערעורים הפך את החלטת בית הדין המחוזי, וקבע כי אם בתוך 30 יום אישה לא תקבל גט שבעלה נתן לה, הוא יתיר לבעל לשאת אישה שניה.

לדברי קהת מדובר בתופעה רחבה של הרבנות הראשית ולא בסיפור ספציפי, והוסיפה כי מדובר בהנצחת מצב אי השוויון בין גברים לנשים, ובחזרה של עשרות שנים אחורה מבחינת זכויות הנשים בקלות ראש. "יש להם מדיניות של יד קלה על ההדק", היא אומרת בראיון ל'כיפה'. “הם מפירים את האיזון של רבנו גרשום והחרם בפועל לא קיים היום. מאז שיש את האימייל המחשב ניצח את החרם. נורא קל להשיג היום אישור של מאה רבנים להשיא גבר לאישה שניה ולכן הם עושים את זה בקלות ראש".

קהת מסבירה כי לא מדובר במקרה יחיד כלל, וכי הרבנות בפועל ביטלה את חוק דרבנו גרשום, תוך כדי דריסה של זכויות הנשים בדרך. “הם לוקחים אחורה את האישה ומחזירים את מצב האיזונים לאחור, את מצב האי שוויון בין גברים לנשים. זה מקומם".

"הרבנות הפכה את הסרת החרם לעניין זול. ברגע שאישה מסרבת לקבל גט הם מאשרים נישואין לאישה שניה. כבר אין שום איום על הגבר", אומרת קהת. “זה עניין שצריך לעשות רעש ציבורי. ביגמיה בהיתר הרבנות. הם מפירים את החוק האזרחי ומוטים לחלוטין לכיוון הגבר. רבנו גרשום רצה ליצור מאזן אימה והיום הורסים את השוויון הזה, נשים מאבדות את החירות שלהן בלחיצת כפתור של מאה רבנים".

מנכ"לית קולך, רותי פויכטונגר, הגיבה על הדברים, ואמרה כי בעוד היא לא מעוניינת להגיב על הסיפור הספציפי, התופעה הינה בעינה חמורה ביותר. “הסיפור מעורר צער גדול על כך שמשתמשים בטענת "מאיס עלי" באופן כ"כ צר, כך שנגזר על בני זוג - בין אם זו האשה ובין אם זה האיש.- להישאר בנישואין אבודים נגד רצונם".

"חוסר הסימטריה, המותיר נשים במצבים כאלה כבולות בעוד שלגבר קיים פתרון, הוא חילול ה' של ממש. האידיאל הוא שהמבנה ההלכתי יאפשר הן לגבר והן לאשה לצאת מנישואין כושלים ללא תלות בבן/בת הזוג, כמובן, לאחר מיצוי הנסיונות להצלתם".