ח"כ נגוסה לכיפה: גזענים יש במשטרה, בצבא וגם בכנסת

בראיון לכיפה קורא חבר הכנסת אברהם נגוסה לחברה הישראלית להצטרף למחאת יוצאי אתיופיה נגד האלימות המשטרתית וקורא להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בכנסת

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 03/05/15 14:10 יד באייר התשעה

ח"כ נגוסה לכיפה: גזענים יש במשטרה, בצבא וגם בכנסת
פלאש 90, צילום: פלאש 90

"הזעם של יוצאי אתיופיה מוצדק וזו מחאה לגיטימית במדינה דמוקרטית", אומר חבר הכנסת אברהם נגוסה, בן העדה, אשר מקדם את המאבק בימים אלו בכנסת, על רקע חידוש הפעילות בה השבוע. עם זאת, הוא מסייג ומבהיר כי מדובר במחאה במסגרת החוק, ללא אלימות. “אלימות אינה דרכנו או מורשתינו", הוא אומר. “אך מותר להביע את הזעם, להביע את הרגשתנו ולדרוש את תיקון הבעיות. זו זכותנו".

"המחאה החלה בגלל שחייל שהיה במדי צבא הגנה לישראל הוכה באכזריות על ידי שני שוטרים. זה הקש ששבר את גב הגמל, אך גם ביום יום נתונים יוצאי אתיופיה למצוקות קשות ולאפליות במערת החינוך, התעסוקה, הדיור, בשכונות, בגטאות. בגני ילדים. המצוקות התאספו יחד, ואנחנו רואים את התוצאה. אני חושב שכאן ממשלת ישראל צריכה לעסוק בנושא, כדי לתקן ולעשות ולהוציא משהו טוב. לשלב את בני הקהילה".

"בתוך המשטרה יש אנשים שדורסים את החוק ברגל גסה”, תוקף נגוסה. "זה לא היה צריך להתרחש. המשטרה הייתה צריכה להיות מודל לחיקוי לשמירת החוק, לא לפגיעה בחוק. אני קורא לכולם, לממשלה להתעורר, למצוא פתרון ולהקים ועדות ממלכתיות בנושאי דיור, חינוך ועוד".

"אלו שהפגינו ביום חמישי וכנראה גם יפגינו היום, הם אלו שנולדו בישראל. הם אנשים שגדלו פה ורובם שירתו בצה"ל ונלחמו במלחמות ישראל. כשהם מרגישים שמפלים אותם לרעה התחושה קשה. זו לא הפגנה של יוצאי אתיופיה, זו הפגנה של ישראלים יוצאי אתיופיה. אני מצפה שהאוכלוסיה הישראלית הלא שחורה תצטרף למחאה הזו כדי למגר את התופעות של האפליה והאלימות. צריך לעשות את זה יחד ולייצר מדינה טובה יותר", הוא אומר.

נגוסה מוסיף ומבהיר כי הוא לא מאמין שהחברה כולה גזענית, אך בתוכה בוודאי יש גזענות. "אני לא מאמין שהחברה הישראלית היא גזענית. אבל יש אנשים גזעניים בחברה שלנו, במשטרת ישראל, בצה"ל, במערכת החינוך והתעסוקה. גם בממשלה ובכנסת יש אנשים גזעניים”.

"אנחנו לא צריכים לברוח מאחריות. להפך. אנחנו צריכים להודות בטעויות ולתקן אותם. מדינת ישראל היא הבית לכל יהודי באשר הוא. מיליון עולים מאתיופיה נקלטו במדינת ישראל, כולל אני, וקיבלנו תמיכה מהמדינה וממוסדותיה. אין לנו ארץ אחרת, אבל אנחנו צריכים לדעת איך לחיות ביחד עם השונה, איך לתקן את הטעויות, וגם איך להעניש את אותם אנשים שדורסים את החוק ברגל גסה. מי שעובר את החוק, דורך על החוק, צריך להיענש על ידי החוק. בשביל זה יש לנו חוקים במדינת ישראל. צריך ללמד את האנשים הגזעניים לקח”.

נגוסה מספר כי הוא כבר החל לפעול בנושא בכנסת. “כבר הגשתי בקשה לשדולה בעניין שילוב יוצא אתיופיה. הגשתי הצעה דחופה למליאת הכנסת לדון בנושא ואני קורא להקמת ועדת חקירה פרלמנטיית, ולממשלת ישראל שבעזרת השם תקום בקרוב, שתצא עם תוכנית העוסקת בקווי היסוד של הבעיה, למצוא פתרון לבעיות הללו".

"אני פונה לחברה הישראלית”, מסכם נגוסה. "אנחנו צריכים כולנו להתגייס ולשלב את העולים זו משימה לאומית ממדרגה ראשונה. כל אזרחי ישראל צריכים להבין שכולנו אחים וכולנו שווים".