הרשות השנייה תסדיר לראשונה משדרי התרמה ברדיו

מכה לערוצים החרדיים: מועצת הרשות השנייה פרסמה כללי אתיקה חדשים שנועדו לאכוף את תשדירי ההתרמה בתחנות הרדיו. ישללו תשדירים למטרות שנויות במחלוקת ויוגבל סך שעות השידור

חדשות כיפה אורי פולק 08/05/11 00:00 ד באייר התשעא

הרשות השנייה תסדיר לראשונה משדרי התרמה ברדיו
Ross Murray-cc-by-nd, צילום: Ross Murray-cc-by-nd

מועצת הרשות השנייה פרסמה היום (א') כללים חדשים להסדרת ההתרמות המתבצעות בתחנות הרדיו האזוריות. הכללים, שיגובשו בחודשים הקרובים על ידי המועצה, יתקבלו ככללי אתיקה המחייבים בפרסומות לשידורי רדיו. המועצה החליטה כי יאסרו משדרי התרמה הקוראים לתרום למוסדות ציבור, זאת לצד פרסומות הקוראות לתרומות בעקיפין - גם אם מדובר בתרומות שוות כסף ולא בכסף מזומן של ממש. למעשה, התרמה תתאפשר רק למוסד ציבורי מאושר שהתאגד למטרה ציבורית, למעט חריגים שיאושרו בדרג גבוה של הרשות.

על פי ההצעה, יאסרו לחלוטין התרמות שלהן מסר השנוי במחלוקת ציבורית, לרבות בנושאים פוליטיים או ציבוריים. כך למשל צפויים להישלל תשדירי ארגון "יד לאחים" הקוראים להציל נשים מכפרים ערביים או פרסומות עמותת "אפרת", הקוראות לתרומות למען מניעת הפלות בציבור בישראל. עוד ישללו פרסומות הנוגדים את ערכי המדינה כיהודית ודמוקרטית, בין היתר בשלילת פרסומות עבור מוסדות אנטי ציוניים או אנטי דתיים.

במהלך שצפוי להוות פגיעה ישירה בתחנות הרדיו החרדיות, ייאסר הרדיו להיות שותף במערך גביית התרומות. על פי כללי הרשות השנייה, את משדרי ההתרמה יש להציג באופן ענייני ומאופק ולא תוך הצגת מקרים קיצוניים ולא מאפיינים. כמו כן ייאסר להביא בשידור קטינים או השמעת ילדים.

עוד הוצע כי התרומות יגיעו אך ורק עבור המטרה שהתפרסמה בתשדיר וכי שמות התורמים לא יחשפו בתשדירי הרדיו מבלי שנתנו לכך הסכמה ישירה - ובכתב. על מנהלי המוסד הציבורי יהיה להתחייב על כך שאין להם עניין אישי או תועלת אישית בתרומות, וגם על תחנות הרדיו ייאסר לקבל כל תמורה - ישירה או עקיפה, על משדר ההתרמה או על תשדיר פרסומת להתרמה, למעט תשלום רגיל על זמן שידור.

ברשות השנייה קובעים כי בסך הכל ניתן יהיה לשדר משדר התרמה אחד בחודש, שאורכו לא יעלה על 8 שעות. בשנה אחת לא ניתן יהיה לשדר יותר מ-6 משדרי התרמה עבור אותו מוסד ציבורי.