הרב פירון: אם לא נשנה את מבנה הלמידה - נסכן את ביטחון ישראל

שר החינוך נשא דברים בכנס שדרות ואמר כי האיום המרכזי המאיים על מדינת ישראל אינו האיום הביטחוני אלא האיום החינוכי - מערכת חינוך ציבורית שאינה תואמת את דרישות המאה ה-21

חדשות כיפה יונתן אוריך, כיפה 20/11/13 13:26 יז בכסלו התשעד

הרב פירון: אם לא נשנה את מבנה הלמידה - נסכן את ביטחון ישראל
מוקי שוורץ, צילום: מוקי שוורץ

שר החינוך, הרב שי פירון, אמר היום (ד‘) במושב הפתיחה של כנס שדרות לחברה, כי אם לא נכיר בצורך לשנות את מבנה הלמידה הקיים, אנחנו נסכן ונאיים על עתיד ביטחונה של מדינת ישראל. הרב פירון ציין בעניין זה, כי האיום המרכזי המאיים על מדינת ישראל אינו האיום הביטחוני אלא האיום החינוכי - מערכת חינוך ציבורית שאינה תואמת את דרישות המאה ה- 21'.

"איום זה מקבל משנה תוקף דווקא היום, כאשר מערכת החינוך מהווה יותר מכל מקום אחר מוקד מפגש של החברה הישראלית", אמר הרב פירון, "המערכת הזו לא תהווה מרכז עוגן של החברה ולא תהיה חזקה, אם היא לא תעבור שינויים והתאמות. אני מתחייב ליצור מערכת חינוכית ציבורית חזקה. מערכת חינוך שתשנה את מבנה הלמידה הקיים, תחזק את החינוך המשלב, את החינוך שרוצה להביא לידי ביטוי את מגוון הדעות ותחזק את שילובם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים בחברה רגילה. זו תהא מערכת שתעניק לכל ילדה וילד את החינוך המצוין שהוא ראוי לו".

הרב פירון טען כי על מערכת החינוך להתאים את עצמה למאה ה-21: "בקרוב תהפוך מדינת ישראל ללא רלוונטית, הידע נמצא בכל רגע נתון בסמארט-פון ובגוגל. בעולם כזה המורה איבד את התפקיד המרכזי שהוא להעביר ידע, וקיבל במתנה תפקיד חדש - תפקיד המחנך".

הוא הדגיש כי תפקידו, כשר החינוך, הוא "לאפשר למורים לחנך וללמד, לשוחח על מוסר, על אתיקה, על ערכים. כשנאפשר יותר, יותר אנשים טובים ואיכותיים יבואו להיות מורים. הם יבינו שלהיות מורים זה להנהיג ולא לדקלם, להיות מורה זה להצית אש ולא למלא דלי במים".

שר החינוך קרא לסטודנטים הצעירים של המדינה לבוא ולהיות מחנכים. "זו הציונות האמתית. תבואו לחנך, אל תבואו ללמד, בשביל זה יש מחשב, יש מאגרים", ציין השר פירון. עוד הוא אמר כי "היכולת לעבור ממשמעת למשמעות זה האתגר הגדול שאני לוקח על עצמי, כדי לא לאפשר לתלמידים חכמים נבונים ומצטיינים עם נפש גדולה ורוח רעננה להרגיש שהמקום הזה לא רלוונטי".